تاریخ انتشارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
اگر دولت و مجلس به ابلاغیه سال ۹۲ رهبر انقلاب توجه کافی داشتند، امروز درآمدهای کشور در بخش انرژی در مقابل تحریم‌ها و سیاست‌گذاری‌های مغرضانه کشورهای غربی مصون بوده و جهش تولیدی که امروز در بخش نفت دنبال آن هستیم در قالب همین سیاست‌ها محقق شده بود.
مقام معظم رهبری | حضرت آیت الله خامنه ای | نفت آنلاین
مقام معظم رهبری | حضرت آیت الله خامنه ای | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، مقام معظم رهبری در سال 92 در قالب ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، در جهت مقابله با ضربه‌پذیری درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز مواردی را مورد تأکید قرار دادند:
  • انتخاب مشتریان راهبردی
    ایجاد تنوع در روش‌های فروش
    مشارکت‌دادن بخش خصوصی در فروش
    افزایش صادرات گاز
    افزایش صادرات برق
    افزایش صادرات پتروشیمی
    افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی
درواقع رهبر معظم انقلاب در آن زمان و در حالی که در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم بودیم، ضرورت‌هایی را برای آینده درآمدزایی کشور در بخش انرژی هدف‌گذاری کردند که اگر به این ضرورت‌ها از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، در مقام اجرا و قانون‌گذاری و نظارت، توجه و اهتمام کافی صورت می‌گرفت، امروز درآمدهای کشور در بخش انرژی در مقابل تحریم‌ها و سیاست‌گذاری‌های مغرضانه کشورهای غربی مصون و جهش تولیدی که امروز در بخش نفت دنبال آن هستیم در قالب همین سیاست‌ها محقق شده بود.

آنچه مشخص است، در رونق بخش‌های تجارت گاز و صادرات نفت توفیق چندانی نسبت به گذشته (قبل از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی) حاصل نشده و در صادرات پتروشیمی، صادرات برق و صادرات فرآورده‌های نفتی نیز که با رشدی نسبی در مقایسه با گذشته مواجه بوده‌ایم، این دستاورد را مرهون ظرفیت‌سازی‌هایی هستیم که از گذشته در کشور کلید خورده و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز به‌درستی برای به نتیجه رسیدن آنها اقدام شد؛ اما ظرفیت‌های بالفعل‌شده در بخش های پتروشیمی، برق و فرآورده‌های نفتی نیز در مقابل آنچه مورد تأکید و مورد نیاز برای مقابله با ضربه‌پذیری درآمدهای نفت و گاز کشور بوده است، بسیار اندک بود.
حال به توصیه‌ها و تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب در سال 99 رجوع می‌کنیم. ایشان در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی در تاریخ 17 اردیبهشت ماه در بخشی از بیانات خود فرمودند: "در این جهش تولید، برخی از بخشها، بخشهای پیشرو هستند، به اینها باید اولویّت داده بشود. من چند بخش را اینجا ذکر کرده‌ام: مثلاً در بخش نفت، توسعه‌ی ظرفیّت پالایشگاهی؛ از قبیل همین پالایشگاه میعاناتی که در بندرعبّاس افتتاح شد و مراحل بعدی هم دارد که این مراحل بعدی طبعاً ثروت بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد. یا مجتمع پالایشگاهی سیراف که ذکر کردند که این مجتمع مهمّی است، تأثیرات زیادی خواهد داشت. یا اجرای طرحهای پتروشیمی که گفتند اگر این طرحها انجام بگیرد ــ آن‌طور که به من گزارش دادند ــ محصول 50 میلیون تُن، اوّل به 100 میلیون تُن، بعد به 130 میلیون تُن ارتقا پیدا خواهد کرد و از لحاظ ارزش به سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد؛ که این مسئله‌ی مهمی است، به‌خصوص در شرایط کنونی کشور و نیازی که به ارز وجود دارد، این طبعاً چیز بسیار باارزشی خواهد بود."

در واقع مقام معظم رهبری در تشریح اولویت‌های بخش نفت در سال جهش تولید نکاتی را مورد تأکید قرار دادند:
  • توسعه ظرفیت پالایشگاهی
    تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دستی نفت
    توسعه صنعت پتروشیمی به‌ویژه در بخش پایین‌دستی
    جلوگیری از خام‌فروشی.
رهبر معظم انقلاب در وهله اول به توسعه ظرفیت پالایشگاهی کشور تأکید کرده‌اند، ظرفیتی که در صورت ارتقا، موجب می‌شود نفت خام به‌جای خام‌فروشی به فرآورده با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود و در روزگاری که بازار جهانی نفت، یک بازار سیاسی تحت سلطه بوده و جامعه جهانی روی تحریم‌های ناعادلانه فروش نفت، سکوت کرده‌اند، ارتقای ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور با توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی، ایران را در مقابله با تحریم‌های نفتی، قدرتمندتر می‌کند و اقدامی در راستای جدایی هرچه بیشتر بودجه جاری از فروش نفت خام است، علاوه بر این‌که این موضوع به خودکفایی در تأمین نیازهای داخلی به فرآورده‌های نفتی و صادرات هرچه بیشتر این فرآورده‌ها به بازارهای منطقه و جهان و افزایش ارزآوری منجر می‌شود.

بخشی که مقام معظم رهبری به مراحل بعدی توسعه پالایشگاه‌ها مخصوصاً پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اشاره داشتند، مبین موضوع توسعه پتروپالایشگاهی و افزایش ظرفیت ارزش‌افزوده‌آفرینی با تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دستی نفت است. معظم‌له در ادامه بیانات خود، به موضوع توسعه پتروشیمی‌ها اشاره کرده‌اند، به‌طوری که ظرفیت اولیه یک ماده در فرآیند توسعه، چند برابر شود؛ که این موضوع نیز به توسعه صنایع تکمیلی در بخش پایین‌دستی پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات بالادستی در این بخش بازمی‌گردد.
https://naftonline.ir/news/20943/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Italy
وزارت نفت و کشور زخمی هفت سال سو مدیریت و بی خردی وزیری است که از سفره انقلاب جیب خود و اطرافیانش را پر کرده بی آنکه بخواهد از آبروی خود برای این نظام مقدس خرج کند و حافظ خون شهدا باشد.
0