تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت نفت و گاز اروندان از تحویل گیری فاز اول تلمبه خانه غرب کارون از پانزدهم بهمن ماه خبر داد و گفت: این طرح راهبردی در صنعت نفت ظرفیت ارسال روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به مبادی صادراتی را داراست.
مهندس جهانگیر پورهنگ || مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان || نفت آنلاین
مهندس جهانگیر پورهنگ || مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان || نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت و گاز اروندان ؛ مهندس جهانگیر پورهنگ در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه فاز نخست تلمبه خانه غرب کارون از پانزدهم بهمن ماه و همزمان با چهارمین روز دهه فجر به صورت رسمی از شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به شرکت اروندان واگذار می شود، گفت: تلمبه خانه غرب کارون ظرفیت ارسال روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به مبادی صادراتی را داراست.

وی با اشاره به واگذاری فاز نخست میدان مشترک آزادگان جنوبی از شرکت متن به شرکت اروندان در مهرماه امسال نیز گفت: انجام تغییر و تحولات مربوط به این پروژه، با توجه به حجم و گستردگی کار در مدت زمان چهارماه تجربه قابل قبولی را برای واگذاری دیگر پروژه های  در دست اقدام شرکت متن به شرکت اروندان در پی داشته است.

وی متذکر شد: با انجام تعمیرات چاه های میدان نفتی آزادگان و تکمیل پست های برق منطقه، انتظار می رود که باقیمانده فازهای این طرح نیز بنابر تقویم زمانی به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شود.

جلوگیری از گازسوزی ۵۰ میلیون فوت مکعب در غرب کارون

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ادامه از واگذاری طرح جمع آوری ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل های غرب کارون به بخش خصوصی خبر داد و گفت: شرکت برنده مناقصه، موظف به تبدیل گاز جمع آوری شده به مایعات گازی و گاز خشک است.

وی درباره مراحل انجام این طرح نیز گفت: اقدامات عملی برای تحقق طرح جمع آوری گازهای همراه نفت میدان های غرب کارون از بهار امسال آغاز شده و با اخذ تاییدیه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در اواخر شهریورماه وارد فاز اجرایی شد.

پورهنگ اضافه کرد: هم اکنون مراحل مربوط به واگذاری زمین و تجهیز کارگاه اولیه به پیمانکار انجام شده و کلنگ زنی طرح نیز به زودی انجام خواهد شد.

وی در خصوص فواید انجام این طرح نیز گفت: با جمع آوری گازهای همراه نفت در میدان های غرب کارون، علاوه بر اینکه گام بلندی در حفاظت از محیط زیست برداشته می شود، برای بخش قابل ملاحظه ای از نیروهای بومی نیز اشتغالزایی می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حجم مالی ناشی از اجرای این طرح طی مدت زمان پنج سال از انجام آن حدود ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می شود، گفت: این مبلغ به صورت مستقیم از شرکت پیمانکار به شرکت ملی نفت ایران پرداخت می شود که خود گویای منافع مالی قابل توجه ناشی از اجرای این طرح است.

بومی سازی نزدیک به ۲۰۰ قطعه راهبردی تا پایان سال

پورهنگ از اقدامات موثر این شرکت در بومی سازی قطعات و توانمندسازی بخش خصوصی خبر داد و گفت: کمیته ساخت قطعات در شرکت نفت و گاز اروندان از زمستان گذشته تشکیل شده و با آغاز فعالیت اجرایی آن از سال جاری، شناسایی قطعات مورد نیاز صنعت نفت و همچنین سازندگان ذیصلاح تجهیزات و قطعات انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ساخت ۱۴۰ قلم کالای اساسی در این شرکت به جریان افتاده و پیش بینی می شود تا پایان سال ۵۰ قطعه دیگر نیز ساخته شود.

وی با بیان اینکه این شرکت مصمم است تا با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، گام موثری در راستای خودکفایی بردارد، تاکید کرد: البته انتظار می رود تا پیمانکاران نیز به تعهدات خود در زمینه ساخت تجهیزات فنی مطابق با استانداردهای روز عمل کنند.

برنامه های راهبردی اروندان در جهت نگهداشت توان تولید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص برنامه های این شرکت در راستای نگهداشت توان تولید از میدان های نفتی و گازی نیز گفت: درحال حاضر فعالیت مدیریت فنی که مسئول راهبری چاه های آزادگان جنوبی در محیط تالاب هورالعظیم است، گسترش یافته و پیش بینی افزایش تولید و نگهداشت توان تولید چاه های نفت و گاز علاوه بر میدان دارخوین به میدان های جفیر و آزادگان جنوبی نیز ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز اروندان موفق شده است تا در حوزه نگهداشت توان تولید حدود ۲۰ هزار بشکه افزایش تولید از چاه های میدان نفتی دارخوین را محقق سازد، گفت: این افزایش تولید در یک بازه زمانی یکساله و در فواصل بهمن ۹۷ تا بهمن ماه امسال محقق شده است.

پورهنگ همچنین از برگزاری مناقصه ای برای تعمیر پنج حلقه چاه در میدان نفتی دارخوین خبر داد و گفت: این مناقصه نیز در راستای برنامه های راهبردی در حوزه نگهداشت توان تولید بوده و به افزایش تولید از این میدان خواهد انجامید.

حمایت همه جانبه از طرح های مسئولیت اجتماعی

پورهنگ با بیان اینکه مجموعه صنعت نفت نگاه روشنی به بحث مسئولیت های اجتماعی دارد، گفت: این شرکت نیز در چارچوب اختیارات قانونی نسبت به انجام تعهدات اجتماعی خود در استان های کمتر توسعه یافته اقدام کرده است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در سیل استان خوزستان که اوایل امسال روی داد، شرکت نفت وگاز اروندان به عنوان معین شهرستان های خرمشهر و شادگان توانست در مدت ۴۵ روز عملیات مهار آبگرفتگی و تخلیه اضطراری حدود ۲۲ روستای واگذار شده را به انجام برساند.

وی ادامه داد: در عین حال تلاش شد تا با ترمیم و ایجاد حدود ۵۰ کیلومتر سیل بند و ارائه کمک های پزشکی و لجستیکی، بخشی از آسیب های سیل را به حداقل برسانیم.

به گفته پورهنگ این شرکت همچنین با کمک به بازسازی و ساخت حدود ۹۰ مدرسه و اخذ موافقت وزیر نفت درخصوص ساخت ۲ مدرسه مختص دانش آموزان استثنایی خرمشهر با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار، توانسته است تا بخشی از تعهدات خود را در حوزه مسئولیت های اجتماعی به انجام برساند.
https://naftonline.ir/news/20096/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0