تاریخ انتشاردوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
با توجه به اهمال در تاسیس پتروپالایشگاه‌ها صورت گرفت:

نامه انتقادی کمیسیون انرژی به وزارت نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از ارسال نامه انتقادی رئیس این کمیسیون به وزارت نفت درباره اهمال در تاسیس پتروپالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: مهلت 60 روزه این وزارتخانه برای دریافت مجوز و احداث پتروپالایشگاه گذشته و کاری انجام نشده است.
وزارت نفت | نفت آنلاین
وزارت نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  از ارسال نامه انتقادی فریدون عباسی رئیس این کمیسیون به وزارت نفت درباره اهمال در تاسیس پتروپالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: مهلت 60 روزه این وزارتخانه  برای دریافت مجوز و احداث پتروپالایشگاه گذشته و کاری انجام نشده است. 

وی افزود: پیرو فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری خطاب به دولت جهت عمل به قولهای داده شده درخصوص سیاست پالایشگاه سازی، و در راستای عمل به تکالیف نظارتی مجلس، نامه کمیسیون انرژی مجلس به وزارت نفت ارسال شده تا این وزارتخانه در این باره اقدام عاجل صورت دهد.

متن این نامه به شرح ذیل است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مهندس زنگنه
وزیر محترم نفت


با سلام

همانطور که مستحضر هستید «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دست ی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» که در سال گذشته به عنوان طرح عادی در کمیسیون انرژی مجلس مورد پیگیری قرار گرفته بود در تاریخ 24/4/1398 در صحن علنی مجلس مصوب شد و پس از تدوین آیین نامه اجرایی آنو ابلاغ رئیس جمهوری محترم در تاریخ 29/10/1398 ، در مرحله پ یاده سازی عملیاتی قرار گرفت .

رو ز گذشته مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار تصویری با هیات دولت از ضرورت « پیگیری و تلاش جدی برای اجرای قول ‌ هاییکه داده شده » از جمله سیاست پالایشگاه‌سازی برای جلوگیری ازصادرات نفت خام در سال آخر دولت سخن گفته اند.

این در حالی است که قانون مذکور مشوق های خوبی برای افزایش توجیه اقتصادی احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور مصوب کرده است و شایسته است که با توجه به ظرفیت های این قانون و همچنین اقبال عمومی سرمایه گذاری مردمی به بازار سرمایه کشور در این روزها، هرچه سریعتر نسبت به اجرای این قانون اقدام شود.

در جلسه کمیسیون انرژی مجلس با جنابعالی که در تاریخ24/4/1399 برگزار شد، پیرو توضیحات جنابعالی مشخص گردید که فهرست شرکت های برگزیده توسط وزارت نفت برای دریافت مجوز و احداث پتروپالایشگاه در قالب قانون مذکور نهایی شده است و آن وزارت‌خانه منتظر تصویب جدول زمان‌بندی اجرای قانون توسط هیات امنای صندوق توسعه ملی است. این در حالی است که طبق ماده 7 آیین نامه اجرایی این قانون، هیات امنای صندوق موظف بوده ظرف مدت 2 ماه از ابلاغ آن به تصویب سقف تعهدات قابل پذیرش برای صندوق (جدول مذکور) بپردازد و طبق ماده 17 آیین نامه اجرایی مهلت وزارت نفت برای اعلام فهرست شرکت های برگزیده مجزای از آن است و این دو مهلت قانون ی لازم و ملزوم یکدیگر قرار داده نشده اند. لذا پیشنهاد می شود با توجه به آنکه مهلت 60 روزه وزارت نفت برای انتخاب فهرست شرکت های برگزیده پایان یافته است، آن وزارت‌خانه محترم نسبت به اعلام فهرست شرکت های برگزیده اقدام نماید.
 
https://naftonline.ir/news/21584/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0