تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
با توجه به تعداد بالای کشتی هایی که با نفت عربستان پر شده اند و بدون هیچ خریداری روی دریا سرگردان هستند، بزرگترین صادر کننده نفت دنیا سعی می کند پیامدهای جنگ یک ماهه قیمت با روسیه را مدیریت کند.
سرگردانی نفت عربستان در نفتکش های بزرگ بر روی دریا | نفت آنلاین
سرگردانی نفت عربستان در نفتکش های بزرگ بر روی دریا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از وال استریت ژورنال، جنگ عربستان با روسیه بازارها را از نفت خام پر کرده است و حالا با کاهش تقاضا و کمبود خریدار، عربستان مجبور است بیشتر نفت خود را روی دریا ذخیره کند.

 مقامات نفت عربستان می گویند حداقل یک نفتکش از هر 10 نفتکش در سراسر جهان برای ذخیره نفت مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تعداد بالای کشتی هایی که با نفت عربستان پر شده اند و بدون هیچ خریداری روی دریا سرگردان هستند، بزرگترین صادر کننده نفت دنیا سعی می کند پیامدهای جنگ یک ماهه قیمت با روسیه را مدیریت کند.

 تحولات غیر عادی بازار نفت همچنان باعث کاهش قیمت این کالا  پس از سقوط تاریخی قیمت نفت آمریکا به زیر صفر دلار می شود. عربستان سعودی در ماه مارس تصمیم گرفت بازارهای نفت را با نفت ارزان پر کند، آن هم در زمانی که اقتصادهای بزرگ دنیا به خاطر شیوع ویروس کرونا بسته شده بودند و تقاضای نفت سقوط کرده بود.

با سقوط تقاضا، بسیاری از تولیدکنندگان جهان همچنان به تولید معمول خود ادامه دادند و ذخایر نفتی و نفتکش ها را با نفت خام فروخته نشده پر کردند. حالا تولید کنندگان اوپک در نظر دارند بیشتر از حدی که طبق قرارداد جدید کاهش تولید با آمریکا و روسیه متعهد شده اند تولید خود را پایین بیاورند.

 جنگ قیمت بین عربستان و روسیه با این قرارداد نفتی پایان یافت ولی خسارات ناشی از آن همچنان باقی است. حدود 80 نفتکش بزرگ از 750 نفتکش در سراسر دنیا حالا به جای انتقال نفت، آن را ذخیره می کنند. میزان ذخیره نفت بر روی دریا در هفته منتهی به نوزدهم آوریل، 21 میلیون بشکه افزایش یافته و به 147.6 میلیون رسیده است.

 یکی از مقامات ارشد آرامکوی عربستان گفت:« عربستان حالا در شرایطی قرار گرفته که مجبور است بخشی از تولید خود را احتمالاً در غوار و سایر میادین نفتی متوقف کند چون خریداری برای این نفت ندارد. واقعیت این است که خریداران منابع ذخیره کافی ندارند».

 عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در نظر دارند تولید نفت خود را زودتر از موعد پایین بیاورند و منتظر ماه آینده و آغاز قرارداد کاهش تولید نباشند.

 حداقل چهار نفتکش حامل نفت خام که در اواخر ماه مارس عربستان را ترک کرده‌اند، از اوایل آوریل در سواحل مصر، سنگاپور و مالزی سرگردان هستند و هیچ مقصدی ندارند.
 حداقل 18 نفتکش بزرگ حامل نفت عربستان قرار است ماه آینده به آمریکا برسد.

وقتی این نفت در ماه مارس به آمریکا فروخته شد، این کشور هنوز تعطیلی های ناشی از ویروس کرونا را اعمال نکرده بود.

 انتظار می‌رود 10 میلیون ظرفیت باقی مانده کاشینگ اکلاهاما، قطب تجارت نفت خام آمریکا طی چند هفته آینده پر شود. بنابراین وقتی نفت عربستان به این کشور برسد، هیچ جایی برای آن نیست و باید همچنان سرگردان بماند تا خریداری پیدا شود.

عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس که نقطه عطف طرح اصلاح اقتصادی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود، به خاطر این جنگ قیمت شکست خورده و به نظر می‌رسد عربستان مردم خود را در سهام آرامکو سوزانده است.
 
https://naftonline.ir/news/20704/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0