کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین اخبار جهانی صنعت نفت و گاز

27 شهريور 1399 ساعت 17:56

آخرین اخبار بین المللی نفت و گاز جهان که از وب سایت معتبر اویل پرایس جمع آوری شده است.


آخرین اخبار جهانی نفت و گاز
OIL PRICE  FROM  LONDON

منبع مطالب: OIL PRICE  
توضیح و تفسیر مطالب : عبدالمجید قوام


توضیحات و تفاسیر در مطالب اویل پرایس نیست و این مطالب نظر نگارنده متن بوده و الزاماً مورد تأئید اویل پرایس و نفت آنلاین می تواند واقع نگردد.
 
*********
 
https://ecp.yusercontent.com/mail?url=https%3A%2F%2Fmcusercontent.com%2Fed58b19f2b88e4a743b950765%2Fimages%2F8510fe30-f636-4ce3-8cd0-f6109f7406c5.jpg&t=1600237023&ymreqid=64f1aff6-2bcc-a1e7-1cd9-7c000101ba00&sig=BetEcJh0JMIF7JDFWuRuQw--~D
 
 
 
 
 
 





صادرات گاز طبیعی آمریکا از 8.5 میلیون مترمکعب در روز در سال 2017 به 147 میلیون مترمکعب در روز جهش یافته است.

در سه ماهه اول سال 2020 صادرات LNG آمریکا بطور متوسط 224 میلیون مترمکعب در روز بوده است. 98% افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل.

اما بواسطه بروز کرونا، عرضه بر تقاضا، فزونی یافت. در ماه ژوئن آمریکا فقط 102 میلیون مترمکعب در ماه صادر کرد که در ماه ژوئیه به 88 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافت.
توضیح و تفسیر: به عبارتی صادرات گاز طبیعی آمریکا از سال 2017 تا سال 2019 طی 2 سال،  17.3 برابر شده است. از طرف دیگر صادرات LNG در 3 ماهه اول سال 2020، نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل نزدیک به 2 برابر گردیده است.

این افزایش صادرات متضمن سرمایه گذاری هائی بوده است که برای تحقق سودآوری آن باید بازار نیز فراهم باشد. بدیهی است صادرات گاز ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخائر گازی جهان بعد از روسیه و به همچنین صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط انتقال گاز با این امر در تضاد خواهد بود. در این میان قطر خواهد بود که بزرگترین صادر کننده گاز جهان است و با نگرش به رابطه قوی قطر با آمریکا که پایگاه نظامی آمریکا در قطر مستقر است و سرمایه و تکنولوژی آمریکائی در قطر دست اندرکار است، این صادرات با صادرات آمریکا در تضاد منافع خاصی رودررو نخواهد گردید. اما اگر قرار باشد تا ایران بدون حضور شرکت های آمریکائی بخواهد از منابع عظیم ذخائر گازی بهره برداری نماید، و سودی برای شرکت های آمریکائی حاصل نگردد، قطعاً و بلاشک تحریم ها مانع از این امر خواهد گردید.

به خط لوله انتقال گاز به پاکستان اشاره می دارد، که بلاتکلیف رها گردید و نگارنده بنا بر مسئولیت کارشناسی خود در آن دوران احداث آن خط لوله را صحیح نمی دانست. در حقیقت با صرف کار زیاد و هزینه های کلان، خط لوله گازی به سمت پاکستان احداث گردید که بلااستفاده ماند، حال آنکه مناطق وسیعی از کشور از لوله کشی گاز محروم مانده اند.
 

*********


آژانس بین المللی انرژی IEA و OPEC هردو، گزارش های ماهانه خود را منتشر كردند و هر دو با بدبینی فزاینده اظهار داشتند که، تقاضای نفت روند كاهش دارد.
 

*********

آژانس بین المللی انرژی IEA : احساسات در حال ضعیف شدن است.

آژانس بین المللی انرژی IEA در آخرین گزارش خود از بازار نفت، لحنی به خود گرفت که حاکی از روند نزولی تقاضای نفت است.

اظهار داشته که: چشم انداز بازار جهانی نفت "شکننده" تر از ماه گذشته است. این آژانس خاطرنشان کرد که همه گیری کرونا، هیچ نشانه ای از کاهش ندارد ، در بعضی از مناطق سقوط می کند اما در برخی دیگر افزایش می یابد. تقاضای نفت در هند به طور قابل توجهی ، ماه به ماه کاهش یافت.

آژانس، پیش بینی تقاضای خود را به مقدار 300 هزار بشکه در روز برای سال جاری و 600 هزار بشکه  در روز برای سال 2021 کاهش داد. IEA پیش بینی می کند ذخائر موجودی مخازن به نرخ 3.4 میلیون بشکه در روز برای نیمه دوم سال 2020 کشانیده (inventories drawing) شوند ، که این یک کشش قابل توجه است اما یک میلیون بشکه در روز کمتر از آنچه قبلاً تخمین زده شده بود، گردیده است.

توضیح و تفسیر: در بازرگانی عبارتی تحت عنوان : inventories drawing  بکار برده می شود. این مفهوم بین تولید و عرضه و تقاضا و مصرف موجود، "کشانیده شدن کالا به درون انبارها" را ابراز می دارد. وقتی تولید و عرضه بالاتر از میزان تقاضا و خرید و مصرف می گردد، کالاها باید سر از انبارها درآورند. این مقدار خارج از میزان ذخائر لازم برای تزریق بموقع به بازار، به عنوان پشتوانه تقاضا و همچنین ذخائر استراتژیک است. اضافه عرضه ای را که الزاماً صورت می گیرد، در بر دارد. ذخائر برخی اوقات برای مقابله با افزایش قیمت در آینده ممکن است تدارک شوند. یا پشتوانه ای برای خط تولید که با کمبود مواجه نشوند(هرچند JIT متداول گردیده است)

با این اوصاف ذخیره سازی در شناورها و مخازن به سمت 3.4 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.
 
*********
 
شرکت BP به اوج تقاضا هشدار داد!

شرکت BP اولین شرکت غول بزرگ نفتی است که اعلام کرد جهان از اوج تقاضای نفت گذشته است. صعودی ترین سناریوی شرکت برای دو دهه آینده تقاضای "کاملاً هم تراز" با آنچه هم اینک رخ می دهد، را اظهار داشته است. در سناریوهای نزولی تر ، BP می بیند که تقاضا 50 درصد یا 80 درصد تا سال 2050 سقوط می کند.

توضیح و تفسیر: شرکت غول نفتی BP خود به سمت انرژی های تجدید پذیر روی نهاده است. آنچه که بخاطر الزامات زیست محیطی خواهی نخواهی چاره ای جز روی کردن بدان نیست. چه با خطر برای جان انسان ملازمت دارد. از طرف دیگر مصارف انرژی به حد نهائی خود نزدیک شده است. شرایط ارتباطات دیجیتالیزه شده امروز؛ به کاهش سفرها منجر گردیده که مصرف فرآورده های نفتی را تقلیل داده است. روند روبه رشد انرژی های پاک و سهم فزاینده ای که در تولید انرژی اولیه بدست می آورند؛ همگی به این موضوع منجر می گردد، که در آینده با افزایش قابل توجهی از نیاز به نفت و فرآورده های نفتی مواجه نباشیم.

*********

سیتی: نفت 60 دلار در سال 2021

قیمت نفت قرار است در پایان سال آینده به 60 دلار در هر بشكه برسد زیرا عرضه بیشتر از تقاضا، تا آن زمان كاهش خواهد یافت ، طبق گفته سیتی گروپ روند نفتی صعودی است.

توضیح و تفسیر: سیتی گروپ بانک بزرگ و معتبر آمریکائی است. وقتی چیزی می گوید، یعنی باید به عنوان حرف آخر پذیرفته شود. مگر آنکه نعلی وارونه بخواهد زده باشد یا آنکه شرایط جدیدی فرا رسد. با این وصف چون بانک آمریکا نیز این نرخ نفت را برای نیمه دوم سال 2021 منظور کرده بود، پس باید همین نرخ را در محاسبات آتی منظور داشت.

برای کشور ما چنانچه قرار باشد تا در تحریم ها باقی بماند و نفت به صورت قاچاق فروخته شود، بدیهی است نرخ 60 دلار مذکور محقق نخواهد گردید و باید مبلغی قابل توجه زیر قیمت بازار فروخته شود.

سیتی گروپ : بانک چندملیتی آمریکائی – بیش از 200 میلیون حساب مشتری در سرتاسر جهان – فعال در 160 کشور جهان – تعداد پرسنل 204000 نفر یا بالغ بر 2 برابر پرسنل وزارت نفت ایران – دارائی 2 تریلیون دلار – درآمد سالانه 75 میلیارد دلار
 

*********

تجزیه و تحلیل: تا پایان سال 2021 رشد شیل وجود ندارد.

طبق پیش بینی Trafigura ، یکی از بزرگترین شرکت های بازرگانی نفت در جهان ، شیل ایالات متحده ممکن نیست که تا پایان سال 2021 رشدی داشته باشد. بن لاكوك ، سرپرست تجارت نفت Trafigura ، در یك كنفرانس صنعت گفت: "این نمرده است - فقط در حال اجبار enforced sabbatical است."

توضیح و تفسیر: enforced sabbatical یک اصطلاح عبری است. بدان معنا که خداوند وقتی جهان را آفرید روز هفتم استراحت کرد. در تورات آمده است که بعد از هفت سال کشت و زرع یک سال در مزرعه کار نکنند تا زمین قوت بگیرد. منظور ترافیگورا این است که نفت شیل از بین نرفته و نمی رود. فقط شرایط کنونی استراحت بعد از چندسال فعالیت سخت تولید نفت از درون لایه های شیل است؛ که باید رخ دهد.

ترافیگورا: شرکت چندملیتی سنگاپوری است که در زمینه فلزات و انرژی فعالیت دارد.
عدم رشد شیل را برای ماه های اخیر ممکن است بتوان پذیرفت. ولی برای تا پایان سال 2021، با توجه به فروش زمین برای استخراج نفت شیل در آمریکا به قیمت های بالا؛ را اگر بخواهیم بپذیریم جبران زیان های مربوطه برای سرمایه گذاران را چگونه باید منظور داشت؟ این هفته کاهش یک ریگ حفاری در نفت و یک ریگ حفاری در گاز مشاهده شده است. این به معنای توقف نفت شیل تا پایان سال 2021 نخواهد بود. در هفته قبل در آمریکا تعداد ریگ های حفاری 2 دستگاه و دو هفته قبل نیز 10 دستگاه اضافه شده بودند.
 

*********

اوپک پیش بینی تقاضا را کاهش می دهد.

در آخرین گزارش ماهانه، اوپک پیش بینی تقاضای خود برای سال 2020 را 400 هزار بشکه در روز و برای سال 2021 را به مقدار770 هزار بشکه در روز کاهش داد.
این گروه همچنین رشد عرضه غیر اوپک را در سطحی بیش از حد انتظار مشاهده می کند.

اوپک گفت: "ریسک نزولی بیشتر و عدم اطمینان فزونتر در چشم انداز اقتصادی برای آینده نزدیک وجود دارد ، هرچند اقتصاد هند ممکن است بدترین وضعیت را نداشته باشد."

"با این حساب ، به احتمال زیاد محرک های مالی به یک تقویت کننده بزرگ نیاز دارند."
توضیح و تفسیر: در بالا ملاحظه شد که آژانس بین المللی انرژی کاهش 300 هزار بشکه در روز برای سال 2020 و 600 هزار بشکه در روز برای سال 2021، را اعلام داشته بود و اوپک این کاهش را با یکصدهزار بشکه افزونتر اعلام داشته است. این مقدار برای سال جاری که 3 ماه از آن باقی مانده است، 33% نسبت به مقدار آژانس بین المللی انرژی فزونتر است. نسبت به مقدار سال آینده پیش بینی کاهش اوپک معادل با حدود 28% کاهش بیشتری را منظور داشته است. هرچه باشد، این پیش بینی ها از طرف آژانس بین المللی انرژی و اوپک آینده پررونقی را در ادامه سال جاری و سال آینده نشان نمی دهد. با این وصف در اقتصاد کشور ما نیز شرایط مطلوبی از منظر نفت قابل ملاحظه نخواهد بود. این پیش بینی ها بیانگر این است که سیاست های اقتصادی کشور برای یک یا حتی 2 سال آینده بر رهائی از درآمدهای نفتی شکل گیرد. زیرا بعید است صادرکنندگان فعلی محلی برای رقیبی همچون کشور ما در نظر گیرند تا نفت خودرا صادر و از صادرات آنها کسر شود. مگر آنکه اتفاقات خاصی رخ دهد که می توان مسیر را بدان سمت متمایل ساخت.
 

*********

پالایشگاه ها ، سکوها و بنادر پالایشگاه های لوئیزیانا به دلیل توفان بسته می شوند.

طوفان سالی قرار است در امتداد ساحل خلیج فرود بیاید و صنعت انرژی را مجبور به تخلیه کارکنان کرده و تأسیسات را تعطیل نماید. طبق داده های دولت ایالات متحده ، تا بعد از ظهر روز دوشنبه ، 147 سکوی تولید دریایی تخلیه شده است که 22 درصد از کل آن است.
 

*********

سیستم دولت ترامپ از اتانول طرفداری می کند ، کمک به پالایشگاه ها را در نظر می گیرد.

رئیس جمهور ترامپ در آخر هفته متعهد شد که اجازه می دهد اتانول با غلظت بالاتر (E15) در جایگاه های سوخت گیری موجود به فروش برسد. این اندکی بعد از آن صورت می گیرد که وی به سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده تا نسبت به پالایشگاه های کوچک که به دنبال معافیت از الزامات ترکیب سوخت های زیستی هستند ، چشم پوشی کند. در همان زمان ، بلومبرگ گزارش داد که سازمان حفاظت محیط زیست EPA در حال بررسی طرحی برای کمک نقدی به پالایشگاه هایی است که تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفته اند.

توضیح و تفسیر: اتانول به عنوان سوخت در موتورهائی که بدین منظور طراحی شده اند یا برای مخلوطی از اتانول و بنزین تنظیم گردیده اند، بکار برده می شود. در برزیل سوخت کاملاً اتانول خالص برای موتورهای خودروهائی که بدین منظور طراحی شده اند بکار برده می شود. در آمریکا و تعدادی از کشورها مخلوطی از اتانول و بنزین بکار برده می شود. E15 به معنای 15% اتانول در مخلوط سوخت است که 85% بقیه بنزین است. مخلوطی از 5 تا 25% اتانول در 20 کشور جهان بکار برده می شود.

در کشورهائی نظیر برزیل که تولید محصولات کشاورزی نظیر نیشکر دارند از نیشکر برای تولید اتانول جهت سوخت موتور استفاده می شود. آلودگی زیست محیطی کمتری نیز دارد. در چنین کشوری مصرف سرانه سوخت های نفتی پائینتر مشاهده می شود، که به منزله مصرف کمتر سوخت تحلیل می گردد، حال آنکه چنین تفسیرهائی گمراه کننده است. در هر کشوری اگر سوخت جایگزین بکار برده شود، فقط می تواند به عنوان مصرف کمتر از سوختی که با ماده ای دیگر جایگزین شده است، تعبیر گردد. اما این بدان معنا نخواهد بود که در آن کشور مصرف سوخت کمتر است. بلکه مصرف سوخت در آن نوع از سوخت کمتر و در سوخت جایگزین بیشتر گردیده است. این موضوعی است که به صورت گمراه کننده برای مصرف سوخت در ایران در مقایسه با برخی دیگر کشورها، به کرات اظهار می گردد؛ که مطلبی اشتباه و گمراه کننده است.
 

*********

تولید شیل ایالات متحده همچنان رو به کاهش است.

اداره اطلاعات انرژی در جدیدترین گزارش بهره وری حفاری خود اعلام کرد: تولید نفت خام در مناطق دارای نفت شیل ایالات متحده قرار است ماه آینده به مقدار 68000 بشکه در روز کاهش یابد ، با هر اقدامی که به کاهش تولید منجر گردد، به جز منطقه پرمین (Permian)

توضیح و تفسیر: منطقه Permian در جنوب غربی آمریکا واقع است و تگزاس و نیومکزیکو و مناطق اطراف را در بر دارد. این منطقه 220 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. 400 در 480 کیلومتر.
 

*********

مؤسسه وود مکنزی: نیمی از جریان نقدی صنعت نفت، منفی است.

با 40 دلار در هر بشکه ، صنعت جهانی نفت ، از جمله شرکت های بین المللی و ملی نفت ، در تقلای نجات دست و پا می زنند.

وود مکنزی در یادداشتی نوشت: "حدود نیمی از 50 شرکت تحت پوشش ما در سال های 2020 و 2021 با قیمت امروز نفت دارای جریان نقدی منفی شده و خواهند گردید.
" این شرکت تخمین می زند که هزینه های بالادستی در سال جاری حدود 310 میلیارد دلار درآمد داشته باشد که 30 درصد نسبت به سال 2019 کاهش و 60 درصد کمتر از مقدار اوج 730 میلیارد دلار سال 2014 می گردد.

توضیح و تفسیر: شرکت وود مکنزی یک شرکت تحقیقاتی و مهندسین مشاور در زمینه های انرژی؛ صنایع شیمیائی، انرژی های تجدیدپذیر، فلزات و معدن است.

زیاندهی شرکت های بین المللی و ملی نفت، بیانگر وضعیت خطرناک بخش انرژی جهانی است. بدیهی است با زیان، فعالیتی قابل پیشبرد نخواهد بود. کاهش کارکنان یکی از رخنمون های این امر است. ولی زیاندهی بخش انرژی لاجرم به قطع فعالیت خواهد انجامید که به منزله توقف حیات اجتماعی و اقتصادی خواهد بود. با این وصف و نظر به زیاندهی سال 2020، باید بدیهی بنمایاند که قیمت نفت به مبلغی الزامی افزایش یابد. هم برای سودآور شدن تولید و هم جبران زیان های سال 2020 بابت بروز کرونا.

با این وصف برای آینده نزدیک و دور در سال آینده و بعد از آن باید منتظر قیمت های بالاتر نفت باشیم. هم اینک چند بانک سرمایه گذاری نفت 60 دلاری را پیش بینی کرده اند، که به احتمال قریب به یقین بوقوع خواهد پیوست.
 

*********

خلیفه حفتر لیبیائی متعهد به پایان دادن به محاصره شد.

خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی متعهد شده است تا به محاصره پایانه های صادرات نفت در این کشور پایان دهد. بازگشت بالقوه بیش از 1 میلیون بشکه در روز عرضه بر قیمت های نفت خام تأثیر می گذارد.

توضیح و تفسیر: در لیبی بعد از بهار عربی و سرنگونی قذافی، توسط کشورهای اروپائی و امریکا، لیبی دچار آشوب های داخلی گردید و خلیفه حفتر که از فرماندهان ارتش لیبی دوران قذافی بود و در قدرت گرفتن قذافی نقشی بسزا داشت، ولی بعداً مغضوب قذافی قرار گرفته و متواری شده بود، بخش هائی از کشور را در دست گرفت. هم اینک دولت وفاق ملی به رهبری فائز سراج طرابلس را در اختیار داشته و دولت به رسمیت شناخته شده لیبی است. ترکیه و قطر از فائز سراج و دولت وفاق ملی پشتیانی می کنند. عربستان و امارات و پیمانکاران نظامی روسیه از خلیفه حفتر حمایت می کنند. ترکیه با مقاصد دستیابی به منابع انرژی ارزان با دولت فائز سراج قراردادهایی منعقد کرده و نیروهای نظامی خودرا به لیبی اعزام کرده است.

بگفته بلومبرگ، فائز سراج در حال استعفاء است. که همین به قطع محاصره بنادر نفتی منجر خواهد گردید. ولی ورود یک میلون بشکه نفت در روز که قطعاً بخاطر شرایط حاکم بر لیبی با قیمتی اندک صورت خواهد گرفت بازار جهانی نفت را تحت تأثیر قرار خواهد داد و چه بسا بر روی فروش نفت ایران نیز تأثیر نامطلوبی بگذارد. استعفای خلیفه حفتر شرایط ترکیه را در منطقه مختل می سازد و شکستی برای اردوغان در هزینه های فراوان در لیبی خواهد بود.

در نقشه زیر وضعیت نیروهای درون لیبی و مناطق تحت تسلط آنها دیده می شود. میادین نفتی و خطوط لوله به سمت بنادر صادراتی نیز مشاهده می گردد. با این وصف هم بطن و هم گلوگاه های نفتی در اختیار خلیفه حفتر قرار دارد.
 
 
Libya civil war map (as of 09/01/2020) : MapPorn
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

*********

انرژی های تجدیدپذیر سوخت های فسیلی را خواهند بلعید.

در بولتن BP Statistical Review of World Energy 2020  آمده است:

انرژی های تجدیدپذیر سریعترین رشد انرژی را در طی سالهای اخیر داشته و انتظار می رود در دهه های آینده نیز به همین ترتیب ادامه یابد. در سال گذشته ، انرژی های تجدیدپذیر 41 درصد از افزایش تقاضای انرژی را به خود اختصاص داده اند که بزرگترین منبع انرژی است.

توضیح و تفسیر: همانگونه که مستمراً ذکر می شود، انرژی های تجدید پذیر از باد و خورشیدی و سوخت های زیستی و دیگر انواع تجدید پذیر علاوه بر نیروگاه های آبی، بخصوص بخاطر شرایط زیست محیطی در حال رشد هستند و این، بازار نفت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. درسی برای کشورهائی که در پی درآمدهای نفتی برای اداره امور خود هستند.
 

 


کد مطلب: 21725

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21725/آخرین-اخبار-جهانی-صنعت-نفت-گاز

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir