کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هاشم اورعی:

سی.ان.جی؛ میانبری به سمت یک سود کلان اقتصادی/تعریف سالانه 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور؛ دستاورد جدید وزارت نفت

خبرگزاری ایلنا , 16 آذر 1398 ساعت 21:24

استاد دانشگاه صنعتی شریف با ابراز امیدواری از اینکه دوگانه سوز کردن خودروها ادامه یابد، تاکید کرد: اگر دوگانه سوز کردن سالی یک میلیون خودرو را ادامه یابد مردم را از صف پمپ بنزین به صف پمپ گاز انتقال داده‌ایم که قطعا منطق و توجیه اقتصادی دارد.


یه گزارش نفت آنلاین ؛ هاشم اورعی  با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تخصیص 6500 میلیارد تومان برای گازسوز کردن خودروها اظهار داشت: آنچه مسلم است ما میزان زیادی یعنی بیش از ظرفیت صادراتی و مصرف داخلی در کشور ذخایر گاز طبیعی داریم که البته فعلا امکان صادرات آن را نداریم، این موضوع ما را به این سمت می‌برد که گاز را جایگزین بنزین کنیم یعنی خودروها را دوگانه‌سوز کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه اگر شرایط لازم برای دوگانه‌سوز کردن فراهم شود حتما به نفع کشور خواهد بود، افزود: تاکنون به طور متوسط بین 90 تا 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که اگر این روند تداوم می‌یافت دو سال آینده به جایی می‌رسیدیم که کل ظرفیت تولید بنزین مصرف شده و باید واردکننده می‌شدیم و این قضیه با توجه به شرایط موجود، برای کشور فاجعه بوده است. 

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه صنعت خودروسازی نیز باید مافیاگونه عمل نکرده و تولید خودروی گازسوز و بخصوص برقی را در دستور کار قرار دهد، خاطرنشان کرد: موضوع گاز سوز کردن خودروها از سوی وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش جدی گرفته شده و تاکنون بخوبی عمل شده و این دستاورد قابل توجهی است،  وزارت صمت هم باید هماهنگ عمل کند که این امکان ساختاری فنی فراهم شود. ما به لحاظ تکنولوژیکی مشکلی نداریم اما باید این پروژه به طور واقعی و جدی دنبال شود تا سطح آن ارتقا داده شود.
وی خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای اقتصاد کارخانجات تولید مخزن سوخت و کیت‌های دوگانه سوز ایجاد خواهد شد تا سالانه یک میلیون خودرو دوگانه سوز شوند و این به معنای ایجاد تعداد قابل توجهی اشتغال است.

اورعی با اشاره به اثرات مثبت مصوبه شورای اقتصاد گفت: اولین اثر اینکه این رقم 6500 میلیارد تومان وارد بخش تولید شده و ایجاد اشتغال می‌شود و هیچگونه تاثیر منفی روی تورم ندارد حسن دیگر اینکه یک میلیون خودرو بجای اینکه بنزین مصرف کنند، گاز مصرف می‌کنند، یعنی دولت یارانه کمتری به بنزین می‌دهد و 18 میلیون لیتر معادل 3 میلیار دلار در سال نیز بنزین کمتری مصرف می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دوگانه سوز کردن خودروها ادامه یابد، تاکید کرد: اگر دوگانه سوز کردن سالی یک میلیون خودرو را ادامه یابد مردم را از صف پمپ بنزین به صف پمپ گاز انتقال داده‌ایم که قطعا منطق و توجیه اقتصادی دارد.

به گزارش ایلنا، شورای اقتصاد در جلسه روز یازدهم آذرماه 98 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی ان جی‌ سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند.این مصوبه بیش از یک‌میلیون و چهارصد هزار خودرو را در بر گرفته و کل خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور را شامل می‌شود. سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از  6 هزار و پانصد میلیارد تومان که از محل صرفه جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.


کد مطلب: 19589

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/19589/سی-ان-جی-میانبری-سمت-یک-سود-کلان-اقتصادی-تعریف-سالانه-3-میلیارد-دلار-سرمایه-گذاری-کشور-دستاورد-جدید-وزارت-نفت

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir