تاریخ انتشارجمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
یک رسانه داخلی چین به عدم استقبال این کشور از سقوط قیمت نفت اشاره کرد و نوشت: به نظر می رسد کاهش قیمت جهانی نفت خام هدیه ای از سوی آسمان برای چین باشد اما در واقعیت قضیه متفاوت است.
چین و کاهش قیمت نفت | نفت آنلاین
چین و کاهش قیمت نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در یک مقاله تحلیلی به عدم استقبال چین از سقوط قیمت نفت اشاره کرد و نوشت: به نظر می رسد کاهش قیمت جهانی نفت خام هدیه ای از سوی آسمان برای کشوری مثل چین که بزرگترین خریدار نفت در جهان است و سالانه صدها میلیارد دلار آمریکا در این زمینه خرج می کند، باشد.

برای این کشور که بیش از 70 درصد از مصرف نفت داخلی خود را از واردات تهیه می کند، انباشت نفت بدون خریدار در بازار جهانی و با قیمت بسیار ارزان احتمالاً باید آرزویی باشد که تحقق یافته است.

اما در واقعیت این گونه نیست چرا که پس از سقوط بی سابقه قیمت نفت آمریکا در معاملات آتی به منفی 37.63 دلار در هر بشکه که در روزهای گذشته اتفاق افتاد، در چین جشنی برپا نشد.

سقوط بازار نفت، چین را که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود، نگران کرده است. یکی از شرکت های بزرگ دولتی نفتی این کشور اعلام کرد که قیمت پایین نفت خطرات بی سابقه ای را به وجود آورده است.

یکی از چهار بانک بزرگ دولتی چین نیز به خاطر عدم خاتمه قراردادهای آتی نفت برای جلوگیری از خسارت های سنگین مشتریان خود تحت انتقادات شدیدی قرار گرفته است.

بر اساس این مقاله تحلیلی، ما باید نسبت به این خطر هشیار باشیم که قیمت بی ثبات نفت می تواند بحران مالی را در جهان به وجود آورد.

معاملات آتی نفت در بورس شانگهای، محلی که دو سال پیش برای ترویج استفاده از واحد یوآن در معاملات نفتی راه اندازی شد، روز چهارشنبه کمی بعد از باز شدن بورس و کاهش 10 درصدی قیمت نفت، متوقف شد.

در این بورس محدودیت روزانه 10 درصدی برای قیمت وجود دارد تا ریسک بازار را کنترل کند. این محدودیت همچنین تجارت در شانگهای را کاهش داد در حالی که ارزش قراردادهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت هر روز 300 درصد کاهش داشت.

بورس شانگهای ماه گذشته برای کمک به تجارت، محدودیت روزانه را از 6 درصد به 10 درصد افزایش داد، اما با توجه به نوسان اخیردر بازار، این میزان کافی نبود چراکه تاجران چینی وقتی از خواب بیدار شدند با کاهش ناگهانی ارزش قراردادهای خود مواجه شدند.
به گفته بای جون، عضو کمیته اقتصادی انجمن نفت چین، قیمت بسیار پایین نفت خام، زنگ خطر را برای بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری چین در بخش اکتشاف نفت بویژه آنهایی که هزینه تولید بالایی دارند، به صدا درآورده است. وی همچنین تاکید کرد که این امر منجر به کاهش سرمایه گذاری های مشابه در آینده خواهد شد.

با این حال، قیمت 20 دلار برای هر بشکه نفت، باعث می شود که پروژه های اکتشاف نفت در داخل چین از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد چراکه متوسط هزینه تولید حدود 50 دلار در هر بشکه است.

شرکت پتروچاینا روز سه شنبه در بیانیه ای اظهار داشت که کاهش شدید قیمت نفت ضعف این شرکت را نمایان کرده است.
https://naftonline.ir/news/20722/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0