تاریخ انتشارجمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
معاون سابق وزیر نفت معتقد است قیمت نفت طی ماه های آینده بین ۲۰ تا ۳۰ دلار نوسان می کند و باید منتظر افزایش تقاضا در آذرماه و فصل سرما باشیم.
مهدی حسینی | معاون سابق وزیر نفت | نفت آنلاین
مهدی حسینی | معاون سابق وزیر نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین  مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت در مصاحبه با رادیو، در واکنش به قیمت منفی جهانی نفت گفت: بعد از شوک سومی که در سال 86 میلادی به بازار نفت وارد شد این بزرگترین شوک است.

معاون سابق وزیر نفت با اشاره به دو پدیده موثر در بازار نفت بیان داشت: اصول اقتصادی بازارها یا همان توازن و عدم توزان در عرضه و تقاضا به عنوان عامل موثر علمی بر بازار نفت شناخته می شود به این معنا که هر چه قدر عرضه بیشتر شود قیمت ها افت پیدا خواهد کرد اما عامل موثر دیگر بر این بازار دخالت هاست که هم می تواند مانند اوپک دخالتی مثبت و هم می تواند به شدت منفی باشد.

وی با بیان اینکه کرونا رکود شدید اقتصادی را بر جهان حاکم کرده گفت: بین رشد اقتصادی و رشد تقاضا یک رابطه مستقیم وجود دارد یعنی اگر رشد اقتصادی نداشته باشیم قطعاً تقاضایی هم برای نفت نخواهیم داشت.

معاون سابق وزیر نفت با اشاره به اینکه رشد مثبت 3.5 درصدی برای اقتصاد دنیا پیش بینی شده بود افزود: متاسفانه با شیوع کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن، نه تنها این رشد 3.5 درصدی محقق نشد بلکه طبق گزارشات رشد منفی 3.5 درصدی نیز قابل پیش بینی است.

حسینی کاهش تقاضا در کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند، ژاپن، کره، اروپای غربی و خاورمیانه را ناشی از رشد منفی اقتصادی خواند و بیان داشت: دخالت نامتقارن کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت به ویژه آمریکا با 14 میلیون بشکه، روسیه با 11 میلیون بشکه و عربستان با 12 میلیون بشکه و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با سه میلیون بشکه نفت باعث شده که با 35 میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار نفت روبرو شویم بطوریکه تصمیم اوپک پلاس برای کاهش بشکه های نفت نیز نتوانست بازار را از این وضعیت نجات دهد.

وی متذکر شد: البته کشورهای مصرف کننده بزرگ هم از این فرصت استفاده و اقدام به ذخیره سازی نفت در قیمت های پایین کردند.

معاون سابق وزیر نفت همچنین با اشاره به مقاومت نفت برنت و پایه اوپک در برابر این وضعیت بازار گفت: گرچه قیمت این نفتها افت پیدا کرد اما منفی نشدند.

حسینی معتقد است که ما نه در حد قیمت منفی اما باید مدتی را در قیمتی بین 20 تا 30 دلار سپری کنیم چراکه تقاضا به این سرعت نمی تواند خودش را ریکاوری کند و باید منتظر آذرماه و فصل سرما که تقاضا افزایش پیدا می کند باشیم.

معاون سابق وزیر نفت اقدامات چهار دهه اخیر اوپک را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما در این چهار دهه شاهد اتفاقات زیادی مانند شوک نفتی به بازار، جنگ نفت، حمله آمریکا به عراق، حمله عراق به کویت و تحریم ها بودیم اما اوپک به عنوان تنها سازمان جهان سومی موفق، اوضاع را به خوبی مدیریت کرد.

وی با اشاره به اهمیت و کارکرد اوپک در این شرایط و ماندن ایران در اوپک یادآور شد: هدف آمریکا، روسیه و عربستان از راه اندازی جنگ نفت، القای ناکارآمدی اوپک به دنیا بود، البته شاید الان اوپک نتواند کاری کند اما معتقدیم که هنوز هم می تواند محور و تاثیرگذار باشد.

حسینی ادامه داد: وقتی رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند که از اوپک متنفر است و آن را بی اثر می داند یعنی اوپک به اندازه ای موثر بوده که تا این حد آمریکا را نگران کرده است.

معاون سابق وزیر نفت لزوم حفظ اوپک را ضروری خواند و گفت: گرچه ایران امروز نقشی در اوپک ندارد اما صرفاً به خاطر تحریم هاست که این تحریم ها هم دائمی نیستند و روزی تمام می شوند ضمن اینکه حضور در اوپک امتیازی است که بسیاری کشورها از جمله آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه دریای شمال و خلیج مکزیک و حتی روسیه از آن محرومند و اگر اوپک را هم از دست دهیم از این به بعد باید در اختیار تولیدکنندگان بزرگ نفتی به ویژه آمریکا باشیم.

حسینی ایجاد اوپک پلاس در شرایط کنونی را اقدامی امیدوارکننده از سوی اوپک خواند و گفت: نباید صرف مشاهده یک چالش، کارنامه بزرگ و پنجاه ساله اوپک را منکر شویم و خودمان را از امکاناتی که بعد از تحریم ها ایجاد خواهد شد محروم کنیم.
https://naftonline.ir/news/20718/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0