تاریخ انتشارجمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
قیمت نفت احتمالا به بالای 80 دلار می رسد، اما بعدا کاهش خواهد یافت
به گزارش نفت آنلاین ، به نقل از رویترز، 4 عضو هیئت های نمایندگی کشورها نزد اوپک گفتند، از نظر این سازمان، افزایش قیمت نفت به سمت 80 دلار در کوتاه مدت، ناشی از مسائل ژئوپلتیک است نه کمبود عرضه. این نوع نگاه نشان می دهد که اوپک هنوز عجله ای برای تجدید نظر در توافق کاهش تولید ندارد.

یک منبع آگاه در اوپک که از طرز فکر مقامات سعودی آگاهی دارد گفت، نظر سعودی ها این است که جهش قیمت ها در نتیجه فعالیت های احتکاری زمینه کافی برای افزایش تولید را فراهم نمی کند. وی افزود، برای اتخاذ چنین تصمیمی، باید رشد قیمت ناشی از آمارهایی باشد که حکایت از تاثیرگذاری تحولات بر میزان عرضه داشته باشد.

این 4 عضو هیئت های نمایندگی کشورها نزد اوپک گفتند، افزایش اخیر قیمت ها بیشتر ناشی از نگرانی ها در مورد تحریم های آمریکا علیه ایران و تنش ها در خاورمیانه بوده تا کاهش ناگهانی شکاف بین عرضه و تقاضای نفت.

یکی از این منابع گفت: «قیمت ها تنها به دلیل بالا گرفتن تنش ها افزایش یافته است.»

یکی دیگر از این منابع گفت: «قیمت نفت احتمالا به بالای 80 دلار می رسد، اما بعدا کاهش خواهد یافت.» وی در پاسخ به این سوال که آیا نفت 79 دلاری بیش از حد بالا نیست گفت: «نه هنوز»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اوپک را متهم ساخت که «به صورت مصنوعی» در حال افزایش قیمت نفت است. اوپک و متحدانش از ابتدای سال گذشته میلادی اقدام به کاهش حدودا 1.8 میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خود کرده اند که تقریبا 2 درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می دهد. این توافق قرار است تا پایان امسال اجرا شود.

یک منبع مطلع از طرز نگاه طرف ایرانی هم گفت: «زمانی که قیمت نفت به دلیل نگرانی های ژئوپلتیک و نه به دلیل مسائل مربوط به عرضه و تقاضا و مسائل بنیادین بازار نفت افزایش می یابد، این نمی تواند منطقی باشد.»

https://naftonline.ir/news/5336/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0