کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واردات نفت توسط چین در سایه شیوع کرونا

8 ارديبهشت 1399 ساعت 18:24

اطلاعات وزارت گمرک چین نشان می دهد چین در ماه مارس ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرده که ۴.۵ درصد بیشتر از واردات نفت آن در همین زمان در ۲۰۱۹ بوده است.


به گزارش نفت آنلاین به نقل از راشاتودی، ارسال محموله های نفت روسیه به چین بیش از 30 درصد در ماه مارس نسبت به سال گذشته افزایش داشته، در حالیکه واردات نفت این کشور از عربستان کاهش یافته است.

 با کاهش تقاضا برای نفت خام و نبود فضای کافی جهت ذخیره سازی آن، بازار نفت کاملاً ویران شده و به نظر می رسد چین در حال بهره‌برداری از این قیمت پایین نفت است. همه‌گیری ویروس کرونا به شدت تقاضای یکی از بزرگترین واردکنندگان جهان را کاهش داده است ولی چین در ماه مارس 9.68 میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرده که 4.5 درصد بیشتر از واردات نفت آن در همین زمان در 2019 بوده است.

 روسیه و عربستان ماه گذشته تقریباً مقادیر یکسانی نفت به چین صادر کردند. سهم صادرات روسیه به چین 7.02 میلیون تن (1.66 میلیون بشکه در روز) و سهم عربستان 7.21 میلیون تن (1.7 میلیون بشکه در روز) بود. ولی اطلاعات وزارت گمرک چین نشان می دهد واردات نفت این کشور از ریاض 1.6 درصد کاهش داشته در حالی که واردات از روسیه 31 درصد افزایش یافته است.

 این افزایش واردات از آنجا ناشی می شود که اقتصاد چین به تدریج در حال بازگشت به شرایط عادی است و اکثر نهادها و موسسات پس از هفته ها تعطیلی کار خود را آغاز کرده اند. چین اولین کشوری بود که ویروس کرونا در پایان سال گذشته میلادی در آن شایع شد. پس از آن، همه گیری ویروس کرونا از آسیا به اروپا و بعد هم آمریکا راه یافت که در حال حاضر مرکز شیوع این ویروس است. طبق اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز، بیش از 939 هزار نفر از روز یکشنبه در آمریکا به این ویروس مبتلا شده اند و 53934 مورد مرگ ناشی از این ویروس گزارش شده است.

 همه گیری این ویروس 30 درصد تقاضای جهانی برای نفت را پایین آورده است. با توجه به اینکه منابع زمینی و دریایی برای ذخیره سازی نفت رو به پایان است، قیمت آن این هفته به پایین ترین حد در تاریخ رسید تا حدی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه به محدوده منفی رسید. قیمت شاخص نفت برنت هم به پایین ترین حد طی چند سال گذشته رسیده است.


کد مطلب: 20765

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/20765/واردات-نفت-توسط-چین-سایه-شیوع-کرونا

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir