کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارخانه درود یک پیشتاز شاخص کیفی محصول صادراتی

10 تير 1399 ساعت 18:52

کارخانه درود یک در گستره فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران پس از ۵۶ سال فعالیت، همچنان بالاترین شاخص‌های استاندارد کیفیت محصول صادراتی را داراست.


به گزارش نفت آنلاین به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، هوشنگ بخشی، رئیس نوبت‌کاری واحد بهره‌برداری کارخانجات درود یک این شرکت با بیان اینکه ظرفیت اسمی این کارخانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز است، گفت: این کارخانه با سپری شدن ۵۶ سال از عمر خود هنوز بالاترین شاخص‌های استاندارد کیفیت محصول صادراتی را دارد و در متریال و دستگاه‌ها کمترین خوردگی را مشاهده می‌کنیم که این مهم جز با حفظ و نگهداری مدیریت و کارکنان میسر نشده است.

وی افزود: کارخانه درود یک گازهای تفکیک‌شده از نفت‌خام برای ایجاد ارزش افزوده و تولید LPG، متانول، گوگرد و دیگر مشتقات با فشارهای مختلف را برای خوراک شرکت پتروشیمی تأمین می‌کند. همچنین قابلیت فرآورش نفت آلوده در مخازن را دارد و می‌تواند نفت کارخانه فروزان و درود ۲ و ۳ را با بهترین کیفیت برای صادرات فرآورش کند.  
رئیس نوبت‌کاری واحد بهره‌برداری کارخانجات درود یک ادامه داد: هدف از ساخت این کارخانه، تثبیت نفت از گازهای همراه، جداسازی آب و نمک همراه با آب از نفت و کاهش H۲S و RVP نفت خروجی همراه با حفظ حداکثری هیدروکربن‌های میانی برای حداکثر کردن API نفت‌خام بوده است. نفت‌خام از ۳۶ حلقه چاه از طریق دو منیفولد (چندراهه) جدید و قدیم وارد کارخانه درود یک می‌شود و در منیفولد می‌توان چاه‌های تولیدی را در ظروف مختلف با فشارهای متفاوت هدایت کرد. پس از آن در کوره حرارت داده شده و برای جداسازی گاز H۲S وارد STRIPPER می‌شود.

به گفته بخشی، با جداسازی آب و نمک در دستگاه دیسالتر، نفت برای خنک‌سازی وارد دستگاه FAN COOLER شده و به مخازن ذخیره‌سازی برای صادرات هدایت می‌شود که هم‌اکنون به دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، تغییراتی را با شرایط جدید اعمال کرده‌ایم.  

کارخانه درود یک نخستین کارخانه فرآورش نفت‌خام در جزیره خارک است که به‌منظور بهره‌برداری از میدان درود در سال ۱۹۶۴ میلادی از سوی شرکت آیپک تأسیس شده است.


کد مطلب: 21304

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21304/کارخانه-درود-یک-پیشتاز-شاخص-کیفی-محصول-صادراتی

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir