تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
۲ واحد پتروشیمی و فاز یک نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند به بهره‌برداری رسمی رسید
فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی مرجان و فاز یک نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند هم‌اکنون با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، در عسلویه به بهره‌برداری رسمی رسید. به گزارش نفت آنلاین، با بهره‌برداری از دو مجتمع تولیدی فاز سوم پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مرجان، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران که اکنون حدود ۶۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن (بدون احتساب پتروشیمی تعطیل شده آلیانس) است از مرز ۶۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال عبور می‌کند.

ظرفیت تولید سالانه فاز سوم پتروشیمی پردیس، یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن اوره و آمونیاک و ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول است.

پردیس بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره جهان

با آغاز به کار رسمی فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک منطقه خاورمیانه با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و ۲۶۵ هزار تن اوره و آمونیاک تبدیل می‌شود.

هزینه اجرای این پروژه ۵۰۲ میلیون یورو بوده که از محل درآمد فازهای نخست و دوم مجتمع پتروشیمی پردیس تامین شده ‏است. این هزینه شامل احداث واحدهای جانبی یوتیلیتی از جمله دو بویلر هر کدام به ظرفیت ۱۵۰ تن در ساعت، طرح توسعه ‏آبگیر و احداث واحد تولید آب ‏DM‏ به ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب در ساعت است.

واحد آمونیاک فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس از زمان بهره‌برداری در آبان‌ماه پارسال تاکنون موفق به تولید ۳۲۷ هزار تن آمونیاک شده که این میزان معادل ‌‏۶۹ درصد برنامه پیش بینی شده تا پایان شهریورماه امسال است.

در این مدت واحد اوره فاز سوم، ۴۰۱ هزار تن اوره تولید کرده است که پیش بینی می‌شود این ‏مقدار تا پایان شهریورماه به ۵۲۲ هزار تن برسد. بر این اساس تا پایان شهریورماه واحد اوره فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس به ۷۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده خود دست می‌یابد.

افتتاح طرح جدید متانول پتروشیمی مرجان

تولید تجاری پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول از ۲۹ مرداد ماه امسال آغاز شده و با توجه به آماده نبودن فازهای دو و سه طرح پتروشیمی دماوند، واحد تولید اکسیژن پتروشیمی مرجان به منظور تامین برخی خدمات یوتیلیتی (خدمات پشتیبانی) امسال به بهره‌برداری رسیده است.

شرکت پتروشیمی دماوند، مجری طرح تامین یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است. پیش از این قرار بود یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی فازدوم عسلویه مانند فاز یک، به صورت متمرکز تامین شود، اما با توجه به روند پیشرفت پتروشیمی مرجان و زمان‌بر شدن روند خصوصی‌سازی طرح دماوند، پتروشیمی مرجان با تغییر راهبرد و برای جلوگیری از تاخیر در تولید، اقدام به ساخت واحد ASU (تولید اکسیژن) کرده است.

گشایش فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند

گشایش فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه با ظرفیت تولید یک هزار و ۹۰۰ مگاوات برق شامل ۱۲ توربین و واحد بخار این نیروگاه، امروز به بهره‌برداری رسمی رسید. در کنار راه‌اندازی واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره‌برداری از تاسیسات GIS و پست‌های انتقال برق، هم‌اکنون امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های در حال ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.شانا

https://naftonline.ir/news/7741/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0