کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسانه‌های خبری نقش عمده‌ای در فریب یا آگاهی جامعه دارند

خبرگزاری فارس , 13 مهر 1399 ساعت 7:54

رئیس کارگروه پایش محتوای رسانه ها و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانه ای گفت: رسانه های خبری به منزله چاقویی دو لبه، با توجه به محتوا و رویکرد آن، می توانند نقش عمده ای در فریب یا آگاهی بخشی جامعه داشته باشند.


رئیس کارگروه پایش محتوای رسانه ها و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانه ای گفت: رسانه های خبری به منزله چاقویی دو لبه، با توجه به محتوا و رویکرد آن، می توانند نقش عمده ای در فریب یا آگاهی بخشی جامعه داشته باشند.


مشروح خبر 

سیده سارا میرقاسمی رئیس کارگروه پایش محتوای رسانه ها و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانه ای، اظهار داشت: امروزه رسانه های خبری شکل دهنده آراء و نظرات مردم و حتی مسئولان و نخبگان سیاسی یک کشور و یکی از ارکان قدرت نرم است؛ چنانکه همواره از روبرت مرداک به عنوان یکی از تأثیرگذار ترین افراد در عرصه سیاست گذاری و جریان سازی جهانی یاد می شود.

وی ادامه داد: شبکه ی الجزیره ی قطر در کنار منابع سرشار نفت و گاز این کشور، در پیشبرد اهداف راهبردی امیر قطر نقش آفرینی می کند. همچنین افراد، احزاب، بنگاه های اقتصادی و کشور ها با ایجاد و یا خرید رسانه های گروهی درصدد پیشبرد مقاصد خود از طریق تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه ی هدف هستند.

رئیس کارگروه پایش محتوای رسانه ها و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانه ای، تصریح کرد: رسانه های خبری به منزله چاقویی دو لبه، با توجه به محتوا و رویکرد آن، می توانند نقش عمده ای در فریب و یا آگاهی بخشی جامعه داشته باشند؛ چنانچه نقش بی بدیل روزنامه کیهان در رصد و پیش بینی حرکت مهره های سیاه انتخابات 88 و مقابله با جنگ تمام عیار رسانه ای دشمن، مثال زدنی است. 

وی ادامه داد: برد خبری یک رسانه الزاما محدود به گستره ی توزیع و تعداد زبان آن نیست، چه بسا رسانه هایی که تنها در یک محدوده جغرافیایی خاص منتشر می شوند، اما بردی جهانی دارند؛ چنانچه روزنامه واشینگتن پست تنها در پایتخت آمریکا به چاپ می رسد، اما محتویات آن مورد توجه تمام کشور ها است. 

میرقاسمی با اشاره به تبار شناسی رسانه ها گفت: لزوم شناخت سابقه و سمت و سوی رسانه ها و اینکه یک رسانه به چه فرد، حزب، جناح و ایدئولوژی نزدیک یا وابسته است. در این رویکرد لازم است تا مخاطب با احتیاط و تأمل بیشتری با اخبار مثبت رسانه های "همسو با موضوع و نیز اخبار منفی رسانه های مخالفِ موضوع، مواجه شود.

وی ادامه داد: از آن طرف نیز نقد های رسانه های همسو با موضوع و تعاریف رسانه های جریان مخالف نیز قابل اعتنا تر است؛ هم چنان که "و الفَضلُ ما شَهِدَت به الاعداءُ" (فضل آن است که دشمن بر آن گواهی دهد) در محکمه عقل مورد تأیید است. 


کد مطلب: 21814

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21814/رسانه-های-خبری-نقش-عمده-ای-فریب-یا-آگاهی-جامعه

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir