کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از خط لوله اتیلن غرب چه خبر؟

22 ارديبهشت 1399 ساعت 15:19

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خط لوله اتیلن غرب با تشریح آخرین وضع پیشرفت این خط لوله از آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز سوم آن خبر داد.


به گزارش نفت آنلاین  به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عبدالحسین بیات اظهار کرد: با حمایت مستمر وزیر نفت و همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی استان خوزستان آخرین مانع سنگین و زمان‌بر در تکمیل خط لوله اتیلن غرب برطرف و چالش احداث خط انتقال برق ایستگاه تقویت فشار شماره ۳ واقع در اهواز رفع شد و باید اعلام کرد فازهای ۱و ۲ خط لوله اتیلن غرب به‌طور کامل تکمیل شده است.

وی افزود: با ساخت این خط انتقال که ۱۴ کیلومتر طول دارد، برق پایدار از طریق پست صنایع شماره ۳ اهواز متصل به خط سراسری برق کشور در ایستگاه تقویت فشار شماره ۳ اهواز جریان یافت.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پایان عملیات اجرایی فازهای ۱ و ۲ این طرح ملی مورد پذیرش سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است، گفت: فقط عملیات تکمیل و راه‌اندازی سیستم اسکادا و مخابرات فازهای ۱ و ۲ باقی می‌ماند که آن هم به دلیل ماهیت یکپارچه‌، پس از ساخت و تکمیل فاز سوم خط لوله اتیلن غرب به‌صورت یکپارچه در سه فاز خط لوله اتیلن غرب راه‌اندازی می‌شود.

بیات با اشاره به اینکه در ساخت فازهای اول و دوم خط لوله اتیلن غرب اصل «هماهنگی و هم‌زمانی» با ساخت مجتمع‌های واقع در مسیر خط بسیار مورد توجه قرار داشت، ادامه داد: هیچ یک از مجتمع‌هایی که به بهره‌برداری رسیده بود امکان نداشت برای راه‌اندازی معطل دریافت خوراک از طریق خط لوله اتیلن غرب باشند، بلکه همیشه خط اتیلن چند ماهی زودتر از زمان بهره‌برداری پتروشیمی‌های واقع در مسیرخط راه‌اندازی شد و اتیلن مورد نیاز پتروشیمی‌ها به مجتمع‌های یادشده تحویل می‌شد.

وی حمایت وزارت نفت و پشتیبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در روند ساخت و تکمیل این خط مهم و راهبردی بسیار اثربخش دانست و گفت: ساخت ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال اتیلن به ۱۱ مجتمع پتروشیمی با وجود چالش‌های مختلفی مانند وجود مناطق سخت‌گذر، معارضان زمین یا شرایط سخت آب و هوایی در مسیر ساخت نیازمند عزم و اراده‌ای ملی و روحیه‌ای جهادی بود که خوشبختانه اکنون شاهد به ثمر نشستن کامل این تلاش‌ها هستیم.

فاز سوم

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خط لوله اتیلن غرب با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت فاز سوم خط لوله اتیلن غرب با ۳ انشعاب آغاز شده است، گفت: در نخستین روزهای کاری امسال بخشی از این فاز به طول حدود ۱۵۰ کیلومتر از میاندوآب به تبریز (قطعه شانزدهم خط) به بهره‌برداری رسید و باید به این نکته اشاره کرد که ۱۴۳ کیلومتر به قطر ۱۴ اینچ از این خط پیش‌تر در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود که از این شرکت اجاره و حدود ۱۳ کیلومتر خط ۱۰ اینچ از میاندوآب تا خط فرآورده مذکور و حدود ۳ کیلومتر از انتهای خط فرآورده تا مجتمع پتروشیمی تبریز از سوی این پتروشیمی ساخته شد و اکنون اتیلن در این خط جریان دارد.

وی ادامه داد: انشعاب دوم به منطقه دنا مربوط می‌شود که شامل قطعه ۱- ۱۳ از مبدا سیاه مکان تا پتروشیمی گچساران به طول حدود ۶۰ کیلومتر است و مجوزهای محیط زیست اخذ و پیمانکار طرح نیز انتخاب و از آذرماه سال ۹۸ عملیات اجرایی برای ساخت قطعه ۱-۱۳ آغاز شده است.

بیات هدف از اجرای این قطعه را انتقال اتیلن مجتمع الفین گچساران به مسیر اصلی خط لوله اتیلن غرب معرفی کرد و گفت: متأسفانه به دلیل اینکه پتروشیمی‌های ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن که در مسیر خط گچساران قرار دارند تکمیل نشده‌اند، اتیلن گچساران به‌طور موقت به خط اصلی منتقل می‌شود، اما هر زمان که پیشرفت این طرح‌ها به ۴۰ درصد برسد دولت یا شرکت ملی صنایع پتروشیمی عملیات ساخت قطعات ۲-۱۳ ،۱۴ و ۱۵ را که مخصوص رساندن اتیلن به طرح‌های یادشده است آغاز خواهد کرد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خط لوله اتیلن غرب افزود: هدف از اجرای این خط کمک به پتروشیمی گچساران است و با احداث این قطعه از انشعاب دنا و ایستگاه‌های تقویت فشار شماره ۲ و ۷، اتیلن تولیدی این پتروشیمی بلاتکلیف نخواهد ماند، زیرا در حال حاضر مصرف‌کننده میان‌دستی ندارد.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های تقویت فشار شماره ۲ و ۷ به ترتیب واقع در سیاه‌مکان و گچساران نیز در حال ساخت است و از بهمن ماه گذشته پیمانکار فعالیت خود را آغاز کرده و مقرر است در مدت ۲۴ ماه کار احداث ایستگاه‌ها به اتمام برسد.

تهاتر اتیلن

بیات با اشاره به وجود احتمالی مازاد اتیلن در خط گفت: اکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن اتیلن تولیدی پتروشیمی‌های کاویان و مروارید از طریق خط به پتروشیمی‌های واقع در مسیر تحویل می‌شود و با کل ظرفیت ۲ میلیونی کاویان و یک میلیونی گچساران و ۱۵۰ هزار تنی مروارید در مجموع در آینده ۳ میلیون و ۱۵۰ تن تولید اتیلن خواهیم داشت که با بهره‌برداری از اتیلن گچساران و در صورتی که مجتمع‌های مصرف‌کننده اتیلن به‌موقع و هم‌زمان با پتروشیمی گچساران به بهره‌برداری نرسند، احتمال اینکه برای مدتی با اتیلن مازاد در خط لوله اتیلن غرب روبه‌رو باشیم وجود دارد که در آن صورت باید اتیلن تولیدی پتروشیمی گچساران با اتیلن تولیدی پتروشیمی کاویان تهاتر و بخش مازاد از مبدأ عسلویه صادر شود.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: انشعاب ۳ از فاز سوم مربوط به انتقال اتیلن از سنندج تا پتروشیمی ابن‌سینای همدان به طول ۱۹۰ کیلومتر است که با توجه به عدم فعالیت اجرایی این طرح، عملیات احداث خط تا زمانی که پیشرفت اجرایی به ۴۰ درصد نرسد، آغاز نخواهد شد.

وی با تأکید بر اشتغال‌زایی حدود ۴۰۰ نفری در زمان ساخت فاز سوم خط لوله اتیلن غرب افزود: امید است تا سال ۱۴۰۲ شاهد اجرایی شدن فاز سوم باشیم.

پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس‌جنوبی را به اتیلن تبدیل و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می‌کند. این اتیلن از ١١ استان عبور و خوراک حداقل ١۳ مجتمع پتروشیمی ساخته‌شده یا در حال احداث را تأمین می‌کند.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع‌های پتروشیمی واقع در استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و شرقی، ایلام و همدان را تأمین می‌کند.


کد مطلب: 20888

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/20888/خط-لوله-اتیلن-غرب-خبر

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir