تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک را مهم‌ترین اولویت کاری امسال این شرکت اعلام کرد و گفت: همه تلاش شرکت متن این است که تا پیش از پایان امسال بخش زودهنگام این طرح را به بهره‌برداری برساند.
تورج دهقانی | شرکت مهندسی و توسعه نفت
تورج دهقانی | شرکت مهندسی و توسعه نفت
به گزارش نفت آنلاین به نقل از شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی با بیان اینکه پارسال توفیقات خوبی در این طرح حاصل شد که بحث تامین لوله سازگار با سرویس ترش به صورت ۱۰۰ درصد داخلی سرآمد آن بود، محور اصلی و تمرکز فعالیت شرکت متن در سال ۱۳۹۹ را طرح ملی گوره - جاسک اعلام و تصریح کرد: رئیس‌جمهوری نیز تأکید ویژه‌ای بر اجرای این طرح و تأمین لوله‌های مورد نیاز از ظرفیت داخل دارد که این روند با جدیت بیشتر در حال پیگیری است. همه تلاش شرکت متن نیز این است که تا پیش از پایان امسال بخش زودهنگام این طرح را به بهره‌برداری برساند و نفت و میعانات گازی را از گوره به شرق تنگه هرمز یا منطقه جاسک ارسال کند.

وی با بیان اینکه طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک به عنوان نماد و طرح ملی متکی بر توانمندی داخلی شناخته شده است، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون تمامی نیازهای این طرح سفارش‌گذاری داخلی شده یا در حال تولید است. بخشی از نیازها نیز تامین و تحویل شده یا در حال مهندسی و تولید از سوی سازندگان ایرانی است. در بخش اجرا نیز هم‌اکنون پیمانکاران ایرانی مستقر شده‌اند، به‌طوری که شاهد پیشرفت خیلی خوبی در روند اجرای طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک هستیم. در ضمن از اواخر سال گذشته هم در عمل با تولید روزانه و تحویل لوله‌ها به سایت، عملیات جوشکاری انجام شد.  

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، از ۲۶ اسفندماه تاکنون حدود یک میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری، حدود ۲۰ کیلومتر مسیرسازی، حدود ۲۲ کیلومتر عملیات ریسه لوله و افزون بر ۲۵ کیلومتر جوشکاری لوله انجام شده است.
دهقانی احداث مخازن ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه‌ای در منطقه جاسک را از دیگر اولویت‌های شرکت متن در سال جدید برشمرد و گفت: تلاش می‌شود ۲ میلیون بشکه تحت عنوان بهره‌برداری زودهنگام، تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

تکیه بر ظرفیت‌های داخلی

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید، گفت: تأکید و تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی در دستور کار قرار گرفته است و شرکت متن نیز تلاش می‌کند در این مسیر نقش خود را به خوبی ایفا کند.  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت متن در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: حوزه فعالیت شرکت که بیشتر در غرب کارون متمرکز است سال گذشته با سیل و چالش‌های تقریباً بی‌سابقه‌ای آغاز شد و فعالیت‌ها بیشتر در حوزه توجه به مسائل اجتماعی و حل مشکلات ناشی از سیل مردم منطقه و استان خوزستان بود. در حوزه برنامه‌های توسعه‌ای غرب کارون نیز سال گذشته برنامه افزایش تولید پلکانی داشتیم که کماکان امسال پیگیری می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه ساخت کارخانه فرآورش مرکزی آزادگان جنوبی (CTEP) امسال شتاب مناسبی در عملیات اجرایی خواهد داشت، درخصوص قرارداد ساخت واحد فرآورش پیش‌ساخته‌ (Skid- Mounted) در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که اواخر بهمن‌ماه سال گذشته میان شرکت متن و جهاد دانشگاهی امضا شد نیز گفت: این تأسیسات که کارکرد واحدهای فرآورشی کامل را دارند، برای نخستین بار در میدان آزادگان جنوبی به‌کار گرفته شد که از زمان تأمین تا اجرا کمتر از یک سال زمان برد.

آذر در شرف تکمیل 

وی در مورد آخرین وضع پیشرفت طرح توسعه میدان نفتی آذر گفت: مراحل پیش راه‌اندازی و نهایی این طرح توسعه‌ای در حال تکمیل است؛ مذاکرات فاز دوم توسعه این میدان و توسعه میدان چنگوله هم ادامه دارد و قرارداد توسعه فاز دوم میدان یاران نیز به زودی امضا شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به راه‌اندازی دو واحد از نیروگاه غرب کارون در سال 98 اظهار کرد: راه‌اندازی و تولید از این نیروگاه نیز در برنامه بهار امسال است، همچنین تلاش بر این است که در میدان یادآوران امسال شاهد افزایش ظرفیت تولید ۵۰ هزار بشکه‌ای باشیم.
https://naftonline.ir/news/20603/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0