تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۴
قانون کار و کارکنان قراردادی و پیمانکاری نفت

14 نکته طلایی و مهم در مورد مرخصی استحقاقی کارکنان غیررسمی نفت

قوانین کارکنان قراردادی و پیمانکاری نفت بر اساس قانون کار است و بر این اساس قوانین مرخصی آنان نیز از این موضوع پیروی می کند.
کارکنان غیررسمی صنعت نفت و قانون کار | نفت آنلاین
کارکنان غیررسمی صنعت نفت و قانون کار | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین قوانین کارکنان قراردادی و پیمانکاری نفت بر اساس قانون کار است (غیر از عیدی پایان سال نیروهای قراردادی که بصورت کارمند پرداخت می شود) و بر این اساس قوانین مرخصی آنان نیز از این موضوع پیروی می کند.

برخی از کارکنان غیررسمی نفت ، بالاخص نیروهای پیمانکاری بارها با ارسال پیام به نفت آنلاین خواستار انتشار دقیق قوانین مربوط به مرخصی استحقاقی در قانون کار شدند .

این کارکنان می گویند برخی از مسئولین در شرکت های زیر مجموعه نفت در خصوص مرخصی استحقاقی قانون را رعایت نمی کنند.

بر این اساس نفت آنلاین با توجه به خواسته کارکنان غیر رسمی نفت در این خصوص و پیگیری از منابع مرتبط معتبر قانون کار قوانین مرخصی استحلاجی را به شرح ذیل به اطلاع می رساند:

1- روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد است. (ماده 62)

2- کارگران علاوه بر تمام تعطیلات رسمی کشور، یک روز دیگر هم تعطیلند و آن تعطیلی ۱۱ اردیبهشت، روز کارگر است که کارفرمایان نباید در این روز کارگران را به خدمت بگیرند یا وادار به کار کنند. ضمن آنکه حقوق و دستمزد و اضافه کار روز تعطیل کارگر باید محاسبه شود. (ماده 63)

3-مرخصی استحقاقی ۲۶ روز در سال است که با احتساب ۴ روز جمعه ۳۰ روز می‌شود. (ماده ۶۴)

4- برای کار کمتر از یکسال مرخصی به نسبت مدت کار محاسبه می‌شود. (ماده ۶۴)

5- کارگر تنها می‌تواند ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره نماید. (ماده ۶۶)

6- در صورت تنظیم مرخصی کارگران (سه ماه آخر هر سال برای سال بعد با تایید شورای اسلامی کار) در روزهای سال امکان جابجایی مرخصی بین خود کارگران وجود دارد. (ماده ۶۹)

7- در صورت عدم توافق کارگر و کارفرما در مورد زمان مرخصی کارگر، نظر اداره کار و امور اجتماعی محل لازم الاجراست. (ماده ۶۹)

8- در صورت بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، تعطیلی کارگاه یا فوت کارگر، مطالبات بابت مرخصی استفاده نشده به کارگر یا ورثه پرداخت می‌شود. (ماده ۷۱)

9-در صورت استعفا و ترک کار، مطالبات بابت مرخصی‌های باقیمانده به کارگر تعلق نمی‌گیرد.

10-نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آن‌ها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین می‌‌شود. (ماده ۷۲)

11-کارگران کارمزد برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافت مزد بر اساس میانگین کارمزد در روزهای کارکرد آخرین ماه را دارند. (ماده ۳۴)

12-کارگران کارمزد برای روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافت مزد را دارند و مأخذ محاسبه میانگین کارمزد آن‌ها در روز‌های کار کرد، آخرین ماه کار آن‌ها است. مبلغ پرداختی هم نباید کمتر از حداقل مزد قانونی باشد. (ماده ۴۳)

13-مرخصی‌های روزهای پنجشنبه، ۴ ساعت در نظر گرفته می‌شود.

14- سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. (ماده ۶۴ قانون کار)

با توجه به پیگیری نفت آنلاین ، این 14 نکته طلایی ترین نکات در خصوص مرخصی استحقاقی کارکنان نفت تابع قانون کار است که عینا در قانون کار ذکر شده است.

تمامی روسای ادارات زیر مجموعه نفت در این خصوص ملزم به رعایت قانون می باشند.
https://naftonline.ir/news/20640/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
احمدرضا احمدی
با سلام
متاسفانه شما به اصلیتذین مطلبی که هست فقط اشاره کردین ، و این هست که کارگران معتقدند مرخصی انها درست لحاظ نمیشه
ما در پارس جنوبی اکثر شرکت های پیمانکاری مرخصی 2.5 روز رو به کارگران نمیدن
من که حدود 7 سال هست که در این شرکت ها مشغول به کار هستم و جز نیروهای چارت پالایشگاه هستم ، تا الان شرکت هایی که بودم همشون به بهانه اینکه برای ما اقماری ها درون همون 7 روز استراحتمون ، 2.5 روز مرخصی استحقاقی لحاظ شده و مایی که به صورت دو هفته کار یک هفته استراحت کار میکنیم ، فقط همان یک هفته استراحت شامل ما میشود و 2.5 روز مرخصی ماهانه رو به ما نمیدن
حالا فک کنین کاری پیش بیاد و کارگر مجبور بشه به جز اون یک هفته کرخصی بگیره..اولا که بزووور و با صدتا منت و اونم تازه میگن حتما باید توی یک هفته استراحتت بیای و بجاش وایسی . متاسفانه اینگونه موضوعات و دغدغه های ما کارگران ، اصلا در رسانه هایی همچون شما منعکس و پیگیری نمیشه
feedback
Iran, Islamic Republic of
دوست شما
پس بین التعطیلینی که در بین روزهایی که مرخصی میگیریم جزو مرخصی حساب نمیشه بر خلاف پرسنل رسمی...
0