کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی جایگاهی برای پذیرش بانوان مهندسی شیمی در صنعت نفت وجود ندارد!

خبرگزاری فارس , 18 شهريور 1399 ساعت 13:15

جمعی از بانوان فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی در دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به آقای مینو معاون منابع انسانی نفت از عدم استخدام بانوان در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه گلایه کردند.


 به گزارش نفت آنلاین ؛ جمعی از دانشجویان و دانش‌­آموختگان رشته مهندسی شیمی دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به فرزین مینو معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت از عدم استخدام بانوان در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و سایر شرکت‌های فعال در صنعت نفت گلایه کرده و خواستار اختصاص سهمیه برای جذب بانوان در شرکت‌های مذکور شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

«با سلام و احترام؛ بیش از 1400 سال از ظهور اسلام و نزول کتاب الهی، 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و 31 سال از اتمام جنگ تحمیلی می گذرد و بنابر کلام مطهر امام خمینی (ره)؛ «زندان­‌های شاه از زنان شیردل و شجاع مملو است. در تظاهرات خیابانی زنان ما بچه‌های خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل، به میدان مبارزه آمده­‌ا­ند. جلسات سیاسی­‌ای که زنان در شهرهای مختلف ایران برپا می­‌کنند کم نیست. آنان نقش بسیار ارزنده­‌ای را در مبارزات ما ایفا کرده‌­اند. مادران شجاع فرزندان اسلام، خاطره جانبازی و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ، زنده کرده‌اند. در چه تاریخی این چنین زنانی را سراغ دارید و در چه کشوری؟» ‏‏(همان،ج4،ص440)؛ دیده می‌­شود که‏‏ زنان همچون مردان در تمام عرصه‌ها، پابه‌پای آنان حرکت کرده‌اند.

اکنون ما، بانوان دانش آموخته­‌ رشته‌ مهندسی شیمی، خواهان احقاق حق خود در تخصیص درصدی از سهم آزمون‌­های استخدامی ارگان‌­ها و صنایع وزارت نفت، در سراسر کشور هستیم؛ مگر نه اینکه بسیاری از ما همان دانش‌آموزان برجسته و منتخب رشته‌ی ریاضی فیزیک، فعالان دانشگاهی در همه‌ی زمینه‌ها به خصوص زمینه‌های پژوهشی، صاحبان موفقیت‌های علمی و نویسندگان مقالات معتبر جهانی بوده‌ایم.

همان­گونه که مستحضر هستید، یکی از برجسته­‌ترین رشته­‌های دانشگاهی، رشته مهندسی شیمی است که در نهایت حوزه اصلی فعالیت دانش آموختگان این رشته پژوهشکده‌­ها و شرکت­‌های دولتی و خصوصی وزارت نفت می­‌باشد؛ و سالیانه قریب به 8400  نفر در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه­‌های سراسر کشور در این رشته مشغول به تحصیل می­‌شوند که تقریباً نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می­‌دهند و هم‌قدم با آقایان در کسب علم و دانش و فعالیت­‌های علمی-پژوهشی تلاش بسیاری انجام می­‌دهند. این در حالی است که طی سال­‌های اخیر قریب به اتفاق تمامی شرکت­‌های دولتی و خصوصی وزارت نفت در سراسر کشور، به منظور تأمین نیروهای مورد نیاز خود طی برگزاری آزمون‌های استخدامی، در رده شغل­‌های مهندسی شیمی هیچ جایگاهی را برای بانوان مهندسی شیمی مدنظر قرار نداده­‌اند.

 متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بانوان مهندسی شیمی که بعضاً از نخبگان رشته ریاضی فیزیک بوده­‌اند، هیچ گونه حقی برای شرکت در آزمون­‌های استخدامی صنایع مرتبط و دستیابی به جایگاه­‌های شغلی درخور زحمات خود را ندارند (لیستی از شرکت­‌های برگزارکننده آزمون­‌های استخدامی از سال 95 تا کنون در پیوست آورده شده است که هیچ یک از بین بانوان مهندس شیمی پذیرش نداشته­‌اند). ما معتقدیم که با وجود تمام اما و اگرهایی که برای توجیه این تبعیض به کار می‌رود، حذف زنان از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی راه حل صحیحی نیست و قطعاً باید با اندیشیدن تدابیری، مسیر اشتغال زنان فارغ التحصیل مهندسی شیمی را در این صنایع تسهیل کرد و حق به جای بانوانی که بخشی از عمر خود را در راه کسب دانش گذرانیده‌­اند، به جای آورد.

لذا از محضر جنابعالی تقاضا داریم که با سعه‌ی صدر بیشتری به این دغدغه­ مهم و به جای بانوان دانشجو و دانش‌آموخته مهندسی شیمی، به منظور برقراری عدالت جنسیتی در آزمون­‌های استخدامی، رسیدگی فرمایید، چرا که همانند ما افراد با انگیزه و فعال، جهت سربلندی ایران عزیزمان بسیار هستند. پیشاپیش از بذل توجه و همکاری حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را به‌عمل می‌آوریم».

* هیچ جایگاهی برای پذیرش بانوان مهندسی شیمی در صنعت نفت وجود ندارد

در این راستا شیرین حیدری سردبیر سوژه «دلیل عدم پذیرش بانوان در آزمون‌های صنایع نفت،گاز و پتروشیمی چیست؟» با اشاره به مطالبات بانوان فارغ التحصیل شده در رشته مهندسی شیمی گفت: «سالانه حدود 6590 نفر به طور مجموع در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته مهندسی شیمی دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرفته می‌شوند و تقریباً نیمی از آنان زن هستند اما با این وجود شرکت‌های فعال در صنعت نفت کشور در رده شغل‌های مهندسی شیمی هیچ جایگاه و حق شرکت در آزمون‌هایی را برای بانوان مهندسی شیمی مدنظر قرار نمی‌دهند».

وی در ادامه اظهار داشت: «حتی با فرض بر حق بودنِ ادله از سوی ارگان‌های ذیربط در رابطه با ارجحیت گزینش مردان نسبت به زنان مطرح می‌شود، باز هم هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم حضور اقلیت زنان در این عرصه‌ها وجود ندارد. آیا این شرکت‌ها نمی‌توانند به عنوان مثال از 50 نفر نیروی مهندس مورد نیاز خود 10 نفر را از میان زنان پذیرش کنند و شرایط را برای حضور آنان در این عرصه فراهم نمایند».

حیدری همچنین افزود: «ما برای پیگیری این مطالبه خود ابتدا از طریق کارگروه امور بانوان اقدام کردیم. بدین صورت قرار شد که جلسه با خانم تندگویان معاون امور بانوان در وزارت نفت تشکیل شود که البته به خاطر شیوع کرونا هنوز این جلسه تشکیل نشده است. در نتیجه ما برای پیگیری مطالبه خود فعلا در حال نامه‌نگاری به نهادهای مرتبط هستیم».

شایان ذکر است ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ اﺻﻮل ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺗﺄﮐﯿﺪ و ﺗﺄﯾﯿﺪی ﺑﺮ ﺣﻖ اﺷﺘﻐﺎل زﻧﺎن دارد در ادامه اشاره شده است:

اﻟﻒ) اﺻﻞ ۲۸ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﻫﺮﮐﺲ ﺣﮑﻢ ﻋﺎﻣﯽ را ﺑﯿﺎن ﻧﻤﻮده و ﺑﯿﻦ ﻣﺮد و زن ﻓﺮق ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ؛ و دوﻟﺖ را ﻣﻮﻇﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ زﻣﯿﻨﻪ اﺷﺘﻐﺎل را ﺑﺮای ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺮاﺑﺮ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ.

ب) ﺑﻨﺪ دوم و ﭼﻬﺎرم اﺻﻞ ۴۳ قانون اساسی ﺑﺎ ﺗﻌﺒﯿﺮ «ﻫﻤﻪ» ﺑﺮ ﺣﻖ ﺗﻤﺎم ﻣـﺮدان و زﻧـﺎن در اﺷـﺘﻐﺎل اﺷـﺎره ﺷـﺪه اﺳﺖ.

ج) اﺻﻞ ۲۱ قانون اساسی ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ذﮐﺮ ﺣﻘﻮق زن در ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎت ﻋﺎم اﺳﺖ و دارای ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ اﺳﺖ و ﯾﮑﯽ از ﻣﺼﺎدﯾﻖ آن را ﻣﯽﺗﻮان ﺣﻖ اﺷﺘﻐﺎل ﻧﺎم ﺑﺮد.


کد مطلب: 21664

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21664/وقتی-جایگاهی-پذیرش-بانوان-مهندسی-شیمی-صنعت-نفت-وجود-ندارد

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir