تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
گزارش فارس از استخدام سه نماینده مجلس در وزارت نفت!

چرا نمایندگان مجلس علاقمند به اشتغال در وزارت نفت هستند؟

مساله گرایش نمایندگان به وزارت نفت و تمایل آنها به اشتغال در این وزارتخانه موضوع جدیدی نیست؛ حالا و در پایان مجلس دهم یک منبع پارلمانی در این مورد از احتمال پیوستن چند نماینده فعلی به این وزارتخانه خبر می‌دهد.
استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت | نفت آنلاین
استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت | نفت آنلاین
این روزها شغل اکثریت نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی که آخرین روزهای کار خود را در مجلس می گذرانند و با راه پیدا نکردن به دوره بعد دیگر نماینده مجلس نخواهد بود؛ بحث انگیز شده و بیش از همه علاقه بازماندگان از خانه ملت برای رفتن به وزارت نفت یک چالش قدیمی را تازه کرده است.

* سه نماینده دیگر در راه وزارت نفت

مساله گرایش نمایندگان به وزارت نفت و تمایل آنها به اشتغال در این وزارتخانه موضوع جدیدی نیست اما همچنان که پیش بینی شده بود حالا و بعد از پایان مجلس این گرایش مشهود است. یک منبع پارلمانی در این مورد از احتمال پیوستن حداقل سه نماینده فعلی به این وزارتخانه خبر می‌دهد. او به خبرنگار فارس می‌گوید که این افراد به غیر از افرادی هستند که همین الان هم از این وزارتخانه حقوق دریافت می‌کنند.

آبان ماه سال گذشته بود که امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه تلویزیونی پرده از علاقه نمایندگان به حضور در وزارت نفت برداشت.

قاضی زاده هاشمی بعد از مدت‌ها که حواشی بسیاری درباره علاقه نمایندگان مجلس به نفتی شدن مطرح بود، در برنامه تلویزیونی دست‌خط گفت: بالاخره وقتی تعدادی همکاران نماینده ما که حقوق آنها ۱۰ میلیون تومان است اصرار دارند بروند کارمند وزارت نفت شوند با پیگیری‌های زیاد که اخبار آن هم آمد، حتماً حقوقشان آنجا بیشتر است که چنین اصراری دارند. چه حقوق‌هایی آنجا ذکر می‌شود؟ ۴۰ میلیون تومان، ۳۰ تومان، ۲۵ تومان، ۲۳ تومان است. این اعداد بیان می‌شود و هیچ کسی هم تکذیب نکرد.

روایتی که این عضو هیات رئیسه مجلس داشت مربوط به نمایندگانی بود که تلاش کردند تا بعد از دوره نمایندگی وزارت نفت بروند و در این مورد به مجری برنامه پاسخ داد: در بیاورید و ببینید چند نفر اینطور هستند. یا خودشان یا بستگان را تحت فشار بردند.

در خلوتی این بچه‌های پارلمانی وزارت نفت که در پنهانشان یک حرفی می‌زنند و در آشکارشان یک حرف دیگری می‌زنند، صدا کنید و بگویید چقدر تحت فشار هستید.

*این همه اصرار برای پیوستن به وزارت نفت برای چیست؟

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا الان هم تحت فشار هستند؟ به صراحت گفت: بله. اگر آنجا یک خدمات ویژه و ممتازی دریافت نکنند که کسی اصرار ندارد برود.

چرا کسی اصرار ندارد کارمند آموزش و پرورش شود؟ چرا کسی اصرار ندارد کارمند بهداشت و درمان شود؟ چرا کسی اصرار ندارد کارمند ارشاد شود؟ همه می‌خواهند نفتی شوند!

پیش بینی این نماینده مجلس این بود که این فشارها با ردصلاحیت‌ها و رای نیاوردن‌ها بیشتر هم می‌شود.

* بازماندگان مجلس به نفت می‌روند

پیش از آن هم هدایت الله خادمی زمانی که زنگنه برای کسب رای اعتماد از مجلس معرفی شده بود این موضوع را مطرح و نسبت به استخدام نمایندگان بازمانده از ورود به مجلس در وزارت نفت اعتراض کرده بود.

خادمی در مرداد ماه سال 96 در حالی که در مخالفت با وزارت زنگنه در صحن علنی مجلس نطق می‌کرد گفت: وزیر نفت نمایندگان بازمانده از مجلس را به استخدام وزارتخانه درآورده است.



او خطاب به زنگنه گفت شما گفتید که ژنرال‌ها را وارد نفت کرده‌اید فقط یک ژنرال به ما معرفی کنید که بدانیم ژنرال کیست.

خادمی تاکید کرد: بهتر است نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و به رسالت خود برسید.

اظهارات خادمی در خصوص به کارگیری نمایندگان مجلس در وزارت نفت با واکنش رئیس مجلس مواجه شد و لاریجانی اعلام کرد که نمایندگان مجلس این‌هایی هستند که اینجا نشسته‌اند. زمانی که شما عنوان بازمانده از انتخابات را به آنها می‌دهید دیگر نماینده تلقی نمی‌شوند و این توهین به نمایندگان است. این صحبت شما باعث سوء تفاهم در جامعه می شود پس بگویید کدام نمایندگان از سوی زنگنه استخدام شدند.

* زنگنه: خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه رها شود؟ 

این افشاگری از صحن علنی اما باعث شد تا بیژن زنگنه برای اولین بار رسماً به استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت اذعان و این موضوع را باعث افتخار خود بداند.



بیژن زنگنه هنگامی که به پشت تریبون مجلس رفت در پاسخ به این ایراد مطرح شده از سوی نایب رئیس کمیسیون انرژی گفت: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید.

خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیأت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند.

خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست.»

زنگنه در واقع به استخدام کسانی در وزارت نفت افتخار می‌کرد که پیش از بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت تحت عنوان نمایندگان ادوار نامه حمایت آمیزی از او منتشر کرده بودند.

در آن زمان فهرست 24 نفره‌ای منتشر شد که سندی بر استخدام نمایندگان ادوار در وزارت نفت بود که این فهرست عبارت بود از:

1- محمد سعید انصاری نماینده سابق ابادان – صندوق ‌های بازنشستگی نفت
 2 - عبدالله تمیمی نماینده سابق شادگان - صندوق ‌های بازنشستگی نفت
 3 - حسن شبانپور نماینده سابق مرودشت- معاونت پارلمانی وزارت نفت
 4 - حمید کریمی نماینده سابق ایلام – شرکت نفت مناطق مرکزی
 5 - شمس اله بهمیی نماینده سابق رامهرمز - معاون پشتیبانی و فناوری مرکز توسعه مدیریت وزارت نفت
 6 - سید شریف حسینی  نماینده سابق اهواز-  مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت
 7 - سید موید حسینی صدر نماینده سابق خوی  – مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی
 8 - امیرعباس سلطانی نماینده سابق بروجن – عضو هیئت مدیره شرکت نفت فلات قاره
9 - علی مروی نماینده  سابق نیشابور – رئیس هیئت مدیره پتروپارس
10 - سعید حیدری طیب نماینده سابق کرمانشاه – نماینده وزیر نفت در هیئت عالی گزینش
 11 - جلیل جعفری نماینده سابق خلخال – عضو هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
 12 - سید عماد حسینی نماینده سابق قروه – رئیس هیئت مدیره تاپیکو
 13 - سید معروف صمدی نماینده سابق سنندج – فعال در فاز 15 و 16
 14 - سید محمد بیاتیان نماینده سابق بیجار – فعال در فاز 14
 15 -  مرتضی زرین گل نماینده سابق کردستان - معاونت توسعه طرح های شرکت نفت و گاز پارس
 16 -  احمد سجادی نماینده سابق سرخس- شرکت نفت مناطق مرکزی
 17 – ابوالقاسم رحمانی نماینده سابق اقلید – مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی
 18 – محمد سقایی نماینده سابق استهبان و نی‌ریز - مشاور وزیر و مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک
 19 - محمد ابراهیم محبی نماینده سابق سنقر - سرپرست هسته گزینش مرکزی
 20 - حمیدرضا کاتوزیان نماینده سابق تهران – رئیس پژوهشگاه صنعت نفت
 21 – پورفاطمی نماینده سابق تنگستان – رئیس امور فرهنگی شهرک های مسکونی صنعت نفت
 22 - محمد فیروزی نماینده سابق نطنز - مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت خیز
 23 - غلامحسین فروغی نیا نماینده سابق شیراز - مدیر منابع انسانی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی
 24- سید علی ادیانی راد- استخدام ادیانی نشان می دهد که زنگنه برای نمایندگان فعلی مجلس نیز حکم می‌زند؛ به‌طوری که چندی پیش برای سید علی ادیانی‌راد، عضو فعلی کمیسیون انرژی حکمی را صادر کرد که بر اساس آن، ادیانی‌راد عضو کارگروه تشخیص عدم مغایرت مصوبات هیئت مدیره شرکت ملی نفت با قوانین و مقررات شد.


* حقوق بگیران نفت در مجلس 

گرچه موضوع استخدام نمایندگان در وزارت نفت در آن زمان رد شد اما بعدها موضوع دریافت حقوق برخی نمایندگان مجلس از این وزارتخانه هم حاشیه های دیگری به همراه داشت.

دریافت حقوق نمایندگان از وزارت نفت هم موضوع دیگری بود که در مجلس دهم با رها حاشیه ساز شد.

بعد از اینکه هدایت الله خادمی نماینده ایذه نسبت به انتقال برخی نمایندگان مجلس به وزارت نفت اعتراض کرد این وزارتخانه در اطلاعیه ای اعلام کرد که این نماینده از وزارت نفت حقوق کلان دریافت می‌کند بعد از آن نیز رسانه‌ها نام چند نماینده دیگر از جمله بهروز نعمتی، علی ادیانی راد و محسن بیگلری را به‌عنوان نمایندگانی که از وزارت نفت حقوق دریافت می‌کنند منتشر کردند. این نماینده‌ها البته دریافت حقوق از وزارت نفت را رد نکردند و تنها به میزان حقوق اعلامی اعتراض داشته و آن را رد می‌کردند.

این نمایندگان اکثرا افرادی بودند که در تیر ماه سال 97 وزیر نفت را در سفر به وین و اجلاس 174 اوپک همراهی کردند و  در برخی جلسات زنگنه در وین، در کنار وی حضور داشتند. رسانه ها در آن زمان این رویداد را کم سابقه عنوان کرده و از آن ابراز تعجب می‌کردند.

* حکایت ادامه‌دار زنگنه و مجلس 

در اردیبهشت ماه سال گذشته در جریان طرح سوال نمایندگان از وزارت نفت باردیگر خادمی تاکید کرد که نمایندگان دوره دهم خوزستان جذب وزارت نفت شده‌اند اما علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت این موضوع را کنایه به مجلس و نمایندگان دانست و تاکید کرد که هیچ کدام از نمایندگان استخدام وزارت نفت نیستند.

با این همه اما در مجلس اعتراضاتی به مناسبات زنگنه با برخی نمایندگان همچنان مطرح بود و به همین دلیل علی رغم انتقادات جدی به عملکرد وزیر نفت وی از نظارت در امان مانده و حتی طرح استیضاح پرحاشیه او هم به سرانجام نرسید. در این مورد حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مصاحبه ای گفته بود: آقای زنگنه برخی از نمایندگان را با خود همراه و آنها را در وزارت نفت مشغول بکار کرده است. حتی حقوق برخی نمایندگان از سوی وزارت نفت پرداخت می شود و بستگان درجه یک برخی نمایندگان هم در وزارت نفت مشغول بکار شدند.

* نامه 72 نماینده برای اصلاح مدیریت وزارت نفت

همین برخورداری از مصونیت بود که نامه 72 نماینده مجلس و نقدهای جدی آنها به عملکرد زنگنه را بی جواب می‌گذاشت. این نمایندگان معتقد بودند که برای مقابله با تحریم‎های آمریکا راه‎حل‎های روشنی به شرح ذیل وجود دارد که‌ اهتمام لازم برای اجرای آنهادر مدیریت ارشد وزارت نفت دیده نمی شود. خواسته امضا کنندگان نامه این بود که تا با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا اتخاذ شود.



حالا اما یک مقام آگاه در مجلس شورای اسلامی از پیوستن حداقل سه نفر دیگر از نمایندگان فعلی به وزارت نفت خبر می‌دهد، بر این اساس علی بختیار نماینده فعلی گلپایگان و خوانسار، سکینه الماسی نماینده کنگان و الیاس حضرتی نماینده فعلی تهران احتمالا در روزهای آینده به این وزارتخانه می‌پیوندند.

البته این تعداد علاوه بر نمایندگانی است که در دوره نمایندگی هم حقوق خود را از وزارت نفت دریافت میکردند و البته بیش از 20 نماینده ای که قرار بود به وزارت صنعت بروند و با برکناری رحمانی از این وزارتخانه ممکن است گزینه بعدی شان وزارتخانه همیشه جذاب نفت باشد.
https://naftonline.ir/news/20955/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
خدا لعنتشون کنه ، جوونای مردم بیکارن بعد اینا واسه خودشون حال میکنن .
feedback
Iran, Islamic Republic of
یک کارگر
تو وزارت نفت بخور بخور باندی ه ده ها ساله بعد یک عده از مردم نون شب ندارن
feedback
Iran, Islamic Republic of
مهندس مخزن
سلام
با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نفت از یک دانشگاه معتبر حتی اجازه رد شدن از جلوی درب شرکت های نفتی رو ندارم نه فقط من بلکه کلی از همکلاسی هام هم ارزوی رد شدن از جلوی درب وزارتخانه نفت رو دارن ولی باید الان بیکار و بی پول و بدون زندگی منتظر پایان زندگیمون باشیم. مرگ بهترین هدیه ای است که توی این دوران می تونم بگیرم.
0