تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
طرح مشاور عالی معاون علمی فناوری رییس جمهور، برنده جایزه برترین طرح های فدراسیون جهانی اختراعات کانادا شد.
طرح مشاور عالی معاون علمی فناوری رییس جمهور، برنده جایزه کانادا شد
به گزارش نفت آنلاین ، طرح "شکست هیدرولیکی در سنگ مخزن نفت" کامبیز مهدیزاده فرساد دانش آموخته دکتری زمین شناسی نفت در میان طرح های 4 سال اخیر فدراسیون جهانی اختراعات کانادا ican2020 در میان برترین و کاربردی ترین طرح های چهار سال اخیر این نهاد معتبر علمی قرار گرفت.

در حال حاضر در فرایند استخراج نفت، در اولین مرحله برداشت، تنها یک سوم نفت مخازن متعارف هیدروکربوری برداشت می‌شود. این مخازن در سراسر دنیا اغلب با مشکل ضعف و کندی عبوردهی حرکت نفت از مخزن به سمت چاه مواجه هستند. طرح "شکست هیدرولیکی در سنگ مخزن نفت" با ارائه الگوریتمی برای ایجاد شکست هیدرولیکی در سنگ مخزن نفت، موجب ایجاد شکافی از داخل چاه به دیواره مخزن شده که عبوردهی را تقویت کرده و باعث افزایش تولید می‌شود.

این روش که بعنوان یکی از برترین طرح‌های 4 سال اخیر مسابقات بین المللی اختراعات برگزیده شده است، با شناخت پارامترهای اساسی مخزن و همچنین بررسی نگارهای پتروفیزیکی، آزمایش‌های درون چاهی، مدل ژئومکانیکی سنگ مخزن، به منظور طراحی شکست هیدرولیکی ابداع شده است.

در واقع این روش با تزریق سیال با فشار بسیار بالا به داخل چاه، در سطح دیواره چاه کشش ایجاد کرده و موجب شستگی در سنگ می‌شود.

طرح حاضر به عنوان گامی در راستای رفع کندی عبوردهی در مخازن، می‌تواند موجب تسهیل عبور نفت شده و تاثیر قابل توجهی در صنعت نفت کشور داشته و در راستای افزایش ضریب ازیاد برداشت و تولید عمل کند.
https://naftonline.ir/news/21165/
منبع : ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0