کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر وزیر نفت در خصوص قرارداد بلندمدت ایران و چین

خبرگزاری فارس , 3 شهريور 1399 ساعت 20:36

زنگنه : این همه حساسیتی که درباره قرارداد با چین ایجاد شده است مشکوک به نظر می‌رسد و از نظر من کار رسانه‌های خارجی و دشمنان است.


به گزارش نفت آنلاین ؛ بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در حاشیه مراسم افتتاح سه طرح صنعت نفت در هفته دولت، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم میزان تولید محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیون تن در سال رسید و واحد پتروشیمی بوشهر سومین واحدی بود که در عسلویه پس از پتروشیمی میاندوآب و کاتالیست لرستان به بهره‌برداری رسید. در این راستا طرح‌های زیاد دیگری نیز در آینده افتتاح خوهد شد. مثلا طرح بیدبلند ۲ که برای جمع‌آوری گاز‌های مشعل با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلار در حال راه‌اندازی است.

وی گفت: اگرچه تحریم‌ها فشار می‌آورد، اما چرخ صنعت نفت می‌چرخد و ما در حال کمک به توسعه کشور هستیم و در برابر تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم. برای مثال در این شرایط سخت همچنان طرح‌های گازرسانی روستایی، طرح‌های توسعه پارس جنوبی و نگه داشت و تولید نفت از میادین نفتی همه در حال اجراست.

زنگنه افزود: در سال ۹۲، ۴۳ درصد از سوخت نیروگاه‌ها سوخت مایع بود یعنی ما ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه‌ها می‌سوزاندیم که این مقدار برابر با ۲۷ میلیارد لیتر بود، اما با توسعه فاز‌های پارس جنوبی و گازرسانی به نیروگاه‌ها امسال تنها ۱۰ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم. این موضوع را درنظر داشته باشید که تقاضای نیروگاه‌ها در این سال‌ها حدود ۵ درصد نیز افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت گفت: در شرایط کمبود گاز در کشور ما فقط می‌توانیم تراز مصرف نیروگاه‌ها را تغییر دهیم، زیرا نیروگاه‌ها دو سوختی هستند و هم از سوخت مایع و هم از گاز استفاده می‌کنند و اصلا و ابدا اجازه نمی‌دهیم گاز مصرفی در خانه‌ها قطع شود. در حال حاضر تمامی نیروگاه‌ها جز نیروگاه کنارک و چابهار به شبکه گاز سراسری وصل هستند.

صادرات گاز ایران ۱۵ میلیارد متر مکعب در سال است

وی گفت: درباره میدان گازی کشف شده در ترکیه باید میزان گاز موجود در میادین توسط نهاد‌های بین‌المللی اعلام شود. طبق اعلام خود ترک‌ها این میادین ۳۲۰ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره درجا دارد که از این مقدار حدود ۲۳۰ میلیارد مترمکعب آن قابل استحصال است که اگر این مقدار را ۲۰ سال و ۳۶۵ روز تقسیم کنید می‌شود، روزی ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی یعنی میدان کشف شده در ترکیه می‌تواند روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز این کشور را تأمین کند.

زنگنه توضیح داد:، اما نکته قابل ملاحظه این است که این میدان در دریاست و سرمایه‌گذاری در دریا هم گران است و هم به تکنولوژی بالا نیاز دارد. از طرفی در حال نیاز ترکیه به گاز حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب در روز است در نتیجه این ۳۰ میلیون مترمکعب تنها می‌تواند بخشی از نیاز ترکیه را تأمین کند.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر صادرات گاز ایران به ۱۵ میلیارد مترمکعب رسیده است. ما الان به عراق روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کنیم که البته در زمستان این مقدار کمتر هم می‌شود. برای صادرات گاز به پاکستان نیز آمادگی لازم را داریم، ولی طرف مقابل حاضر به خرید گاز از ایران نیست.

وی گفت: ما به دلیل اعمال تحریم‌ها نتوانستیم واحد‌های ال‌ان‌جی را توسعه دهیم و الان با قیمتی که ال‌ان‌جی در بازار جهانی دارد هیچ بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست. البته ما به دنبال توسعه مینی ال‌ان‌جی‌ها برای محصولات داخلی از جمله در راه‌آهن و لکوموتیو‌ها هستیم. زیرا این طرح اقتصادی است و می‌توان با آماده‌سازی مقدمات آن مثل نصب مخازن ال‌ان‌جی در این صنعت استفاده کرد.

اگر دولت فعلی نبود پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز ساخته نشده بود

زنگنه گفت: منتقدان بنده حتی می‌گویند که من بعد از عمری خدمت در نظام جمهوری اسلامی خائن هستم و سکوت من به این معنا نیست که من زبانی برای پاسخگویی ندارم، اما برای مصالح کشور سکوت می‌کنم. طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طور کامل در زمان وزارت من برنامه‌ریزی شد و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی مثل بندرعباس نیز از اقدامات من بود. به شما بگویم که کار احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ما آغاز کردیم و در آخر نیز ما به اتمام رساندیم.

وزیر نفت گفت: اگر دولت نبود پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز ساخته نشده بود. برای احداث پالایشگاه خلیج فارس ما خون‌دل خوردیم و فاز اول آن در دولت یازدهم و دو فاز بعدی آن در دولت دوازدهم راه‌اندازی شد که این موضوع در کنار پالایشگاه سیراف هم‌اکنون ما را کمبود خوراک میعانات گازی مواجه کرده است.

وی گفت: متأسفانه عده‌ای که اصلاً نمی‌دانند پتروپالایشگاه چیست یا بورس و تنفس و خوراک به چه معناست می‌گویند که وزارت نفت با تعلل در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها فرصت تأمین مالی از بورس را از بین برده است، در حالی که ما به سرعت آئین‌نامه این قانون را تدوین کرده‌ایم و الان نیز اجرای آن منوط به تشکیل جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی است. این قانون اصلاً ربطی به بورس ندارد و فرصتی از دست نرفته است.

زنگنه همچنین اظهار داشت: در قانون پتروپالایشگاه‌ها مسئولیت وزارت نفت فقط اعطای تنفس خوراک است و هیچ وظیفه دیگری در این حوزه نداریم منتهی یک عده نانشان در دعوا درست کردن است و ما هم به احداث پالایشگاه‌ها اعتقاد داریم، ولی مشکل این است کسی آن را توسعه نمی‌دهد.

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی برعهده وزارت نفت نیست

وزیر نفت گفت: در مسیر احداث پالایشگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد وگرنه از آن پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه احداث نمی‌شود؟ و یا چرا طرح‌های پتروشیمی جنوب فارس اجرا نمی‌شود؟ پس حتما مشکلاتی وجود دارد که باید آن‌ها را حل کنیم. در دولت یازدهم و دوازدهم میزان صادرات فرآورده چهار برابر شده است. اگر این موضوع جلوگیری از خام‌فروشی نیست پس چیست. این افزایش صادرات ناشی از توسعه پالایشگاه‌ها به علاوه جایگزینی گاز با فراورده در نیروگاه‌هاست.

وی گفت: عملکرد ما در حوزه پتروشیمی هم قابل قبول است و توانستیم میزان صادرات محصولات پتروشیمی را از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار برسانیم. البته به شما بگویم که توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی برعهده وزارت نفت نیست و مسئولش وزارت صمت است. ما در حال حاضر ۵ میلیارد تن خوراک به بخش پائین‌دستی پتروشیمی‌ها می‌دهیم. شما کدام صنعت را سراغ دارید که مانند صنعت نفت به اشتغال مملکت کمک کند.

کارت سوخت را من حذف نکردم مسئول مبارزه با قاچاق بنزین هم من نیستم

زنگنه با اشاره به انتقادات مطرح شده ناظر به حذف کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در دوران ایشان و احیای مجدد آن توضیح داد: یک عده می‌گویند روزی ۴۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و حتی می‌گویند من کارت سوخت را حذف کردم. آیا این‌ها می‌توانند برای حرفشان یک سند بیاورند؟ کارت سوخت را من لغو نکردم مسئول مبارزه با قاچاق بنزین هم من نیستم.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۵ درصد از جمعیت ما از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنند یعنی ۴ میلیون نفر یا به بیان دیگر ۱.۳ دهم میلیون خانوار دسترسی به گاز طبیعی ندارند که مصرف ال‌پی‌جی ماهانه این خانوار ۴۳ هزار تن است، ولی الان ما روزی ۵ هزار تن ال‌پی‌جی توزیع می‌کنیم و باز هم به این خانوار‌ها نمی‌رسد، در واقع در ماجرای توزیع ال‌پی‌جی اتفاقی مشابه توزیع قیر می‌افتد که باعث مصرف قیرعادی و خارج از چارچوب این سوخت می‌شود و ما داریم برای ساماندهی توزیع ال‌پی‌جی اقداماتی می‌کنیم.

هجمه به قرارداد ایران و چین کار رسانه‌های خارجی و دشمنان است

وی با اشاره به قرارداد ایران و چین گفت: این همه حساسیتی که درباره قرارداد با چین ایجاد شده است مشکوک به نظر می‌رسد و از نظر من کار رسانه‌های خارجی و دشمنان است. اگر آن‌ها ادعا می‌کنند که قرارداد با چین می‌خواهد یکطرفه بسته شود، من همین جا اعلام می‌کنم که حاضر هستیم همین قرارداد را با آن‌ها ببندیم یعنی اگر انگلیس هم حاضر باشد بیاید پای همین قرارداد را امضا کند و این امتیازات را از ما بگیرد.

زنگنه گفت: اصلا در بحث‌های نفتی در قرارداد با چین امتیازاتی داده نشده است و تعهدی انجام نشده است و فعلا هر دو کشور ابراز علاقه کردند. در حال حاضر تلاش دشمن این است که ایران را منزوی کند و از انزوای دولت ایران به ملت ایران فشار وارد کند. آن‌ها دروغ می‌گویند با ملت ایران کاری ندارند و مشکل‌شان با نظام اسلامی است.

وزیر نفت گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل برای نیروی پیمانکاری زارت نفت توسط وزارت راه ابلاغ شده است. در این راستا چهار شرکت اصلی چهار کارگروه تشکیل می‌دهند تا نیرو‌های پیمانکاری ذیل هر شرکت‌ها وضعیت‌شان بهبود یابد. برای اجرای بیمه تکمیلی نیز ما تلاش می‌کنیم اقدامات زودتر انجام شود تا بتوانیم بخشی از هزینه‌های نیرو‌های پیمانکاری را انجام دهیم.


کد مطلب: 21591

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21591/نظر-وزیر-نفت-خصوص-قرارداد-بلندمدت-ایران-چین

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir