کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنگنه: آمریکا دروغ می‌گوید

19 اسفند 1398 ساعت 14:10

وزیر نفت گفت: آمریکا دشواری‌های زیادی برای مردم ایران، به‌ویژه مردم فقیر ایران، ایجاد می‌کند و این مسئله در آینده باید در یک دادگاه بین‌المللی مطرح شود.


به گزارش نفت آنلاین ؛ بیژن زنگنه در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ اظهار کرد: تأکید می‌کنم این مسئله که دولت آمریکا می‌گوید ایران هیچ محدودیتی برای واردات دارو و غذا ندارد، یک دروغ بزرگ است، زیرا همان‌طور که پیش از این گفتم، با کدام پول؟

وی گفت: ما برای فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، آهن و مس با تحریم روبه‌رو هستیم حال چگونه می‌توانیم برای خرید دارو و غذا پول به دست بیاوریم؟ آیا آنها فکر می‌کنند ما میلیاردها دلار سپرده در بانک‌های بین‌المللی داریم و به ما توصیه می‌کنند از آن پول برای خرید دارو و غذا استفاده کنیم؟

وزیر نفت تصریح کرد: این یک دروغ بسیار بزرگ است و در این وضع آنها نه تنها علیه دولت بلکه علیه مردم ایران کار می‌کنند. آنها دشواری‌های زیادی برای مردم ایران، به‌ویژه مردم فقیر ایران، ایجاد می‌کنند و فکر می‌کنم این مسئله در آینده باید در یک دادگاه بین‌المللی بررسی شود.

زنگنه گفت: همان‌طور که گفتم، آمریکا در این شرایط بسیار سخت رویارویی با کرونا به اقدام علیه مردم ما ادامه می‌دهد و مردم ایران این روزها را فراموش نمی‌کنند. آنها به ما کمک نمی‌کنند و از آنها انتظار نداریم که به ما کمک کنند، اما انتظار داریم کاری علیه مردم ایران انجام ندهند.

وی درباره ناکامی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای توافق درباره تمدید و تشدید کاهش تولید نفت، گفت: نتیجه نشست اخیر برای من غیرمنتظره بود.

وزیر نفت افزود: باید بگویم که اوپک اکنون همچون یک پیرمرد است با ۶۰ سال سن و اوپک پلاس یک کودک نوپاست حداکثر با دو سال سن، اما پایان هشتمین نشست مشترک اوپک و غراوپک یک نتیجه بسیار بد برای این اتحاد بود.

زنگنه گفت: به نظر من لازم است اعضای اوپک به خودشان متکی باشند، همانند گذشته و تصمیمی نگیرند که نیازمند پذیرش کشورهای غیرعضو اوپک باشد. غیراوپک تنها روسیه تا حدی مکزیک و عمان است. عمان همواره با تصمیم اوپک همراه بوده و این همراهی یک مسئله تازه نیست، اما روسیه بازیگر اصلی در این زمینه است.

وی اعلام کرد: به نظر من لازم است اوپک نقش خود را در بازار درک و ایفا کند. این به آن معنا نیست که ما به همکاری و کمک دیگران، به‌ویژه روسیه نیاز نداریم، اما اگر می‌خواهیم زندگی اوپک را با اتحاد با دیگران ادامه دهیم، باید بیشتر بر تصمیم‌های اوپک و این سازمان تکیه کنیم.

وزیر نفت با ابراز امیدواری درباره مذاکره دوباره روسیه با اوپک در آینده‌ای نزدیک گفت: ما و بازار نیاز داریم شاهد کاهش عرضه جدید در بازار باشیم؛ این ماهیت بازار است و تجربه‌های من می‌گوید این اتفاق به‌زودی می‌افتد؛ چه با سازش و چه بی‌سازش، به هر حال ما باید کاهش داشته باشیم.

زنگنه تأکید کرد: البته بهتر است روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیراوپک را قانع کنیم برای متوازن کردن بازار با ما همراهی کنند، زیرا اکنون یک بی‌توازنی عمده و مازاد عرضه در بازار نفت وجود دارد و باید کاری درباره آن انجام دهیم. چندی پیش یک مرد دانا به من گفت که زندگی پر از سازش و مداراست و امیدوارم یکی از این تفاهم‌ها را با روسیه شاهد باشیم.

وی درباره تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و به‌ویژه در تقاضای نفت گفت: این یک واقعیت است و تأثیر منفی در طرف تقاضا داشته و این نبود توازن در بازار عمدتاً ناشی از این ویروس است. برخی برآوردها حاکی از آن است که این یک چالش طولانی مدت نیست و در ماه‌های آینده تغییری خواهیم داشت و این ویروس مهار خواهد شد.

وزیر نفت گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام، اوپک باید کاری کند، هم برای ویروس کرونا و همچنین درباره رشد اقتصاد جهانی و استمرار رشد تولید نفت شیل آمریکا.

وی افزود: چه کسی باور می‌کرد ما بتوانیم حدود دو سال تحریم‌ها را تحمل کنیم؟ این یک مقاومت بسیار مهم است و باور دارم که دستاوردی درخشان داشته‌ایم که اقتصاد خود و به‌ویژه زندگی مردم فقیر در ایران را کنترل کنیم. تهیه بسیاری از موارد، مانند غذا و دارو، بسیار دشوارند، اما در عرضه این ملزومات به مردم هیچ چالشی نداریم و برنامه داریم این را ادامه دهیم.

وزیر نفت گفت: بی‌گمان این وضع تأثیر منفی بر صادرات ایران به‌طور کلی دارد، اما نه همانند دیگران، زیرا ما نفت چندانی صادر نمی‌کنیم. آمریکایی‌ها نتوانستند صادرات نفت ما را به صفر برساند.

زنگنه اعلام کرد: ما برای حفاظت از مردم خود در ایران، با دارو و تجهیزات و سازوکاری که داریم، بهترین تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم. برخی رسانه‌ها روز و شب به مردم ایران می‌گویند دولت شما قوی نیست و این مشکلات به دلیل چالشی است که دولت شما دارد.

وی افزود: همه موارد را به مردم خود می‌گوییم، اما نمی‌خواهیم آنها را دچار وحشت کنیم. برای مهار این ویروس در ایران باید گام به گام جلو برویم و این یک چالش جهانی است.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی قیمت نفت در پی شکست مذاکرات اوپک و متحدانش گفت: بهتر است حرفی درباره قیمت نفت در آینده نگوییم، زیرا رقم اکنون خوب نیست و هر مسئله‌ای می‌تواند نشانه منفی اضافه برای بازار بفرستد.


کد مطلب: 20366

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/20366/زنگنه-آمریکا-دروغ-می-گوید

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir