تاریخ انتشاردوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
مدير خدمات ویژه شرکت ملی حفاري ایران گفت: این شرکت در زمان حاضر بزرگترین ناوگان نمودارگیری درون چاهی و سطحی کشور را در اختیار دارد و به شرکت های مختلف، خدمات تخصصی ارایه می دهد.
مهندس علی دقایقی | شرکت ملی حفاری ایران
مهندس علی دقایقی | شرکت ملی حفاری ایران
به گزارش نفت آنلاین ؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران مهندس علی دقایقی ضمن تبریک چهلمین سالگرد تاسیس این شرکت به کارکنان صنعت نفت، افزود: خدمات نمودارگیری درون چاهی فعالیت خود را از سال 1363 آغاز و خدمات نمودارگیری سطحی افزون بر 18 سال قدمت دارد. 

وی اظهار کرد: نمودارگیری درون چاهی هم اکنون با برخورداری از 20 یونیت کار خود را از سال 1363 شروع  کرد و یکی از قدیمی ترین سازمان ها در ارایه این خدمات می باشد که اخذ نمودارهای تخصصی تولیدی، نمودارهای استاندارد ( CBL/VDL, CDR, Full Set, .. )، نمودارهای تصویری ویژه (OBMI, XRMI, VSP, ..) و مشبک کاری از جمله فعالیت های آن می باشد. 

دقایقی گفت: نمودارگیری سطحی نیز با بیش از 18 سال قدمت عملیاتی، 50 یونیت در اختیار دارد و در پروژه های مختلف در داخل و خارج کشور منشاء ارایه خدمات تخصصی بوده و  اطلاعات این خدمات جهت مانیتورینگ و پایش عملیات حفاری  به صورت برخط (On-Line)  به دفاتر مرکزی شرکت و کارفرماها ارسال می دارد. 

مدير خدمات ویژه شرکت ملی حفاري ایران افزود: این مدیریت با بهره مندی از فناوری های روز صنعت حفاری و قریب به 950  نفر نیروی انسانی متخصص که بالغ بر  80 درصد آنها را دانش آموختگان دانشگاه ها در رشته های مهندسی نفت، الکترونیک، زمین شناسی،  مکانیک،  شیمی و کامپیوتر  تشکیل می دهند بيش از 15 نوع خدمات فني تخصصي در مناطق عملیاتی خشکی و دریا ارایه مي‌ نمايد. 

وی در زمینه شاخص های عملکردی این مدیریت توضیح داد: خدمات جانبی صنعت حفاری افزون بر 20 سرویس تخصصی است که این موارد در مدیریت خدمات ویژه حفاری شامل عملیات حفاری جهت دار و افقی، مغزه گیری، مشبک کاری، نمودارگیری درون چاهی، نمودارگیری سطحی، چاه پیمایی، تکمیل چاه و نصب ادوات سرچاهی محسوب می شود. 

دقایقی اظهار کرد: این خدمات هم اینک به شرکت های کارفرمایی شامل شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب،  نفت مناطق مرکزی، نفت فلات قاره، مهندسی و توسعه نفت، نفت و گاز اروندان، نفت و گاز پارس و تعدادی از شرکت های بخش خصوصی ارایه می گردد. 

مدير خدمات ویژه شرکت ملی حفاري ایران گفت: تجهیزات کاربردی در عملیات ویژه  که از سال 1371 در این شرکت ایجاد شد در زمره تجهیزات High-Tech شناخته شده و بکارگیری عملیاتی و حفظ و نگهداری آنها حسب نوع خدمات تخصصی سرچاهی، نیازمند به آموزش های خاص در شاخه های مختلف از جمله الکترونیک، نفت، حفاری و ... می باشد.

دقایقی در پیوند با این مطلب افزود: این بخش ارایه دهنده خدمات حفاری انحرافی، افقی، مغزه گیری و   بازکردن پنجره در لوله های جداری(Whip Stock)  است که با بهره مندی از 17 گروه تخصصی صورت می پذیرد. 

مدير خدمات ویژه شرکت ملی حفاري ایران اظهار کرد: در قسمت چاه پیمایی و تکمیل چاه نیز با بیش از 15 سال تجربه و  بهره مندی از 12 گروه عملیاتی، خدمات تخصصی در زمینه خدمات نصب تجهیزات سر چاهی، چاه پیمایی و تکمیل چاه و خدمات( House Keeping ) ارایه می شود. 

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا اول دی ماه جاری افزون بر 18 هزار متر حفاری جهت دار و افقی طی 70 عملیات، 469 متر مغزه گیری در 8 عملیات، 349 عملیات نمودارگیری درون چاهی، 341 عملیات نمودارگیری سطحی و 269 عملیات چاه پیمایی و نصب ادوات سرچاهی در حوزه مدیریت خدمات ویژه حفاری محقق گردیده است. 

دقایقی افزود: حجم عملیات های واگذار شده از سوی کارفرمایان در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته با وجود ایجاد محدودیت ها تغییر محسوسی نداشته و این در حالی است که در حوزه عملیات نمودارگیری تعداد عملیات از  مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد نشان می دهد.

مدير خدمات ویژه شرکت ملی حفاري ایران  اظهار کرد: از سوی دیگر با عنایت به اینکه در شرکت های ارایه دهنده خدمات حفاری، تعداد دکل های در اختیار و روز - کارکرد آن به عنوان هسته اصلی کسب و کار آن شرکت می باشد لذا مقایسه میزان درآمد خدمات جانبی با درآمد دکل می تواند شاخص مهمی در ارزیابی جایگاه این خدمات باشد که این شاخص  تحت عنوان «شاخص عملکردی نسبت به درآمد روزانه یک دکل» محاسبه می گردد. 

وی با بیان اینکه  بر مبنای این محاسبه در مدیریت خدمات ویژه حفاری در هشت ماه  سال جاری میزان درآمد برابر 8.44 دکل حفاری در روز  بوده است، گفت: یکی از سیاست های اجرا شده در این مدیریت تکیه بر توان تولید داخل بوده است و برای تامین تجهیزات مورد استفاده در این حوزه که در علم مدیریت تکنولوژی در زمره سامانه ها و محصولات پیچیده به شمار می آید با انجام امکان سنجی های فنی و مطالعات توجیه اقتصادی، اولویت های فناورانه در بخش مدیریت شناسایی و هم اکنون در تمام زیر مجموعه های مدیریت هم افزایی و همکاری با شرکت ها و مراکز علمی پژوهشی به طور مستمر و موثر در جریان است. 

دقایقی در همین ارتباط به دستاوردهای نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری که در اهواز برگزار شد، اشاره و تعامل با شرکت های دانش بنیان و  دانشگاه های تراز اول کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف، تهران ، شهیدچمران ، صنعتی امیرکبیر ، جهاد دانشگاهی و ... را یادآور شد و از جمله نتایج حاصله در نتیجه این همکاری ها به ساخت پالسر MWD و ابزارآلات نمودارگیری از چاه های بهره برداری اشاره کرد که در حال آماده سازی برای کاربست میدانی و عملیات رانش در چاه های نفت وگاز می باشد.
https://naftonline.ir/news/19769/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
AHMAD JAFARI
سلام بر حفار مردان .
شخصا" از زحمات یکا یک شما تشگر و قدردانی میکنم . امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشید. از زحمات شماها است که کشورمان ایران سر بلند است . همیشه پایدار باشید.
0