تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
دکتر عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس از ساخت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها بعنوان یکی از راه های بی اثر کردن و دور زدن تحریم ها نام برد.
دکتر فریدون عباسی | رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی | نفت آنلاین
دکتر فریدون عباسی | رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، دکتر  فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون و رئیس کمیسیون انرژی مجلس در برنامه پایش شبکه یک سیما حاضر و به گفتگو پرداخته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- برخی وزرا پس از اخذ رأی اعتماد بر مبنای سیاست‌های کلی و حتی شخصی عمل می‌کنند و انسجام فکری در میان وزرای اقتصادی وجود ندارد.

- در خصوص پتروپالایشگاه‌ها وزیر نفت در مدت زمان کوتاهی پاسخ داد ولی پاسخ وزیر به نحوی نبود که پتروپالایشگاه‌ها ساخته خواهد شد و همه چیز منوط به صندوق توسعه ملی شد.

- زمانی که افرادی که در دستگاه اجرایی نشستند نظریه مقاومت را قبول ندارند و چشم به انتخابات‌ امریکا، برجام و یا اینستکس دوخته باشند، موفق نخواهیم شد به سمت تولید که موجب اشتغال خواهد شد نخواهیم رفت.

- تنها ۴۰ پالایشگاه در سراسر دنیا مشتری نفت ایران هستند که در ۱۲ کشور و پنج منطقه دنیا قرار دارد و شناسایی این ۴۰ پالایشگاه و تغییر فرآیند آن و تحریم نفت ایران کار سختی نیست.

- از طرفی تجارت نفت خام با کشتی‌های بزرگ ۱ تا ۳ میلیون بشکه‌ای انجام می‌شود و قطعاً شناسایی و رهگیری این کشتی‌ها که از نقطه‌ای مشخص در خلیج فارس به پنج نقطه دنیا اعزام می‌شوند کار سختی نیست.

- حتی اگر انتقال نفت با راه های متفاوت امکان پذیر باشد برگشت پول حاصل از فروش نفت خود موضوع جدایی است با توجه به مبالغ بالای این معامله‌ها، جابجایی این مبالغ در سیستم بانکی با توجه به وضعیت تحریمی فعلی کاری بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است.

- اما این تمام ماجرا نیست و راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها و بی اثر کردن و آنها وجود دارد که یکی از آنها ساخت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها در داخل کشور است که نفت کشور به این مراکز فروخته شود و با تولید دهها محصول متنوع بازار فروش آن سراسر دنیا باشد و همچنین مواد اولیه تولید محصولاتی که امسال در کشور با افزایش قیمت مواجه شد همچون لاستیک پوشک و بطری آب معدنی تامین شود.

- فرآوری و پالایش نفت در داخل کشور چهار مزیت عمده به همراه دارد؛ ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به نفت خام، ایجاد اشتغال، ایجاد ۱۰ محصول و امکان ارسال و صادرات به شیوه های مختلف و همچنین انتقال پول آنها به روش های مختلف با توجه به کم بودن مبالغ آن دست خواهیم یافت.

- با نگاهی به افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف همچون بازار مسکن طلا دلار مواد غذایی حامل های انرژی باید پرسید که آیا به همین نسبت نیز درآمد مردم افزایش یافته است که قطعاً پاسخ آن منفی خواهد بود و خود بنده نیز با توجه به حقوق گیر بودن طی سال ها و مراحل مختلف با توجه به کاهش ارزش پول ملی فقیرتر شدم.

- به طور کل باید به سمت نظامی جامع حرکت کنیم و در خصوص حامل‌های انرژی یارانه‌ای را به جامعه و مردم اختصاص دهیم و قیمت‌ها را واقعی کنیم.

- بایستی برای بهبود وضعیت، انجام برخی امور، همچون بازار خودرو، را به دست نظامی‌ها بسپاریم برخی با ادعای روشنفکری گمان می‌کنند که نظامی ها همچون دوره قاجاریه گزنه هستند و نمی‌دانند که نظامیان ما در حال طی کردن مرزهای دانش هستند.

- حرف من این نیست که فرمانده نظامی مدیر عامل شرکت خودروسازی شود بحث اینجاست که باید الگو برداری شود و امروز انسجام مدیریت و حاکمیت تفکر علمی وجود ندارد.
https://naftonline.ir/news/21708/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0