کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با همکاری روسها

هند وابستگی خود به بشکه‌ های نفت تنگه هرمز را کاهش می دهد

25 بهمن 1398 ساعت 15:58

هر تولید کننده بزرگ نفت خام از جمله روسیه و عربستان در رویای به دست آوردن بخشی از بازار هند است چون بازار داخلی آن بزرگ بوده و تقاضا برای نفت در این کشور رو به افزایش است.


به گزارش خبرنگار نفت آنلاین به نقل از وب سایت اویل‌پرایس، یکی از بزرگترین خریداران نفت خام دنیا یعنی کشور هندوستان در کانون توجه شرکت های بزرگ تولید کننده نفت جهان قرار گرفته است.

سعودی ها از حالا در ذخایر بزرگ و استراتژیک هند مشارکت می‌کنند و قراردادی برای ایجاد یک پالایشگاه مدرن با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه در روز در یکی از ایالت های این کشور بسته اند.

شرکت ادنوک امارات متحده عربی نیز به شرکت نفت آرامکوی سعودی در پروژه پالایشگاهی آن پیوسته و به دنبال فرصت های سرمایه گذاری و توسعه ای بیشتری است.

از زمانی که شرکت رزنفت پالایشگاه وادینار (نایارا) را در 2 سال پیش از شرکت اسار اویل INDIA خریداری کرده، روسیه در بازار فعالیت های پالایشی و پتروشیمی هندوستان حاضر بوده است و این یکی از عوامل اصلی بقای مادورو در ونزوئلا بوده چون نایارا بزرگترین عامل فروش نفت ونزوئلا است. روسیه به دنبال سهم بیشتری است.

وابستگی هند به واردات نفت خام تا پایان سال گذشته میلادی به رقم بی‌سابقه 85 درصد رسیده بود.

بنابراین هر تولید کننده بزرگ نفت خامی در رویای به دست آوردن بخشی از بازار هند است چون بازار داخلی آن بزرگ بوده و تقاضا برای نفت در این کشور رو به افزایش است.

علاوه بر عرضه کنندگان سنتی مثل عربستان سعودی و عراق، فدراسیون روسیه هم به تازگی وارد بازار هندوستان شده است و به نظر می رسد نزدیکی سیاسی این دو کشور از هر ارتباطی در زمینه انرژی فراتر رفته است. 

شرکت رز نفت روسیه به تازگی اعلام کرده که یک قرارداد عرضه با پالایشگاه دولتی آی او سی هند بسته است. طی این قرارداد رزنفت دو میلیون تن نفت اورال در 2020 برای این پالایشگاه فراهم خواهد کرد.

با این قرارداد که به امضای  وزیر نفتی هند و ایگور سچین، مدیرعامل رز نفت رسیده است، هند به تدریج وابستگی خود به بشکه‌ های نفت تنگه هرمز را کاهش می دهد و روابط انرژی بین هند و روسیه گسترش می یابد.

اگر روسیه می خواهد بهارات پترولیوم هند را بدست آورد، باید با شرکت‌های نفت خاورمیانه رقابت کند چون آرامکوی عربستان و ادناک امارات هم علاقه‌مند به این سرمایه‌گذاری هستند.

دولت هند از ابتدا شرکت های نفت بزرگ غرب را ترجیح می‌داد ولی شرکت توتال تمایلی به این سرمایه‌گذاری نشان نداد و بریتیش پترولیوم هنوز مطمئن نیست این پروژه ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد و به نظر می رسد شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری های بزرگ در خانه را ترجیح می دهند.
 


کد مطلب: 20164

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/20164/هند-وابستگی-خود-بشکه-های-نفت-تنگه-هرمز-کاهش-می-دهد

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir