کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا شهریه طلاب از پول نفت تامین می شود؟

12 دی 1398 ساعت 15:56

مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: شهریه طلاب، حقوق نیست و کمک هزینه ای از سوی مراجع عظام تقلید است و که یک ریال آن از پول بیت المال و نفت تأمین نمی شود.


به گزارش نفت آنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه ،  حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، عصر چهارشنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه قوام شیراز که در سالن اجتماعات این مدرسه  برگزار شد، اظهار داشت: طلبگی به معنای قرار گرفتن در مسیر کمال علمی و معنوی است.

وی با تاکید بر اینکه طلبگی شغل نیست، اضافه کرد: شغل لغوی یعنی مشغولیتی که شغل محسوب شود، اما شغلی که در ذهن مردم بوده این است که شما از توان و تخصص خود با انجام خدماتی به نهادها حقوقی در قبال آن دریافت کنید.

مدیر حوزه علمیه استان فارس، طلبگی را مسیری به سمت راه حق دانست و تصریح کرد: طلبگی شغل نیست، چراکه در شغل اصلی که در ذهن مردم است یک معامله مادی وجود دارد که افراد بر اساس حساب کتاب مادی خود آن را دریافت می کنند، اما طلبگی این گونه نیست و در معامله های ظاهری قرار نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند در مسیر علم ادامه مسیر دهند و کسانی که می خواهند جایگاه معنوی را حفظ کنند نباید به بسیاری از جاها بروند و برخی پول ها را دریافت کنند، نظام طلبگی با آن نظام شغل و مشاغلی که در جامعه تعریف شده، تفاوت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی ابراز کرد: طلاب در نظامی وارد شده اند که شهریه دریافتی آن حقوق نیست، این شهریه کمک هزینه ای از سوی مراجع عظام تقلید است و یک ریال آن از پول بیت المال و نفت نیست.

وی با بیان اینکه نظام طلبگی یک نظام بلند مدت است، بیان داشت: شش سال مقدمات، چهار سال سطح عالی پس از آن مدارج عالی علمی، لذا حداقل باید ۲۰ سال درس خواند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس با تاکید بر اینکه طلبه ای که دو دل باشد به درد امام زمان(عج) نمی خورد، تصریح کرد: طلاب قطعا سختی هایی را متحمل می شوند، اما اهل بیت(ع) جبران می کنند.

 در پایان این نشست، طلاب سؤالات و دغدغه های معیشتی، آموزشی و تهذیبی را مطرح کردند که حجت الاسلام والمسلمین استوار پاسخ های مربوطه را بیان کرد.

حوزه و دانشگاه با یکدیگر مقایسه نشوند

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی، همچنین در جمع مدیر و اساتید مدرسه علمیه قوام، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش های آنان، اظهار داشت: نباید حوزه و دانشگاه را با یکدیگر مقایسه کرد، چراکه هدف حوزه های علمیه علاوه بر آموزش، تربیت هم است.

مدیر حوزه علمیه فارس، هدف از تاسیس مدارس علمیه را تربیت عالمان مهذب دانست و تصریح کرد: ارزش طلبه ای که داری علم و تهذیب باشد از مروارید بیشتر است.


کد مطلب: 19798

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/19798/آیا-شهریه-طلاب-پول-نفت-تامین-می-شود

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir