کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش سهمیه سوخت کشاورزان و تضعیف قطب تولید گندم در استان ایلام

خبرگزاری فارس , 13 مهر 1399 ساعت 7:57

کاهش سهمیه سوخت گازوئیل تراکتور در شهرستان دهلران سبب شده این شهرستان که قطب اصلی تولید گندم در استان محسوب می‌شود، تولیدات آن کاهش یابد.


کاهش سهمیه سوخت گازوئیل تراکتور در شهرستان دهلران سبب شده این شهرستان که قطب اصلی تولید گندم در استان محسوب می‌شود، تولیدات آن کاهش یابد.

متن کامل این خبر بزودی در نفت آنلاین منتشر خواهد شد.

مشروح خبر


کاهش سهمیه سوخت گازوئیل برای مالکان تراکتورها در مناطق جنوبی استان ایلام طی روزهای اخیر سبب بروز مشکلاتی جهت کاشت محصولات کشاورزی شده است.

براساس گفته کشاورزان کمبود سهمیه سوخت در این مناطق طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است و این کاهش سهمیه سبب شده کشاورزان مجبور شوند هزینه‌های بالایی را برای خرید سوخت گازوئیل به تراکتور داران پرداخت کنند.

در شرایط بد اقتصادی امروز، پرداخت هزینه‌ها به منظور خرید سوخت، هزینه‌های بیشتری را برای کشاورزان در پی دارد و به گفته‌ی آنان صرف چنین هزینه‌هایی سبب می‌شود کشت محصولات کشاورزی، دیگر برای کشاورزان مناطق جنوبی استان مقرون به صرفه نباشد.
 


کم بودن سهمیه گازوئیل تراکتورها

یکی از کشاورزان شهرستان دهلران  در ایلام، گفت: کم بودن سهمیه گازوئیل تراکتورها سبب شده تراکتور داران سوخت کافی برای شخم زدن اراضی کشاورزی در شهرستان دهلران را نداشته باشند.

وی افزود: بروز چنین مشکلی طی سال زراعی جاری سبب شده بسیاری از کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه گازوئیل کماکان از شخم زدن اراضی کشاورزی خود عاجز باشند.
 

بی‌توجهی مسوولان

یکی دیگر از کشاورزان دهلرانی نیز گفت: این روزها زمان شخم اراضی برای کشت محصولات کشاورزی است اما متأسفانه با بروز مشکل مذکور کشاورزان دهلرانی نمی‌توانند اقدام به کاشت محصولات کشاورزی کنند.

وی افزود: متأسفانه مسوولین ذی‌ربط هیچ توجهی به این مشکل نداشته و اقدامی جهت رفع مشکل مذکور انجام نداده‌اند.

در نظر گرفتن سهمیه گاروئیل برای تراکتورها

محمدعلی اقدسی رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام  گفت: سهمیه گازوئیل امسال نیز مانند سال‌های گذشته برای تراکتورها در نظر گرفته شده‌ است.

وی افزود: تراکتورهایی که سهمیه گازوئیل خود را مصرف کرده‌اند باید به صورت آزاد اقدام به تهیه گازوئیل کنند.

فروش آزاد گازوئیل سهمیه‌ای توسط تراکتور داران

هرمز اقبالی مسوول اداره فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان ایلام نیز با اشاره به بروز این مشکل در مناطق جنوبی استان، گفت: در جلساتی که با حضور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین شرکت نفت و سایر دستگاه‌های مربوط تشکیل شده مصوب شد که برای تراکتورهای سبک ۶۰۰ لیتر گازوئیل برای تراکتورهای متوسط ۹۰۰ لیتر و تراکتورهای سنگین و فوق سنگین براساس توان و کارکرد آن‌ها سهمیه گازوئیل در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که در صورت تقاضای تراکتورداران سهمیه‌های مذکور به آن‌ها ارائه خواهد شد، ادامه داد: متأسفانه بروز این مشکل در حوزه جنوب استان ایلام به دلیل فروش گازوئیل سهمیه‌ای توسط تراکتور داران به صورت آزاد است.

مسوول اداره فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان ایلام، ادامه داد: متأسفانه فروش سهمیه گازوئیل توسط تراکتور داران به شرکت‌های حفاری از دلایل اصلی کمبود گازوئیل سهمیه‌ای در حوزه جنوب استان ایلام است.

وی با بیان اینکه سهمیه مذکور با رایزنی‌های انجام‌شده با شرکت نفت در نظر گرفته شده است، گفت: نرخ بنزین و گازوئیل سهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳۰۰ تومان محاسبه که این مبلغ در گازوئیل آزاد، هر لیتر بیش از ۱ هزار تومان محاسبه می‌شود.
 

لزوم برخورد مسوولین با متخلفان

با توجه به این‌که شهرستان دهلران قطب اصلی تولید گندم در استان محسوب می‌شود و سالانه شاهد برداشت هزاران تن گندم از اراضی کشاورزی این شهرستان هستیم بی‌شک بروز چنین مشکلاتی می‌تواند کاهش آمار تولید را در پی داشته باشد.

مسوولین مربوطه فروش غیر قانونی گازوئیل توسط تراکتور داران را دلیل اصلی بروز چنین مشکلاتی عنوان کرده‌اند، ضروری است مسوولین ذی‌ربط با این تخلفات برخورد قانونی کرده تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

گزارش: مریم نظری


کد مطلب: 21816

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21816/کاهش-سهمیه-سوخت-کشاورزان-تضعیف-قطب-تولید-گندم-استان-ایلام

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir