تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از پروژه NGL غرب کارون، رکورد شرکت توتال در صنعت نفت کشورمان به دست متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) شکسته شد.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه | نفت آنلاین
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، سردارسرتیپ دوم پاسدار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه اعلام کرد: این پروژه در راستای تحقق دستور رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از پارس جنوبی در سال‌های گذشته وارد مرحله اجرایی شده است و ایشان با اشاره به فلرهای روشن در این منطقه، از مسئولان وزارت نفت خواسته بودند که این مشعل‌ها هرچه زودتر خاموش شود تا هم آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نشود و هم بتوان از این گاز که سوزانده می‌شود، استفاده بهینه کرد.

وی اظهار داشت: پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در غرب کارون موسوم به ‏NGL کارون، ابرپروژه‌ای نفتی است که با عملیاتی شدن آن، گاز‌های استخراج شده از چاه‌های نفتی که تقریباً از زمان اولین مراحل استخراج نفت در مسجد سلیمان، اقدام مهم و جدی برای بهره‌وری بهینه از آنها انجام نشده و فقط سوزانده می‌شدند، تبدیل به گاز قابل استفاده در شبکه گازرسانی شهری و مواد اولیه صنایع پتروشیمی خواهند شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: این اقدام علاوه بر جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی و دربرداشتن حدود ۵۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه برای کشور، یک دستاورد بزرگ دیگر نیز به همراه دارد و آن، شکسته شدن رکورد شرکت معروف و بزرگ نفتی دنیا یعنی توتال است که با امتیازهای خاص در سال‌های گذشته در کشور فعالیت داشته است بدون آن که سود خاصی نصیب کشورمان کند.

سردار محمد در توضیح این مطلب افزود: شرکت توتال در یکی از پروژه‌های قبلی خود در جنوب کشور، به رکورد ۳ درصد پیشرفت فیزیکی در ماه رسیده بود و تا سال‌ها، برخی از این موضوع، به عنوان یک اتفاق مهم و نشان‌دهنده کیفیت و سرعت عمل این شرکت بدعهد اروپایی یاد می‌کردند. اما سرعت عمل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه با وجود شدیدترین تحریم‌های ظالمانه در یک ابرپروژه نفتی با ۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی ماهانه، رکورد جدیدی در صنعت نفت کشورمان ثبت کرده تا مشخص شود توان فنی و اراده متخصصان کشورمان، بالاتر از پیمانکاران خارجی است و این حاصل تلاش و همدلی همه ارکان طرح، اعم از کارفرما، مشاور و پیمانکار بوده است.  

وی با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۱۹، در جایگاه چهارم کشورهای جهان از نظر سوزاندن گاز مشعل بوده و ۱۳ میلیارد مترمکعب گاز همراه نابود شده و کاهش درآمدهای کشور و آلودگی زیست‌محیطی را در پی داشته است، گفت: این موضوع برای متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه قابل قبول نبود که شدت سوزاندن گاز در کشورمان، ۱۰ برابر برخی کشورهای همسایه باشد چراکه به عنوان مثال، میزان گاز طبیعی تولیدی در پالایشگاه فاز ۱ پارس جنوبی در سال ۲۰۱۵، حدود ۹ میلیارد مترمکعب بوده و چنین حجم قابل توجهی، هدر رفته است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه از اواسط سال گذشته، روند پیشرفت این پروژه سرعت قابل قبولی پیدا کرد، اظهار داشت: با روند فعلی و تا پیش از پایان سال جاری، فاز اول این ابرپروژه، عملیاتی خواهد شد که علاوه بر درآمد قابل توجه ارزی، موجبات اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان و متخصصان کشور در سال جهش تولید را فراهم می‌کند.

به گفته سعید محمد، در حال حاضر حدود ۳۲۰۰ متخصص و نیروی کار که عمده آنها از جوانان بومی خوزستان محسوب می‌شوند، در پروژه NGL کارون مشغول به کار هستند و با افتتاح رسمی آن، بخش قابل توجهی از ظرفیت بدون استفاده پتروشیمی‌های ماهشهر، به چرخه تولید باز می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت خوراک کارخانه در فاز اول ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز و در فاز دوم به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز خواهد رسید افزود: خوراک این مجموعه صنعتی، گازهایی هستند که ده‌‌ها سال است در طبیعت رها شده و به محیط زیست آسیب‌ می‌رساندند، اما با بهره‌برداری از این پروژه، روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه سیتوپلاس یعنی مواد اولیه پتروشیمی تهیه می‌شود که در اختیار صنایع مربوط قرار خواهد گرفت.

دکتر محمد در ادامه خاطرنشان کرد: در پروژه NGL کارون روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد تولید خواهد شد که علاوه بر افزایش تولید این محصولات در کشور، امکان درآمد ارزی برای کشور را فراهم می کند. در کنار این اقدامات مهم، گام بلندی نیز برای بهبود کیفیت هوای این مناطق برداشته خواهد شد که سال‌هاست ساکنان آن، دود ناشی از سوزاندن گازهای فلر را استنشاق می‌کنند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از به‌کارگیری بیش از ۳۷۰ وسیله نقلیه سبک، نیمه‌سنگین و سنگین برای اتمام این پروژه مهم خبر داد و اضافه کرد: بیش از ۱۵۶ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۲۶۵ کیلومتر کابل کشی برق، ۲۴۰ کیلومتر احداث خط لوله و نصب ۲۶ هزار تن استراکچر فلزی در این پروژه انجام شده است که با توجه به شرایط آب و هوایی استان خوزستان و حساسیت فنی و صنعتی پروژه، در جای خود قابل اهمیت و توجه است.

وی رکوردشکنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)به عنوان یک پیمانکار ایرانی در صنعت پیچیده و خاص نفتی را حاصل نگاه به توانمندی‌های داخلی و اطمینان به جوانان متخصص در اوج تلاش دشمنان برای تحریم صنعتی و نفتی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اگر این ظرفیت در سال‌های آینده به درستی عملیاتی شود، علاوه بر اشتغال قابل توجه، درآمدزایی ارزی بسیار زیادی را به همراه دارد و هیچ کشوری نمی تواند محصولات با ارزش ایرانی را تحریم یا از بازار منطقه و جهان حذف کند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ که تاکید کرده بودند در جهش تولید برخی از بخش‌ها مانند بخش نفت و توسعه ظرفیت پالایشگاهی پیشرو هستند، یادآور شد: با توجه به این تدابیر، این عرصه‌ها در اولویت تکمیل توسط قرارگاه سازندگی قرار گرفته‌اند زیرا ارتقای ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور و توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی، جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با تحریم‌ها قدرتمندتر می‌کند که این موضوع نیز مورد تاکید و توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.
https://naftonline.ir/news/21833/
منبع : سپاه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
رضا
آفرین به بچه های سپاه
feedback
Iran, Islamic Republic of
سعید
هر جا قرارگاه وارد شده کار بموقع تمام شده

انشاله بعد از 1400 دوران شکوفایی بیشتر قرارگاه خواهد بود
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای محمد من سرباز اونجا بودم
بااجازت بگم خدمتت که ازاین 3200 نفر فقط30تا40درصد خوزستانین
مارو انداختن بیرون که نورچشمی بزارند
feedback
Iran, Islamic Republic of
Frzad
درود بر شرف و غیرت بچه های سپاه، که تا شماها هستین نباید چشم امید به غربی های بد عهد بست درود خداوند برتک تک اعضای قرار گاه خاتم
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی اصغر
سلام
خدا قوت، خوب است آنان که نگاه به بیرون دارند عبرت بگیرند ،واقعا"سر افرازمان کردید ،خداوند به مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا طول عمر باعزت عنایت و سایه معظم له را بر سر ما مستدام بدارد و بر توفیقاتشان بیفزاید و شما پیروان صدیق ولایت نیز همیشه سالم و موفق و سربلند باشید ،
یا علی مدد
0