تاریخ انتشارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
سوختن سالانه 300 میلیون دلار گاز فلر در خلیج‌فارس متوقف شد
به گزارش نفت آنلاین ، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، حمید بورد درباره مهمترین مزیت‌های بهره برداری از تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام، گفت: این تاسیسات از ظرفیت فرآورش و جمع آوری روزانه 80 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت میدان مشترک هنگام را برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه ارزش حرارتی گازهای جمع آوری شده در این پروژه معادل 14 هزار بشکه نفت خام در روز است، تصریح کرد: با احتساب نفت خام بشکه ای 50 دلار با اجرای این پروژه روزانه بیش از 700 میلیون دلار صرفه اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه صرفه اقتصادی و ارزش آفرینی راه اندازی تاسیسات جدید فرآورش گاز میدان هنگام سالانه بالغ بر 300 میلیون دلار است، اظهار داشت: در مجموع با بهره برداری از این تاسیسات جدید در مدت زمان بین 100 تا 120 روز کل هزینه های سرمایه گذاری 70 میلیون یورویی این پروژه بازگشت داده می شود و عملا این طرح یکی از طرح های اقتصادی صنعت نفت است.

بورد با یادآوری اینکه در کنار دستاوردهای اقتصادی بهره برداری از این پروژه مزیت‌های زیست محیطی هم به همراه دارد زیرا میزان گازسوزی در مشعل های جزیره قشم به حداقل کاهش یافته و مطابق با استانداردهای بین المللی خواهند شد، افزود: یکی دیگر از مزیت های این طرح کاهش میزان آلایندگی های گاز تولیدی از حدود 20 هزار پی.پی.ام به سه پی.پی.ام بوده که قابلیت مصرف به عنوان سوخت در نیروگاه های برق و واحدهای صنعتی و خوراک صنایع پتروشیمی در سطح جزیره قشم و استان هرمزگان را دارد.

این مقام مسئول، تاکید کرد: عملا با بهره برداری از این تاسیسات جدید زمینه طراحی و ساخت طرح های جدید پتروشیمی با استفاده از خوراک گاز متان فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه تمامی مراحی طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری از تاسیسات فرآورش گاز هنگام توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است، تبیین کرد: سهم استفاده از تجهیزات ساخت داخل هم در این پروژه به بیش از 70 درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه برای نخستین بار در سطح صنعت نفت در راه اندازی این تاسیسات گازی از روش PSSR (Pre Start-up Safety Review) استفاده شده است، خاطرنشان کرد: با انجام چند اقدام فنی دیگر به زودی روزانه 7 تا 8 میلیون فوت مکعب دیگر به ظرفیت جمع آوری و فرآورش گاز این میدان هنگام افزوده خواهد شد.

تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک نفتی هنگام چهارشنبه هفته گذشته نهم اسفند ماه با دستور رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح شد.

هم‌اکنون به طور متوسط روزانه ٧٠ میلیون فوت مکعب گاز در میدان گورزین تولید می‌شود که با اجرای طرح جدید میدان هنگام، عملا ظرفیت تولید گاز ایران در بزرگترین جزیره خلیج فارس به دو برابر افزایش یافته است.

https://naftonline.ir/news/4110/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0