تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
اثر پژوهشی «المرآه » به قلم حجت‌الاسلام رضا حیدری از مدرسین سطوح عالی حوزه علمیه اهواز، توسط نشر باقیات قم چاپ و منتشر شد.
کتاب «المرآه» اثری پژوهشی در علم فقه منتشر شد | نفت آنلاین
کتاب «المرآه» اثری پژوهشی در علم فقه منتشر شد | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛   کتاب «المرآه» که نام کامل آن «المرآه الحاکیه عن مانعیه المیته للصلاه» اثری پژوهشی در علم فقه با موضوع بررسی یکی از شرایط صحت نماز است که به قلم شیوا و رسای حجت‌الاسلام رضا حیدری به روش استدلالی و به زبان عربی نگاشته شده است .
 
در مقدمه این کتاب نوشته شده که این کتاب دربر دارنده آراء و اندیشه‌های فقهی علمای متقدم و متاخر و معاصر است و مانند آینه‌ای است که تمام ابعاد و زوایای بحث مانعیت میته برای نماز را نمایش می‌دهد لذا نام کامل آن «المرآه الحاکیه عن مانعیه المیته للصلاه» است.


در این اثر بحث مانعیت میته برای نماز اعم از صورتی که لباس نمازگزار از اجزای میته (حیوان تذکیه نشده) باشد و صورتی که بخشی از اجزای میته همراه نمازگزار باشد، در آثار فقهی اعم از کتاب الصلاه و کتاب الطهاره مورد پی‌جویی واقع شده است. این بحث افزون بر ثمرات متعدد علمی، فواید عملی زیادی را دربردارد به‌ویژه با توجه به وجود چرم‌های وارداتی از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان.
 
«حجت‌الاسلام رضا حیدری» با بیان اینکه تالیف این اثر زمستان 1391 به پایان رسیده است، درباره ویژگی‌های آن اظهار کرد: بازخوانی عمیق‌ترین استدلال‌ها و نقدوتحلیل آن با روش پژوهشی بدیع و نوین، بررسی ابعاد مساله در ادله اجتهادی و ادله فقاهتی، پاسخگویی صریح به برخی پرسش‌های ریز که در کتب فقها بدان پرداخته نشده و روشمندی نیکوی اثر با پیگیری بحث بر مبانی متفاوت فقهی و اصولی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر است.
 
مؤلف کتاب «المرآه» اظهار امیدواری کرد: این کتاب رضایت فقه‌پژوهان و علاقه‌مندان به بحث‌های فقه استدلالی راجلب کند.
گفتنی است حجت‌الاسلام رضا حیدری متولد 1359 است و بیست سال سابقه تدریس در مدارس علمیه و دانشگاهها دارد . وی از سال 90 از مدرسین سطوح عالی حوزه علمیه اهواز و پژوهشگران برتر خوزستان است و دارای تاییدیه علمی اجتهاد از علما و استادان خود میباشد.

تاکنون بیش از 10 جلد کتاب تخصصی از این محقق خوزستانی به چاپ رسیده است که «شرح روان مغنی» و «بازنویسی فارسی سیوطی» 2 کتاب چاپ شده از وی در علم نحو است.
 
همچنین پنج جلد از تقریرات تدریس‌های وی در علم اصول فقه با نام «شرح نوین رسائل» به چاپ رسیده و بقیه آن در حال تدوین است.
 
کتاب «المرآه الحاکیه عن مانعیه المیته للصلاه» در ۲۷۷ صفحه به زبان عربی در قطع وزیری اسفند ماه امسال توسط نشر باقیات قم چاپ و منتشر شده است.

سوابق فعالیت در حوزه نفت : 

*از سال 80 تا 86 فعالیت فرهنگی در مسجد امام حسین ع منطقه اداری مسکونی نیوساید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب.

**از سال 86 تا کنون امام جماعت مسجد امام حسین

***از سال 88 تا 91 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت ( متشکل از 4 دانشکده در آبادان، اهواز ، تهران ، محمود آباد).

**** از سال 95 مسئول قرارگاه فرهنگی خوزستان وزارت نفت ( امور فرهنگی و ستاد اقامه نماز و امور روحانیون شرکتهای تابعه وزارت نفت در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد ) 
https://naftonline.ir/news/20341/
منبع : خبرگزاری شبستان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0