کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمدعلی دادور خبر داد:

افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

27 فروردين 1399 ساعت 13:58

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از افزایش ظرفیت پالایشی این پالایشگاه از روزانه ۴۲۰ هزار بشکه به روزانه ۴۸۰ هزار بشکه تا پایان شهریور ماه امسال هم‌زمان با سال جهش تولید خبر داد.


به گزارش نفت آنلاین به نقل از شانا محمدعلی دادور گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۴۲۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی به این پالایشگاه وارد می‌شود که این مقدار با تکمیل تجهیزات در حال ساخت کنونی تا پایان شهریورماه به روزانه ۴۸۰ هزار بشکه می‌رسد.

وی افزود: بخشی از تجهیزات مربوطه از جمله کولرهای هوایی خنک‌کننده فرآورده و پمپ‌ها هم‌اکنون وارد سایت پالایشگاه شده است و بخشی از تجهیزات نیز در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان نیمه نخست امسال این عملیات نهایی شود. با افزایش ظرفیت پالایشی، مقدار فرآورده‌های تولیدی نیز ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دادور تأکید کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۷ میلیون لیتر نفت گاز در این پالایشگاه تولید می‌شود که این مقدار تولید با افزایش ظرفیت پالایشی به ترتیب به حدود روزانه ۵۴ میلیون لیتر و ۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

افزایش تولید نفتا به روزانه ۴ میلیون لیتر

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس همچنین با اشاره به افزایش نفتای تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۳.۵ تا ۴ میلیون لیتر نفتا در این پالایشگاه تولید می‌شود که حجم عمده‌ای از این مقدار صادر می‌شود و بقیه نیز به‌عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی‌های تبریز و اراک قرار می‌گیرد.

دادور افزود: در شرایط تحریم‌ها و در سال جهش تولید، هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ درصد محصول تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بنزین است که افزون بر تأمین بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده باکیفیت، مانع از کاهش مقدار خوراک ورودی به این پالایشگاه شده است.

به گزارش شانا، پیش از این مقرر شده بود مأموریت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باشد، اما با تغییرات انجام‌شده این فاز به نام فاز بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاهی فازهای موجود تغییر یافته و ظرفیت پالایشی این فاز در سه فاز موجود توزیع خواهد شد که با این ابتکار، ضمن صرفه‌جویی حدود ۹۰ میلیون دلاری، این هزینه صرف سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر صنعت خواهد شد.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا که می‌توان آن را به لحاظ استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در اجرا و استفاده از تجهیزات تولید داخل، ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور نامید، روزانه با دریافت ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باارزش میدان مشترک پارس جنوبی و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک و باکیفیت، کشور را در مسیر خودکفایی در تأمین بنزین قرار داده است.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بهمن‌ماه ۹۷ با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح شد و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین باکیفیت یورو، در اوج تحریم‌ها، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های باکیفیت قرار گرفت و در تولید بنزین نیز خودکفا شد.
 


کد مطلب: 20633

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/20633/افزایش-ظرفیت-پالایشی-پالایشگاه-ستاره-خلیج-فارس

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir