تاریخ انتشارجمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
شایع شدن سریع ویروس کرونا در کشور چین موجی از شوک و ترس را در بازارهای جهانی انرژی بدنبال داشته و سبب شده تا اوپک و زیر مجموعه اش کاهش بیشتر تولید را مورد بحث قرار دهند.
تاثیر مخرب ویروس کرونا بر بازار نفت جهان ادامه دارد || نفت آنلاین
تاثیر مخرب ویروس کرونا بر بازار نفت جهان ادامه دارد || نفت آنلاین
به گزارش خبرنگار نفت آنلاین  به نقل از خبرگزاری رویترز، شیوع سریع ویروس کرونا در چین موجی از شوک و ترس را در بازارهای جهانی انرژی به دنبال داشته و سبب شده تا اوپک و دنبال کنندگان آن کاهش بیشتر تولید را مورد بررسی قرار دهند.

تاکنون حدود 1500 نفر در چین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. آژانس بین المللی انرژی پنجشنبه اعلام کرد، به دلیل شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای نفت در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، برای اولین بار از زمان بحران مالی سال 2009 کاهش خواهد داشت. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز چشم انداز خود از تقاضا برای نفت در سال 2020 را کاهش داده اند.

شرکت مهم ترافیگورا که در زمینه داد و ستد کالاهای خام فعالی دارد پیش بینی کرده که میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2020 با 300 هزار بشکه کاهش به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد. نفت برنت از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود 15 درصد ارزانتر شده است.

در حالی که پالایشگاه های چینی به دلیل شیوع کرونا خرید نفت خود را کاهش داده اند، به گفته منابع آگاه، برخی از تولید کنندگان نفت در خاورمیانه از سایر خریداران آسیایی پرسیده اند که آیا می توانند نفت بیشتری بخرند یا نه.

5 منبع مطلع گفتند، شرکت بازاریابی نفت عراق و شرکت نفت کویت از خریداران پرسیده اند که آیا امکان خرید بیشتر نفت برای بارگیری در ماه مارس را دارند.

وزیر نفت و انرژی قطر نیز گفته، شرکت های انرژی قطری به شکلی فعالانه در حال برنامه ریزی مجدد یا تغییر مسیر درخواست ها در مورد برخی از محموله های نفت و گازی هستند که قرار بود به چین بروند.

منابع مطلع گفتند، پس از کاهش تقاضا برای گاز در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا تانکرهای حامل LNG به مقصد شمال آسیا مقصد خود را تغییر داده اند.

برخی از تحلیلگران پیش بینی خود از تقاضای گاز چین را کاهش داده اند و انتظار دارند ویروس مرگبار کرونا موجب افت تقاضای بخش های صنعتی، بازرگانی و حمل و نقل چین برای خرید گاز شود. چین بزرگترین کشور وارد کننده گاز جهان است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، در مراحل اولیه بحران ویروس کرونا، 70 درصد ترافیک هوایی بین المللی در چین کاهش یافته و میزان سفرهای هوایی داخلی این کشور نیز افت 50 درصدی داشته است. آژانس پیش بینی خود از تقاضای چین برای خرید سوخت جت در سه ماهه نخست امسال را 4 درصد معادل 125 هزار بشکه و در سه ماهه دوم سال 15 درصد معادل 140 هزار بشکه در روز کاهش داده است.

اوپک و متحدانش در حال مذاکره برای موکول کردن نشست خود از ماه مارس به ماه فوریه هستند و قصد دارند کاهش تولید خود را به 2.2 میلیون بشکه در روز برسانند.
 
https://naftonline.ir/news/20169/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0