تاریخ انتشارسه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
یک استاد دانشگاه و کارشناس نفت و گاز معتقد است که ایران، عراق، کویت و عربستان سعودی صاحب بازار استراتژیک انرژی دنیا در 15 سال آینده خواهند بود.
آینده صنعت نفت جهان | نفت آنلاین
آینده صنعت نفت جهان | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، بحران ذخایر نفتی آمریکا و منفی‌شدن قیمت طلای سیاه در این کشور، متأثر از پارامترهای متعددی است که کارشناسان این حوزه را به بازنگری در معادلات بازار واداشته است.

مهدی اسکروچی، عضو هیئت علمی بخش مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، گفت: بازار نفت دنیا متأثر از شماری دلایل است که حتی می‌توان بخشی از آن را ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا دانست.
این فناور برتر کشور یکی از مهم‌ترین پارامترهای بحران نفتی در دنیا را بیماری کرونا ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از رفت‌وآمدها در دنیا متوقف شده، حمل‌ونقل هوایی سیر نزولی داشته و به‌تبع مصرف سوخت و بنزین کاهش یافته و بنابراین مصرف کم شده است.

وی ادامه داد: مجموعه کاهش مصرف سوخت در بازار آزاد بین‌المللی نفت به‌سوی کاهش قیمت تمایل یافت؛ از سویی در ماه‌های اخیر عدم توافق روسیه و عربستان سعودی درخصوص اینکه چگونه می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند، باعث شد تقابلی شکل بگیرد که مقدار زیادی نفت در بازار فروخته شد.

این کارشناس نفت و گاز بازار نفت را سه‌ماهه عنوان کرد و گفت: تحویل نفت به خریدار 3 ماه پس از معامله انجام می‌گیرد؛ بنابراین اتفاقی که باید می‌افتاد، اکنون سه ماه پس از عدم توافق روی داده و در نتیجه نفت آماده تحویل در پی کاهش شدید قیمت و دستور دولت آمریکا مبنی بر پرشدن ذخایر استراتژیک این کشور و گسیل‌شدن شمار زیادی از نفتکش‌های عربستان سعودی به‌سوی آمریکای شمالی، موجب شد صف‌های طولانی برای تخلیه نفت به وجود بیاید.

اسکروچی نبود ظرفیت برای تخلیه نفت در بازار آمریکای شمالی و وجود بی‌شماری فیش نفت خریداری‌شده نزد دلالان نفتی را از علل کاهش شدید قیمت نفت دانست و افزود: همچنان نوسان قیمت نفت وجود دارد؛ زیرا دلالانی که نفت را خریداری کرده‌اند، به‌دنبال راهی هستند تا از شر آن خلاص شوند؛ برای اینکه جایی برای ذخیره آن وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه کل بازار نفت از شیوع کرونا تأثیر گرفته است، افزود: فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی کسب‌وکارها و دورکاری، کاهش مصرف سوخت را در پی داشته است؛ لذا دنیا با وجود این بحران همچنان با بازار پرتنش نفت روبه‌رو خواهد بود.

عضو هیئت علمی بخش مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز با وجود این بازار نفت ایران را با کمترین میزان تأثیرگرفتن از این رویداد جهانی ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که در آمریکای شمالی مشتری برای نفت ایران وجود ندارد، بنابراین منفی‌شدن قیمت نفت کمترین تأثیر را بر بازار این کالای استراتژیک ایران داشته است؛ زیرا مشتری‌های نفت ایران در منطقه هستند و حتی در زمینه تحویل نفت اروپا و آسیا در 10 روز اخیر هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی تصریح کرد: بیشترین آسیب از منفی‌شدن قیمت نفت در بازار جهانی را دلالان نفتی در آمریکای شمالی دیدند.

با این حال این کارشناس نفت و گاز قیمت تمام‌شده نفت را در خاورمیانه متفاوت با دیگر نقاط دنیا عنوان کرد و گفت: این تفاوت عمده قیمت که بسیار هم در خاورمیانه نازل است، برای شرکت‌های کوچک نفتی که با تکنولوژی بالا نفت‌های سخت را تولید می‌کنند، ظرف یکی دو سال آینده با پابرجایی بحران موجب مشکلاتی خواهد شد و شاید به‌ناچار از چرخه بازار خارج شوند؛ اما خاورمیانه با وجود نفت گران‌قیمت کشورهای آمریکای شمالی، بازارهای جدیدی خواهد یافت؛ زیرا توان تولید نفت بسیار بالایی دارد و می‌تواند از این جهت منفعت ببرد.

وی همچنین گفت: دنیا در درازمدت ناچار است به نفت خاورمیانه متکی باشد؛ زیرا میزان ذخایر به میزان تولید دنیا محدود است. در بسیاری از نقاط دنیا کمتر از 15 سال و برخی نقاط دنیا کمتر از 10 سال دیگر نفتی برای عرضه ندارند؛ درحالی‌که این میزان برای کشورهای خاورمیانه به‌ویژه ایران، عراق، کویت و عربستان سعودی بیش از 100 سال است. به این دلیل با فرض اینکه دنیا در آینده نتواند به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر با شدت بیشتری برود، این 4 کشور صاحب بازار استراتژیک انرژی دنیا در 15 سال آینده خواهند بود.
https://naftonline.ir/news/20784/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0