کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنگنه پاسخ می دهد :

توسعه میادین پارسی و پرنج چقدر برای کشور درآمدزایی خواهد داشت؟

خبرگزاری فارس , 19 بهمن 1398 ساعت 14:32

وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج گفت: با امضای این قرارداد ما ۱۱۰ میلیون بشکه در سال ازدیاد برداشت خواهیم داشت که ۶ میلیارد دلار ثروت برای کشور به همراه دارد.


به گزارش نفت آنلاین ؛ بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مراسم امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا گفت: قرارداد توسعه میادین پارسی و پرنج پنجمین قراردادی‌ است که از نوع IPC بسته شده است. شرایط عمومی این قرارداد طبق مصوبه هیئت وزیران است.

زنگنه افزود: سال ۹۵ بعد از بحث‌های مفصلی که انجام شد مناطق نفت‌خیز جنوب درباره مدل قرارداد توسعه میادین به جمع‌بندی رسید و مباحث حقوقی، مهندسی و قراردادی این طرح به عهده مناطق نفت‌خیز جنوب است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه دو نکته مهم درباره توسعه میادین بحث سرمایه‌گذاری و فناوری است، اظهار داشت: با امضای این قرارداد ما ۱۱۰ میلیون بشکه در سال ازدیاد برداشت خواهیم داشت که ۶ میلیارد دلار ثروت برای کشور به همراه دارد.

زنگنه ادامه داد: مدت این قرارداد ۱۰ سال است که پیمان‌کار یعنی شرکت مپنا از بهره‌برداری از میادین پشتیبانی می‌کند. بخش مهم این کار نیز فشارافزایی است که تخصص مپنا است زیرا ماشین‌های دوار مپنا توانایی خوبی در این حوزه دارند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از فناوری، مسئله تامین مالی مهمترین مسئله است، گفت: در این قرارداد به ارزش ۸۷۰ میلیون دلار کار خالص میخواهد انجام شود که بیشترین سهم را باید شرکت‌های داخلی داشته باشند.

وزیر نفت ادامه داد: ما حتما باید بتوانیم شرکت‌های ایرانی را در این حوزه فعال کنیم و می‌توان از مدل قراردادهای IPC، EPC و EPD استفاده کرد و میادین را توسعه داد.

زنگنه در پایان تاکید کرد: شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی نفت باید برای اخذ مجوزها تعجیل کنند.

مپنا هم معطل تنفیذها نباشد و کارهای مهندسی و اجرای مناقصه‌ها را پیگیری کند. چون انجام این کارها نیز نیاز به زمان طولانی دارد و برای همین پیشنهادم این است که معطل مجوزها نباشید و اگر ریسکی هم باشد وزارت نفت آن را تقبل می‌کند.


کد مطلب: 20126

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/20126/توسعه-میادین-پارسی-پرنج-چقدر-کشور-درآمدزایی-خواهد

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir