تاریخ انتشاردوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، با تاکید بر وجود سه گزینه پیشنهادی برای نخست‌وزیری عراق، اعلام کرد که طی 48 ساعت آینده، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر جدید عراق را معرفی می‌کند.
اخبار موثق عراق || نفت آنلاین
اخبار موثق عراق || نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛  «فاضل جابر» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق، امروز (دوشنبه - ۲۷ ژانویه)، اعلام کرد که طی ۴۸ ساعت آینده، تکلیف نخست‌وزیر آینده عراق مشخص خواهد شد و «برهم صالح» رئیس‌جمهوری فردی را که مامور تشکیل کابینه خواهد شد، معرفی می‌کند.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی گفت: سکوت رئیس‌جمهور و عدم معرفی نخست‌وزیر جدید از میان سه نامزد پیشنهادی برای تصدی پست نخست‌وزیری پس از «عادل عبدالمهدی» عجیب است. در حالی که می‌بایست وضعیت را روشن کند و کشور را از بحران‌ها و مشکلات بیشتر دور کند.

جابر افزود: هنوز «علی شکری»، «محمد توفیق علاوی» و «عبدالغنی الاسدی» نامزدهای پیشنهادی برای تصدی پست نخست‌وزیری هستند و انتظار می‌رود که پرونده نخست‌وزیری، طی ۴۸ ساعت آتی روشن شود.

این در حالی است که «محمد الغبان» رئیس فراکسیون الفتح در پارلمان عراق، امروز پیشنهاد داد که شخصیتی مستقل و خارج از طبقه سیاسی عراق، به عنوان نخست‌وزیر آتی کشور معرفی شود تا بحران تعیین نخست‌وزیر پایان یابد.

وی افزود: پایان مجادله بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید، همان‌گونه که مرجعیت اعلام کرد، در انتخاب شخصیتی مستقل و غیر قابل بحث و خارج از طبقه سیاسی است. این اقدام متناسب با خواست مرجعیت و مطالبات مردم عراق است. ضمن اینکه با این اقدام، مردم عراق درک خواهند کرد که گروه‌های سیاسی کشور، منفعت عموم را بر منافع حزبی و شخصی ترجیح می‌‌دهند.

از سوی دیگر، «محمد الخالدی» رئیس فراکسیون «بیارق الخیر»، از توافق گروه‌های سیاسی برای معرفی نخست‌وزیر جدید کشور طی دو روز آتی خبر داد.

در پی استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، فراکسیون البناء،  به رهبری «هادی العامری»، اول دی‌ماه طی نامه‌ای به  رئیس جمهور عراق، اعلام کرده بود که رهبران فراکسیون‌های زیر مجموعه ائتلاف البناء، «قصی عبدالوهاب السهیل» وزیر آموزش عالی عراق را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی می‌کنند و از «برهم صالح» می‌خواهند که مطابق ماده ۷۶ قانون اساسی عراق، السهیل را مأمور تشکیل دولت کند.

اما پس از اعتراض برخی گروه‌های سیاسی و شماری از تظاهرات‌کنندگان، السهیل طی نامه‌ای از پذیرش این پست انصراف داد. سپس فراکسیون البناء «اسعد العیدانی» استاندار بصره را برای تصدی این پست به برهم صالح معرفی کرد اما رئیس‌جمهور عراق با وقت‌کشی و بهانه‌تراشی از معرفی العیدانی به پارلمان خودداری کرد و به استعفا تهدید کرد. 

پس از این مسائل، ائتلاف البناء اسامی سه نامزد دیگر را طرح کرد که عبارت بودند از «عبدالغنی الاسدی» فرمانده سابق سازمان مبارزه با تروریسم عراق، «مصطفی الکاظمی» رئیس فعلی سازمان اطلاعات عراق و  «توفیق الیاسری» رئیس سابق سازمان مبارزه با تروریسم بغداد. اما ظاهرا بر سر این اسامی نیز توافقی نهایی صورت نگرفت.
https://naftonline.ir/news/20017/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0