کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اینجا آبادان است ، نفتی ترین شهر ایران در دهه ۱۳۳۰+تصاویر

18 شهريور 1397 ساعت 22:00


به گزارش پایگاه خبری نفت آنلاین، پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به سقوط دولت مصدق شد دولت ارتشبد زاهدی قرارداد کنسرسیوم بین دولت ایران و شانزده شرکت نفتی خارجی امضا کرد که حق بهره‌برداری از منابع نفتی ایران را به طرف های خارجی می‌داد.

بر اساس این قرارداد که عملا نادیده گرفتن قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران بود اکتشاف و استخراج و فروش نفت به دست شرکت‌های خارجی سپرده شده و ایران تنها حق الامتیاز دریافت می کرد.

با امضای قرارداد کنسرسیوم پای شرکت های امریکایی و اروپایی به ایران باز شد و بسیاری از مهندسان و تکنسین های خارجی در شهرک هایی که کمپانی های نفتی احداث می کردند ساکن شدند.

"استاندارد اویل نیویورک" که بعدها به "موبیل" تغیر نام داد یکی از شرکت هایی بود که بر اساس کنسرسیوم امتیاز بهره برداری از منابع نفتی ایران را به دست آورده بود.

"چارلز شرودر" عکاس آماتور امریکایی یکی از کسانی بود که از سوی شرکت نفت استاندارد اویل به ایران فرستاده و در آبادان ساکن شد. وی که به همراه خانواده اش در سال ۱۳۳۷ به ایران آمده بود در طول ۲ سال اقامتش در ایران بیشتر وقت خود را در پالایشگاه آبادان و خوزستان سپری کرد اما در این میان سفرهایی نیز به شهر های مرکزی ایران انجام داد. حاصل این ۲ سال زندگی و سفر در ایران نزدیک به ۴۵۰ عکسی شد که سال ها بعد به کتابخانه دانشگاه هارواد اعطا کرد. عکس های زیر بخشی از مجموعه اوست که به دوران زندگی در آبادان مربوط می شود؛






کد مطلب: 8081

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/8081/اینجا-آبادان-نفتی-ترین-شهر-ایران-دهه-۱۳۳۰-تصاویر

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir