کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایتی جالب حفاظت فیزیکی از تاسیسات نفت

فصل درو در تاسیسات نفتی

سید نعمت اله امام ؛ سایت موزه نفت , 16 آبان 1398 ساعت 12:18

حفاظت فیزیکی از تاسیسات نفت، اعم از خطوط لوله، واحدهای بهره برداری، تلمبه خانه ها، ایستگاه های تقویت گاز و تفکیک و... مستلزم به کارگیری راهکارهایی است شنیدنی که معمولا اطلاع از آن تمهیدات را فقط عده ای که سروکار دارند اطلاع داشته و مطلع شدن افرادی که از دور نفت را می شناسند، خالی از لطف نیست.


به گزارش نفت آنلاین ؛ بخشی از تاسیسات که زیرزمین و یا در کف دریاها قرار می گیرند، با به کارگیری پوشش های مناسب حفاظت کاتدی و ترکیبات شیمیایی ضدآب حفاظت شده، ولی بخش های وسیعی از تاسیسات صنعتی بر روی زمین شامل هزاران کیلومتر خطوط لوله پراکنده در 3 استان جنوبی كشور ، کارخانه ها و تلمبه خانه ها و ایستگاه های تقویت فشار، تزریق گاز و غیره که بالغ بر صدها واحد است ، می بایست به منظور جلوگیری از فرسودگی و خوردگی آنها در مقابل باران، سیلاب، منداب و سایر عوامل جوّی ، با تلاش بر دور نگهداشتن از تماس آنها با خاک و یا قرار گرفتن در آب به طور مداوم اقدام کرد.

به کارگیری سَپورت* در زیر خطوط لوله، احداث پِلَت فُرم و پُل بر فراز زمین های پست، تالاب ها و مسیل ها، که از ارتفاع یک تا ده متر ممکن است برسد، شامل شده و علاوه بر آن دیگر آفات صدمه زدن به تاسیسات، رویش علف و نیزار در زیرآنها و یا اطراف آنها است; زیرا در صورت تماس گیاهان با تاسیسات نفتی، باعث زنگ زدگی و خوردگی شده و از سوی دیگر حوادث آتش سوزی ناشی از افتادن آتش سیگار، رعد و برق و یا آتش روشن کردن چوپانان و روستائیان در جوار آنها، خطر آفرین است .

در فصل زمستان که علف هرز و گیاهان مختلف اغلب بیابان ها، کوه و دشت های مناطق جنوب را می پوشاند، در هزاران هکتار اراضی بیابانی و یا زراعی، روئیدن گیاهان در اطراف و جوار تاسیسات نفتی تهدیدهای بالقوه برای آنهاست. زیرا در صورت آتش سوزی در مدت زمان کوتاهی صدها کیلومتر مربع، شعله ور شده و به علت پراکندگی و بُعد مسافت تا ایستگاه های اصلی تا زمان اطفای حریق ممکن است خسارات زیادی به تاسیسات و خطوط لوله وارد شود.

از جمله کارهای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی بریدن علف ها و نیزارها از زیر آنها و در فصل رویش و رشد گیاه در زمستان و بریدن و درو علف های خشک از اواخر فروردین ماه که علف ها به صورت کاه درآمده اند، بسیار ضروری و حتی سرنوشت ساز است.
در جنوب و مناطق گرمسیر علف های هرز و روئیدنی های دیگر از نیمه دوم فروردین ماه خشک شده و به صورت کاه قابل اشتعال هستند .

بنابراین در دو دوره ، مدیران هر بخش بايد با به کارگیری کارگران فصلی و یا پیمانکاران محلی، نسبت به پاکسازی اطراف تاسیسات و خطوط لوله اقدام كرده که بعضی اوقات از ساکنان روستاهای نزدیک برای بریدن علف ها و گیاهان استفاده کرده و آنان علاوه بر دریافت حق الزحمه از علوفه های چیده شده، برای تغذیه دام های خویش استفاده می كنند.
انجام هر دو دوره پاکسازی اطراف تاسیسات هزینه بر بوده ولی به هرحال لازم الاجرا است که بعضی از مدیران دلسوز و حساس بیشتر توجه به این مسایل دارند.

در مکان هایی مشاهده شده که گله دارها و بعضی از عشایر و کوچ روها، در جوار خطوط لوله و تاسیسات به منظور استفاده از آب لوله کشی و یا زمین مساعد اطراق كرده و حتی طناب های چادر و یا دام های خویش را به سَپورت ها بسته و یا بر روی خطوط لوله با گذاردن چوب و سنگ پل ساخته بودند و اگرچه حریم لوله ها 20 متر از هر طرف بود ولی دور کردن آنها خیلی راحت نبوده و در دوران اشتغال نگارنده در جنوب با موانع مختلف مواجه بودیم و یا بریده شدن خطوط لوله پس از بارندگی زیاد و جاری شدن سیل، مشکلات عدیده به وقوع پیوسته بود.

در جاده های کوهستانی ریزش سنگ بر روی لوله ها، و یا در آب نماهای محل عبور سیلاب، گاهی مشکلاتی بوجود می آورد. در جاده مسجدسلیمان/اهواز که دره ها و آب نماهای زیادی وجود دارد، نگارنده ناظر کنده شدن پل محل عبور
لوله ها در اثر سیلاب ، آن هم در هنگامی که عازم اهواز و به همراه تعداد زیادی اتومبیل منتظر فروکش کردن سیلاب بودیم به ناگهان سیلاب سپورت ها و پل را از جا کند، به گونه اي كه یک دستگاه اتومبیل شورلت نیز مانند قایق بر روی آب شناور شده بود.
 
* سَپورت: لوله هایی بصورت قطعات فلزی که به فواصل معین با توجه به تراز زمین، زیر خطوط لوله نصب شده و ضمنا لوله ها را نیز با آنها مهار می کنند.


کد مطلب: 19280

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/report/19280/فصل-درو-تاسیسات-نفتی

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir