تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
اختلافات گازی ترکمنستان و ایران به دیوان بین‌المللی داوری ارجاع می‌شود
به گزارش نفت آنلاین به نقل از فارس ، «مراد آرچایوف» رئیس شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» ترکمنستان در جلسه‌ای با «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور این کشور، گزارشی از وضعیت بدهی شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران ارائه داد.

رئیس شرکت ملی گاز ترکمنستان تصریح کرد: در مذاکرات با طرف ایرانی توافقی درباره این بحث حاصل نشده و ایران پیشنهاد کرده جهت یافت راه حل قابل قبول به دادگاه داوری بین‌المللی مراجعه کنند.

قربانقلی بردی‌محمداف پس از استماع گزارش و استدلال رئیس شرکت ملی گاز این کشور، دستور داد پیشنهاد شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارجاع پرونده مذکور به دادگاه داوری بین‌المللی پذیرفته و اسناد و مذاکرات مورد نیاز آماده شوند.

اختلاف گازی بین شرکت ملی گاز ترکمنستان و شرکت ملی گاز ایران اوائل سال جاری میلادی به بهانه بدهی طرف ایرانی شروع شد و ترکمن‌ها انتقال گاز به ایران را متوقف کردند.

موافقت طرف ترکمنی با ارجاع پرونده مذکور به دادگاه بین‌المللی داوری به پیشنهاد طرف ایرانی در حالی است که «حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیر عامل شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران پیشتر از آماده بودن مدارک این کشور برای شکایت از ترکمنستان به دیوان بین‌المللی داوری خبر داده و گفته بود که قیمت گاز، خسارت وارده بابت قطع گاز در زمستان پارسال و کیفیت گاز ارسالی 3 موضوع مورد بحث می‌باشد.

قرارداد واردات گاز در سال ١٩٩٧ به مدت ٢٥ سال بسته شد و براساس آن 2 خط لوله‌ مشترک برای انتقال گاز ترکمنستان به ایران احداث شد و براساس این قرارداد ترکمن‌ها باید بالغ بر ٢٣ میلیون متر مکعب در روز گاز صادر کنند.

https://naftonline.ir/news/2371/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
داریوش
سلام
لطفا سه ماه مرزهای ایران به ترکمنستان را ببندید. ما نیازی به آنها نداریم. اگه دستبوسی نیامدن . اسمم را عوض می کنم.
تازه ترين نظرات
0