تاریخ انتشارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
نقش مهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اشتغالزایی
به گزارش نفت آنلاین، تأمین اشتغال، به ویژه برای جوانان همواره یکی از دغدغه های جامعه و سیاستگذاران اقتصادی کشور است. درحال حاضر، با توجه به رشد جمعیت در دهه های قبل و عدم جذب کافی نیروی کار در گذشته و نیز ترکیب نیروی کار که بخش بزرگی از آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، اشتغال به یک چالش مهم برای دولت تبدیل شده است. برآوردها نشان می دهد که در 5 سال آینده به طور متوسط 2.5 درصد به افراد متقاضی کار در جامعه ایران اضافه خواهد شد. این موضوع توجه جدی به اشتغالزایی فعالیت های اقتصادی به منظور پاسخگویی به این موضوع را مورد تأکید قرار می دهد.

صنعت به طور بالقوه نقش مهمی در جذب نیروی کار دارد و به نظر می رسد که رشد صنعتی در سال های گذشته نتوانسته فرصت های قابل توجهی جهت جذب بیکاران و کاهش نرخ بیکاری فراهم سازد.

 پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس نقش مهمی در اشتغالزایی دارد. محمدعلی دادور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره‌ خلیج‌فارسدرباره نقش بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در اشتغال کشور بیان کرد: تا ساعت 11 شب نیروها در پالایشگاه کار می کنند. از یک سو صدای بخار برای فلشینگ خطوط، نیروها را اذیت می کند و از سوی دیگر برای اینکه به برنامه برسیم نمی توانیم کار را تعطیل کنیم. تمام نیروها چند شیفت کار می کنند، تعداد زیادی از نیروها از ساعت 6 صبح تا 11 شب کار می کنند. نیروهایی که کار می کنند چند دسته هستند، یک گروه از 6 صبح تا 1بعدازظهر و یک گروه از 1بعد ازظهر تا11 شب فعالیت می کنند.

 وی در پاسخ به اینکه اجرای این پروژه چه میزان اشتغالزایی به دنبال داشته است گفت: در پیک کاری احداث واحد نخست تا 11 هزار نفر روز نیروی کار داشتیم. 8 هزار نفر روز شغل ثابت بودند و حدود 3 هزار نفر در رفت و آمد بودند. در حال حاضر تعداد نیروی کار در پالایشگاه به 8 هزار نفر رسیده است که اکثر نیروها ثابت هستند که تمام آنها نیروی ایرانی هستند.

 دادور درباره  اشتغالزایی غیر مستقیم پروژه چه میزان است ادامه داد:اصولاً اشتغال زایی غیرمستقیم بین 2.5 تا 3 برابر اشتغال زایی مستقیم است و این امر در خصوص پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز صدق می کند.

 مدیرعامل شرکت نفت ستاره‌ خلیج‌فارس با پاسخ به اینکه در زمان بهره برداری کامل از پروژه چه مقدار نیرو اینجا مستقر می شود گفت: به طور مستقیم نزدیک به 3 هزار نفر نیرو اینجا نیاز دارد که یا با خود پالایشگاه به صورت مستقیم قرارداد می بندند یا نیروهای پیمانکارانی هستند که با پالایشگاه قرارداد خواهند بست. 3 هزار نفر اشتغال مستقیم پایدار خواهد داشت که شاید بتوان گفت برای 100 سال این اشتغال پایدار است. البته مطمئنا پالایشگاه طرح توسعه را برای خودش در نظر می گیرد که این مقدار به مراتب افزایش می یابد.

وی درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی گفت: از خردادماه 96 فاز نخست این پروژه تقریباً تکمیل شده بود و اکنون بین 5 تا 6 هزار نفر در بخش توسعه ای و 2 هزار نفر هم در بخش جاری در حال کار هستند که حجم اشتغال زایی قابل توجهی است.

هر پروژه ای طبیعتاً بعد از بهره برداری کامل با ریزش حجم اشتغال مواجه می شود چرا که اشتغال زمان راه اندازی همیشه از میزان اشتغال زمان بهره برداری بیشتر است و ما با توجه به این مسئله، علاوه بر تلاش برای بهره برداری سریعتر از فاز دوم و سوم پروژه، تلاش می کنیم تا با تعریف بخش های توسعه ای هر چه بیشتر به میزان اشتغال زایی بیفزاییم. و با جذب نیروها در بخش های توسعه ای از ظرفیت های نیروی انسانی استفاده کرده و دینی که به گردن خودمان برای ایجاد شغل است را ادا کنیم. من همیشه معتقدم که یک بخشی از کارها در راستای تحقق سیاست گذاری های کلان و تحقق منویات مقام معظم رهبری باید از مدیران پایینی مثل ما شروع شود. این را مطمئن هستیم که تا امروز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم و از این پس نیز خود را ملزم به حرکت در این مسیر می دانیم تا با اشتغال زایی بیشتر در بخش تولید کشور، این نهضت را ادامه دهیم.

 دادور درباره نرخ بیکاری استان هرمزگان و میزان جذب پالایشگاه از نیروهای بومی و رسیدن استان هرمزگان به نرخ بیکاری تک رقمی افزود:  پالایشگاه در بخش نیروهای جاری، نزدیک به 73 درصد نیروی بومی دارد و الان هم که من یک جذب نیروی جدیدی را درخواست کرده‌ام، اعلام کرده‌ایم که فقط از نیروهای بومی این جذب صورت گیرد تا بتوانیم دین خود را به این استان ادا کنیم. یکی از کارهایی که انجام دادیم تعطیل کردن دفتر تهران و انتقال همه چیز به بندرعباس بود.

 وی اظهار داشت: حتی تلاش کردیم که حوزه مالیاتی خود را تغییر داده و از تهران به بندرعباس انتقال دهیم که تا امروز موفق به این کار نشدیم اما پیگیری های ما در این زمینه ادامه دارد. چرا که معتقدیم از طرفی باید بر سر کار حضور داشته و از نزدیک مسائل عملیاتی و مالی و جاری را مدیریت کنیم، این مهم از راه دور و از تهران میسر نمی شود. از طرف دیگر اعتقاد داریم همانطور که آلودگی این پالایشگاه برای بندرعباس است، باید اشتغال زایی و درآمدزایی آن هم برای این استان باشد تا نقش موثر خود را در توسعه استان ایفا کند.

 مدیرعامل شرکت نفت ستاره‌ خلیج‌فارس در پاسخ به اینکه اگر نیروهای بومی که جذب می‌شوند، تخصص لازم را نداشته باشند، آیا آموزش لازم را می بینند گفت: پالایشگاه به صورت فعال به کار خود ادامه می دهد و اگر در بخشی، نیروی بومی متخصص نباشد، مجبوریم از بخش های دیگر کشور اقدام به جذب متخصص مربوطه کنیم. اما در مجموع بخش آموزش را در پالایشگاه فعال کرده ایم و با برگزاری جلساتی هر هفته یا یک هفته درمیان، نیازهای آموزشی بررسی شده و برگزاری آموزش های حین کار به صورت کاملاً آکادمیک را در برنامه داریم.تسنیم

https://naftonline.ir/news/5125/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0