تاریخ انتشارجمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
وزیر دارایی عربستان گفت این کشور احتمالاً مجبور است در سال جاری میلادی برای جبران کاهش بودجه به خاطر سقوط قیمت نفت، زیر بار ۵۸ میلیارد دلار بدهی برود.
عربستان و سقوط قیمت نفت | نفت آنلاین
عربستان و سقوط قیمت نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از اویل پرایس، محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان گفت این کشور احتمالاً مجبور است در سال جاری میلادی برای جبران کاهش بودجه به خاطر سقوط قیمت نفت، زیر بار 58 میلیارد دلار بدهی برود.

 وی گفت عربستان احتمالاً در سال جاری اوراق قرضه ای با ارزش 26.57 میلیارد دلار (100 میلیارد ریال) منتشر می کند. این مقدار علاوه بر 31.88 میلیارد دلار (120میلیارد ریال) اوراق قرضه ای است که قبلا منتشر شده بود.

 آرامکو عربستان در نظر دارد 10 میلیارد دلار از تجارت خط لوله خود را بفروشد.
الجدان گفت:« عربستان با چنین بحران هایی در طول تاریخ مواجه بوده است که برخی حتی بدتر هم بوده اند و توانسته از تمام آنها بیرون بیاید. این هم استثنا نیست».

 اکثر ناظران می گویند این بحران قیمت نفت در تاریخ بی سابقه است. ترکیب منحصر به فرد عرضه بیش از حد نفت و کاهش 30 درصدی تقاضا به شدت به اقتصاد های وابسته به نفت در سراسر جهان فشار می آورد و حتی عربستان هم از این مسئله مستثنی نیست.

 بازار نفت پر شده است. مقامات نفتی عربستان گزارش داده‌اند حداقل یک نفتکش از هر 10 نفتکش بزرگ بر روی دریا که ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت را دارند، به عنوان ذخایر شناور نفت مورد استفاده قرار گرفته اند و بسیاری از آنها نفت خام عربستان را حمل می کنند. بخشی از این نفت ها هنوز هیچ خریداری ندارند.

 دولت عربستان در ماه مارس از آژانس‌های دولتی خواست بودجه خود را حداقل 20 درصد کاهش دهند و این قبل از قرارداد تاریخی اوپک و متحدانش برای کاهش 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت به امید تقویت قیمت آن بود. امیدی که ناامید شد.

 تحلیلگران پیش بینی می کنند کسری بودجه عربستان سعودی تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی آن افزایش یابد. این رقم کمتر از 17 درصدی است که در 2016 ثبت شد ولی هنوز هم برای عربستان بسیار چالش برانگیز است و احتمالاً باعث می شود این کشور اقدامات ریاضتی را که طی بحران 2014 تا 2016 اتخاذ کرده بود، دوباره در پیش بگیرد.
https://naftonline.ir/news/20716/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0