کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهندسی نفت گرایش مخازن هیدروکربوری را الکترونیکی بخوانیم

18 شهريور 1399 ساعت 18:58

موسسه آموزش عالی مهر البرز، موسسه تخصصی آموزش الکترونیک


همزمان با شیوع ویروس کرونا تقریبا تمام موسسات تحصیلی به دنبال شیوه ای برای ادامه‌ کار خود بودند و مجبور به ساخت زیرساخت‌هایی برای ارتقای سطح کیفی آموزش مجازی خود شدند اما در این میان موسساتی هم بودند که توانستند به نحوی عالی و بدون دردسر به فعالیت خود ادامه دهند. موسسه آموزش عالی مهرالبرز، یکی از این مراکز بود که توانست بدون هیچ دردسری به کار خود ادامه دهد.

مهرالبرز و آموزش الکترونیکی

موسسه آموزش عالی مهرالبرز در واقع یک موسسه‌ غیرانتفاعی آموزش مجازی یا الکترونیکی، زیر نظر وزارت علوم است که از طریق آزمون کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد؛ به این صورت که بعد از اعلام رتبه‌ها نام موسسه داخل دفترچه سازمان سنجش به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی آورده شده است.

این موسسه در حال حاضر دارای ۲۵ رشته‌ تحصیلی است که بین 3 دانشکده مختلف پخش شده است.

۱. دانشکده مدیریت با ۹ رشته گرایش
۲. دانشکده فناوری اطلاعات با ۷ رشته گرایش
۳. دانشکده فنی مهندسی با ۹ رشته گرایش


این موسسه به طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده و ۱۵سال متوالی است که اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.

دانشجویان در این موسسه نسبت به دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی دیگر هزینه کمتری را برای تحصیل خود پرداخت می‌کنند. همچنین دانشجویان این امکان را دارند که شهریه خود را به صورت اقساطی و در چند نوبت معین‌شده پرداخت کنند که مبلغ این شهریه هرسال به تناسب اوضاع تغییر می‌کند. 

مدرک پایان دوره‌ای ‌که دانشجویان از موسسه‌ آموزش عالی مهرالبرز دریافت می‌کنند، مدرک وزارت علوم است که دانشجویان پس از دریافت این مدرک می‌توانند علاوه بر اینکه در آزمون دکتری شرکت کنند، برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر دنیا نیز درخواست دهند.

چالش‌های پیش روی مهرالبرز

این موسسه برای ادامه کار خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است. یکی از این چالش‌ها نبود زیرساخت اینترنتی مناسب در ابتدای فعالیت این مجموعه بوده است اما به مرور زمان و با پیشرفت بستر اینترنت و فضای وب و پیشرفته‌ تر‌شدن نرم‌افزارهایی که خود موسسه برای ارائه‌ دروس به دانشجویان استفاده می‌کرد توانست این چالش ها را پشت سر گذارد و به وسیله‌ این پیشرفت‌ها اکنون این مجموعه در دوران کرونا توانسته است حتی نسبت به دانشگاه‌های مطرح کشور نیز عملکرد بهتری را در آموزش آنلاین و مجازی داشته باشد، به طوری که خیلی از این مراکز برای این موضوع از این موسسه درخواست کمک کرده‌ و از زیرساخت‌های این مجموعه برای آموزش آنلاین استفاده کرده‌اند.

سیستم آموزش آنلاین مهرالبرز

مدل آموزشی این مجموعه درحال حاضر مدلی است که در تمام دنیا در دانشگاه‌های مطرح آموزش آنلاین دنبال می‌شود  برخلاف تصوری که همگان دارند و گمان می‌کنند آموزش آنلاین تنها معطوف به برگزاری آنلاین کلاس‌های درسی است، آموزش الکترونیکی مجموعه‌‌ای از چند سیستم است و کلاس آنلاین تنها یک ابزار از ماهیت آموزش الکترونیکی است.

مهرالبرز به خوبی توانسته است در مدل آموزشی بومی خود تمام مواردی را که یک دانشجو از زمان آغاز تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد نیاز دارد لحاظ کرده و محتوای آنلاین خود را توسط سیستم آموزش الکترونیکی استاندارد (LMS) در اختیار دانشجویان قرار دهد. همچنین برای آموزش بیشتر هم کلاس های آنلاینی را با حضور دانشجویان و اساتید ترتیب دهد.

ساختار سیستم مدیریت محتوای الکترونیکی یا همان LMS  در دانشگاه های مجازی بسیار مهم است. در سامانه LMS مهرالبرز کاملا از تکنولوژی روز استفاده می‌شود. در حالی که دانشگاه‌های دیگر، با شیوع ویروس کووید-۱۹ مجبور به توقف چند ماهه‌ آموزش‌های خود شدند؛ موسسه آموزش عالی مهرالبرز به دلیل زیرساخت‌های آموزش آنلاین که از پیش طراحی کرده بود، توانست بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد. درواقع کلاس‌های این مجموعه هر هفته و به صورت روتین تشکیل شد و شیوع ویروس کرونا باعث نشد که دانشجویان از تحصیلات دور بمانند.

شعارهای این مجموعه در مقابله با ویروس کرونا این بود که: با آموزش آنلاین کرونا را شکست می‌دهیم و آموزش الکترونیکی تعطیلی ‌بردار نیست و دانشجوهای ما تحت هر شرایطی آموزش‌های خود را فرامی‌گیرند. این موضوع باعث شد که توجه بسیاری از دانشگاه‌های دیگر نیز به سیستم آموزش آنلاینی که موسسه‌ مهرالبرز داشت، جلب شود و بسیاری از دانشگاه‌ها به سراغ این موسسه آمدند تا بتوانند از سیستم آنلاین این مجموعه برای راه‌اندازی آموزش آنلاین خود استفاده کنند. 

این سامانه درواقع محتواهایی را که با شروع هر نیمسال تولید شده است به صورت هفتگی برای دانشجویان بارگذاری می نماید و آنان می‌توانند چندین ‌بار این مطالب را مشاهده کرده و به خوبی فرا بگیرند. لازم به ذکر است در این سیستم شخصی به عنوان دستیار آموزشی نیز فعالیت می‌کند که دانشجو می‌تواند سوال‌های درسی  پیش روی خود را  به صورت 24 ساعته و در طول هفته با او مطرح کرده و پاسخ مورد نظر را از طریق این دستیار آموزشی دریافت کند.

تعداد دانشجویان این مجموعه طی این سال‌ها متغیر بوده است و هر ساله افزایش داشته است. تاکنون 15 دوره‌ تحصیلی کارشناسی ارشد در این مجموعه برگزار شده و در میان دانشجویانی که در این 15 دوره در کلاس‌های این موسسه شرکت کرده‌اند، حدود 16 درصد موفق به قبولی در آزمون دکتری شده‌اند. همچنین نزدیک به 85 درصد این دانشجویان موفق شده‌اند که جذب بازار کار در کشور شوند.

بزرگ ‌ترین حسن این مجموعه به واسطه‌ ماهیت الکترونیکی بودن آن، این است که حدود ۱۲۰ نفر از اساتید برجسته کشور که در دانشگاه‌های معروف ایران و خارج از ایران تدریس می‌کنند نیز در فرآیندهای آموزشی دوران تحصیل دانشجویان حضور دارند. محتوای آموزشی درسی مهرالبرز کاملا با حضور و نظارت این اساتید تولید شده است و از استانداردهای بالایی برخوردار است. 

یکی از مزایای درس خواندن در مقطع کارشناسی ارشد در مهرالبرز این است که دانشجویان از هر جای کشور که باشند، می‌توانند در کلاس‌های این مجموعه شرکت نمایند و علاوه بر مباحث اصلی‌ای که به آن ها تدریس می‌شود، از دوره‌های مهارت‌افزایی که برای این دانشجویان برگزار می‌شود، نیز استفاده کنند؛ دوره‌هایی خاص که متناسب با رشته‌ هر دانشجو تشکیل شده است. درواقع آنان علاوه بر درس خواندن، می توانند در این دوره‌ها مهارت‌های مورد نیازشان را برای آینده کسب نمایند. این دوره های مهارت افزایی با هدف پر کردن فاصله سیستم آموزشی با محیط های کاری طراحی شده و باعث شده است تا طی سال های فعالیت مهرالبرز پس از پایان تحصیل، دانش آموختگان زیادی به سازمان ها و شرکت های معتبر بپیوندند و در محیط کار خود موفق باشند. 

مخاطبان مقطع کارشناسی ارشد الکترونیکی موسسه آموزش عالی مهرالبرز را چندین گروه تشکیل می‌دهند. به طور مثال: افراد شاغلی که بدین وسیله هم می‌توانند تحصیل کنند هم در کنار تحصیل به شغل خود ادامه دهند، زنان خانه‌داری که به ادامه‌ تحصیل علاقه دارند و می‌توانند به صورت غیرحضوری به ادامه تحصیل بپردازند، یا گروه‌های مختلفی از افراد که به دلیل مکان جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند، امکان تحصیل در دانشگاه‌های مطرح کشور و بهره‌ بردن از اساتید و امکانات این دانشگاه‌ها را ندارند، می توانند با شرکت در یکی از رشته های تحصیلی این مجموعه از دانش اساتید مطرح کشور بهره ببرند.

علاوه بر همه‌ اینها موسسه‌ آموزش عالی مهرالبرز دارای یک باشگاه یادگیری است که حتی افرادی که دانشجوی کارشناسی ارشد مهرالبرز نیستند نیز می‌توانند در دوره‌های آزاد این باشگاه شرکت و مهارت‌های خود را افزایش دهند. همچنین دانشجویان مهرالبرز پس از پایان دوران تحصیل خود می توانند در کانون دانش آموختگان عضو شوند و از مزایای این کانون تا همیشه بهره مند گردند.

لازم به ذکر است موسسه آموزش عالی مهرالبرز برای اولین بار رشته مهندسی نفت گرایش مخازن هیدروکربوری را به صورت الکترونیکی برای سال تحصیلی جدید داپر کرده است.


کد مطلب: 21665

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21665/مهندسی-نفت-گرایش-مخازن-هیدروکربوری-الکترونیکی-بخوانیم

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir