تاریخ انتشارجمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
عربستان سعودی با وجود این‌که کاهش قیمت نفت ۱۳ میلیارد دلار از بودجه عمومی کشورش را کاهش داده است، در اقدامی عجیب یک میلیارد دلار سهام پنج شرکت بزرگ نفتی در اروپا را خریداری کرد.
عربستان و خرید سهام شرکت های بزرگ نفتی | نفت آنلاین
عربستان و خرید سهام شرکت های بزرگ نفتی | نفت آنلاین
به گزارش روز جمعه تارنمای خبری "عربی ۲۱"، منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا گفته‌اند که این چهار شرکت بزرگ نفتی شامل شل (انگلیس)، رویال داتشل (انگلیسی-هلندی)، توتال (فرانسه)، ایکویینر (نروژ) و انی (ایتالیا) است.

این منابع اعلام کردند که این صندوق حدود ۲۰۰ میلیون سهام شرکت ایکویینر را خریداری کرده است، و به ارزش سهام خریداری شده هریک از سه شرکت دیگر نفتی اروپایی اشاره‌ای نشده است.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از یک مسؤول سعودی اعلام کرد که قراردادهای مشابهی نیز احتمالا برای خرید برخی دیگر از شرکت‌های نفتی توسط صندوق سرمایه‌گذاری عربستان در آینده منعقد شود.

براساس گزارش این نشریه،  صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی دوباره در بازار فعال شده است. دارایی این صندوق سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و سهامدار شرکت‌های اوبر، و لاکید موتورز است.
لوسید موتورز، برند مشهور سازنده ماشین‌های الکتریکی است، شرکتی که دفتر مرکزی‌اش در نیوآرک کالیفرنیا قرار دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری سعودی روز دوشنبه این هفته نیز از خرید ۸.۲ درصد از سهام شرکت آمریکایی-انگلیسی "کارنوال کورپوریش" خبر داد.

این شرکت خدمات گردشگری به‌عنوان بزرگترین اپراتور خطوط کشتی‌های کروز در جهان، فعالیت دارد.
تاکنون هیچ یک از شرکت‌های چهارگانه نفتی اروپایی واکنشی نسبت به خبر خریداری سهام این شرکت‌ها توسط سعودی‌ها نشان نداده‌اند.

این اقدام عربستان درحالی است که قیمت‌ نفت خام به دلیل کاهش تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش تولید به شدت سقوط کرده، همین امر موجب شده است عربستان سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گیرد.  
 
https://naftonline.ir/news/20582/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0