تاریخ انتشارجمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
در حالی که شرکت‌های اکتشاف و تولید آمریکایی با کاهش اقبال سرمایه‌گذاران روبرو شده‌اند، به نظر می‌رسد شرکت‌های نفت و گاز دولتی خاورمیانه مشکلی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ندارند.
شرکت نفتی ادنوک | نفت آنلاین
شرکت نفتی ادنوک | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ شرکت‌های ملی نفت خاورمیانه به محرمانگی معروف هستند و عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکوی سعودی که با تبلیغات فراوانی صورت گرفت، یک استثنا به شمار می‌رود. اما با ورود آن‌ها به بازارهای سرمایه خارجی به منظور مدرنیزه کردن و توسعه فعالیت‌هایشان، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کسی را نمی‌توان پیدا کرد که درباره عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو نشنیده باشد، اما شاید عده معدودی خبر دارند که یک غول نفتی خاورمیانه‌ای دیگر در واقع در این عرصه از آرامکو جلو زده باشد.

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) گوهر تاج امارات متحده عربی است. ادنوک به عنوان یکی از متنوع‌ترین گروه‌های انرژی و پتروشیمی تولید روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت و ۱۰.۵ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی دارد. ادنوک همچنین ۱۴ زیرمجموعه تخصصی و جوینت ونچر دارد که این شرکت را برای رشد اقتصادی امارات متحده عربی و این اواخر ورود به پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر جدید حائز اهمیت ساخته است.

در حالی که همه توجهات به آرامکو معطوف بوده، ادنوک بدون این که مانند سعودی‌ها هیاهو راه بیاندازد، میلیاردها دلار در بازارهای خارجی جمع کرده است.

طبق گزارش رویترز، ادنوک طی سه سال گذشته در بازارهای خارجی بیش از ۱۹ میلیارد دلار یا حدود دو سوم مبلغی که آرامکو از عرضه اولیه عمومی سهام خود به دست آورده بود، تهیه کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ادنوک برای جذب سرمایه‌گذاری‌های  خارجی بیشتر طرح‌های اصلاحات و مدرنیزه سازی به اجرا گذاشته و قصد دارد ۴۵ میلیارد دلار برای توسعه و رشد کسب و کار پالایش و پتروشیمی خود سرمایه‌گذاری کند. این شرکت حدود سه درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تامین می‌کند و تخمین زده شد در سال ۲۰۱۷ به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز نفت و ۹.۶ میلیارد فوت مکعب گاز تولید کرده است.
https://naftonline.ir/news/19995/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0