کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان در حال واگذاری سهم خود از بازار نفت به ایران است

9 ارديبهشت 1396 ساعت 11:50


به گزارش تسنیم به نقل از انرژی وویس، به گفته رئیس بخش تحقیقات موسسه سرمایه گذاری ابوظبی، عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان، در نتیجه اجرای توافق کاهش تولید، در حال واگذاری سهم خود از بازار نفت به ایران و عراق است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نوامبر سال گذشته توافق کرد که میزان تولید نفت خود را در نیمه نخست سال 2017، 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. 11 کشور دیگر از جمله روسیه نیز در ماه دسامبر به این طرح پیوستند. عربستان، بزرگترین تولید کننده عضو اوپک، توافق کرده که تولید خود را به میزان 486 هزار بشکه در روز کاهش دهد، در حالی که عراق قرار است 210 هزار بشکه از تولید خود بکاهد. ایران نیز اجازه یافته که به میزان 90 هزار بشکه به تولید خود اضافه کند.

رابین میلز، پایه گذار موسسه مشورتی مر انرژی در این باره گفت، عربستان می دانست که به دلیل اینکه میزان تولید نفت ایران در حال ترمیم است بخشی از سهم خود از بازار را از دست خواهد داد. «سعودی ها در زمانی با کاهش تولید موافقت کردند که تولید نفت ایران در حال افزایش بود.»

به گفته میلز و ادوارد بل، تحلیلگر موسسه امیریتس ان بی دی، رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار در بازار آسیا پررنگ تر است. ایران و عراق، در ماه گذشته صادرات نفت خود به چین را افزایش دادند، در حالی که عربستان پس از روسیه و آنگولا در جایگاه سومین تامین کننده نفت این کشور قرار گرفت.

بل افزود: «سعودی ها در حال از دست دادن سهم خود از بازار هستند زیرا دیگر کشورها قادرند تولید بیشتری داشته باشند.» از سوی دیگر عربستان در تلاش است تا با کاهش قیمت نفت خود در بازار آسیا سهم خود از این بازار را حفظ کند. عربستان احتمالا هفته آینده قیمت رسمی نفت خود برای ماه ژوئن را اعلام خواهد کرد و بقیه تولید کنندگان نیز به تدریج قیمت های خود را با توجه به قیمت اعلامی عربستان اعلام خواهند نمود. بل افزود: «در هر صورت، رقابت اوپک برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار از بین نرفته است.»


کد مطلب: 684

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/684/عربستان-حال-واگذاری-سهم-خود-بازار-نفت-ایران

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir