تاریخ انتشارجمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
نياز روز افزون بازار هاي جهاني به نفت خام ، صنعت نفت ايران را درصدد راه اندازي بزرگ­ترين پايگاه بارگيري نفت خام جهان در جزيره خارگ واداشت . بر اين اساس از سال 1337 اولين گروه ساختماني بدين منظور وارد جزيره خارگ شد و هر روز مظاهر جديدي از پيشرفت صنعتي در اين جزيره كوچك پديدار و درخشندگي اين گوهر باستاني بر تارك خليج فارس افزون­تر شد.
آذرپاد،اسكله اي براي بارگيري سوپر نفتكش ها | نفت آنلاین
آذرپاد،اسكله اي براي بارگيري سوپر نفتكش ها | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ نياز روز افزون بازار هاي جهاني به نفت خام ، صنعت نفت ايران را درصدد راه اندازي بزرگ­ترين پايگاه بارگيري نفت خام جهان در جزيره خارگ واداشت . بر اين اساس از سال 1337 اولين گروه ساختماني بدين منظور وارد جزيره خارگ شد و هر روز مظاهر جديدي از پيشرفت صنعتي در اين جزيره كوچك پديدار و درخشندگي اين گوهر باستاني بر تارك خليج فارس افزون­تر شد.

در آن زمان سه پروژه براي ايجاد و توسعه تأسيسات بارگيري و صدور نفت خام در اين جزيره توسط شركت­هاي عامل نفت ايران تهيه و اجرا شد و پروژه چهارم نيز در دست اجرا بود، و اين علاوه بر  تأسيسات پتروشيمي و بهره­برداري از منابع نفت و گاز اين جزيره و فلات قاره مجــاور آن بود كه در سال هاي بعدي ايجادشد. در همین راستا همزمان با احداث اسکله آذرپاد در سال 1352 ، منازل سازمانی بر حسب نیاز احداث شده که هم اکنون به نام کوی آذرپاد شناخته می شود. اسکله آذرپاد ( sea Island )  در 3 کیلومتری ساحل که عمق آب 35 متراست  ، نصب شده تا بتواند پذیرای سوپرنفتکش های 500هزار تنی باشد.

اسکله آذرپاد در اوج حملات رژیم بعثی به تاسیسات نفتی ايران در تاریخ 28 شهریورماه 1364، هنگامی که نفتکش 150 هزار تنی کُره ای بنام «سانگ یانگ» در حال بارگیری بود، مورد اصابت موشک اگزوست قرار گرفت- که به علت حرکت موشک از سطح دریا توسط سیستم ضدهوایی جزیره ردگیری نشده بود- شدت حمله به حدی بود که آتش سوزی عظیمی ایجاد شد و جهنمی از دود و آتش همه جا را گرفته بود. آتش به بخش های دیگری از اسکله نیز سرایت کرده بود، ولی جان برکفان جزیره با فداکاری و تلاش چشمگیری، توانستند نفتکش مزبور را که بر اثر حرارت زیاد به بخشی از اسکله جوش خورده بود، از اسکله جدا کرده و آنرا به ساحل جزیره منتقل كند. در همان روز چندبار اسکله آذرپاد مورد حمله قرار گرفت.

کشتی سوخته سانگ یانگ که تا اول دهه هشتاد در ساحل جزیره خارگ به گِل نشسته بود، به کمیته امداد واگذار شد. آن ها در ابتدا می خواستند آنرا شناور ساخته و به بوشهر منتقل كنند ولی چون این کار موفقیت آمیز نبود، گروهی را به آنجا اعزام كردند تا با جداسازی و تبدیل به قطعات کوچکتر، بتوانند آنرا از جزیره خارگ ببرند که تا سال 1383 و ماموریت نگارنده در شرکت پایانه های نفتی، هنوز عملا موفق نشده بودند.
نگارش: سید نعمت اله امام؛عكس :سيد حسن حسيني- شانا
https://naftonline.ir/report/19475/
منبع : موزه نفت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Russian Federation
محمد راد
احسنت نفت آنلاین مطلب زیبایی بود
در خصوص جزیره لاوان هم بنویسید
تازه ترين نظرات
0