تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز مذاکرات این شرکت با وزارت نفت برای واگذاری فرودگاه های نفتی به وزارت راه خبر داد.
احتمال واگذاری ۹ فرودگاه‌ وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها | نفت آنلاین
احتمال واگذاری ۹ فرودگاه‌ وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ سعید اکبری درباره واگذاری فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اخذ نشده و فعلا در حد برگزاری جلسات کارشناسی، با وزارت نفت مذاکراتی داشته ایم.

وی ادامه داد: با یکی از فرودگاه های وزارت نفت قرارداد داریم که به آنها سرویس هوانوردی ارائه می دهیم؛ وزارت نفت مایل است که کل فرودگاه های ملکی خود را به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران واگذار کند. اما چالش هایی در این مسیر قرار دارد که در حال مذاکره با متولیان بخش هوانوردی و فرودگاهی وزارت نفت برای رفع این چالش ها هستیم.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تا کنون تصمیم خاصی در این زمینه اتخاذ نشده، افزود: بر اساس تصمیم هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، من به عنوان رئیس کارگروه تحویل فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها انتخاب شده ام.

اکبری یادآور شد: در حال حاضر تنها ناوبری هوایی فرودگاه خلیج فارس عسلویه در اختیار شرکت فرودگاه ها قرار دارد که بر اساس قراردادی که میان دو دستگاه وجود دارد، شرکت فرودگاه ها  برای ناوبری هوایی این فرودگاه، مامور به عسلویه اعزام کرده است؛ اما ناوبری هوایی سایر ۸ فرودگاه وزارت نفت با توجه به اینکه در محیط کنترل نشده هستند، به شرکت خصوصی واگذار شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: فعلا درحال بررسی امکانات آن هستیم که آیا می توانیم فرودگاه های وزارت نفت را به شرکت فرودگاه ها واگذار کنیم
یا خیر؟ اما تا کنون هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

اکبری با بیان اینکه فرودگاه های وزارت نفت در مالکیت دولت بوده و به بیت المال اختصاص دارد، گفت: در حال تعیین سازوکار قانونی در این خصوص هستیم که آیا مصوبه هیئت دولت یا شورای عالی امنیت ملی برای انتقال مالکیت فرودگاه های نفتی به وزارت راه نیاز است یا باید لایحه قانونی در این خصوص تنظیم شده و دولت به مجلس بفرستد. اما راهبری این فرودگاه وظیفه ذاتی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است.

وضعیت فرودگاه های وزارت نفت

 وزارت نفت ۹ فرودگاه ملکی دارد که شامل فرودگاه های جم، کنگان، خارگ، عسلویه (خلیج فارس) در استان بوشهر، سیری و لاوان در استان هرمزگان، مسجد سلیمان، و آغاجاری در استان خوزستان و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می شود.

همچنین شرکت نفت با راه اندازی شرکت هواپیمایی نفت در ۸۵ سال قبل و با نام «خدمات هوایی نفت» به عنوان قدیمی ترین ایرلاین غیر نظامی کشور که بعدها در سال ۱۳۷۱ به نام «هواپیمایی نفت» تغییر نام یافت، اقدام به جابه جایی فعالان شرکت نفت در مناطق و سکوهای نفتی می کرد. سپس این مجموعه در سال ۱۳۷۲ به «شرکت خدمات حمل و نقل هوایی ایران نفت» تغییر نام داد اما مجددا در سال ۱۳۸۸ نام آن به شرکت هواپیمایی نفت تغییر کرد؛ سپس با عنوان خصوصی سازی، آن را به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار کردند؛ نهایتا نیز این شرکت هواپیمایی سال گذشته با تغییر نام از نفت به کارون، تنها با ۳۰۰ میلیارد تومان که یک سوم آن نقدی و مابقی اقساط بود به یک فروشنده مبل در اهواز (بخش خصوصی) واگذار شد.

پیش از این مشاور وزیر نفت در امور هوانوردی و فرودگاهی از وجود ۹ فرودگاه ملکی این وزارتخانه و ۴۰ هلی پورت هلی دک (باند فرود هلی کوپتر واقع در سکوهای نفتی) خبر داده بود که اداره آنها می بایست با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شود.
https://naftonline.ir/news/19544/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
France
ویهان مالکی
با سلام، گل بود به سبزه هم اراسته شد، نماینده وزارت نفت و نماینده شرکت فرودگاهها ، یعنی در واقع هردو نفر یک نفر هستند و وزارت نفت مدافعی نداره، تجریه و اشتباه واگذاری هواپیمایی نفت باز در حال تکرار است،اینبار در شکل دیگری، هیچکس نیست بپرسه دلیل این کار چیه، شاید دوستانی شرگت هایی دارند که نباید بیکار باشند ، این دو عزیز بازنشسته هستن و در حال سپری کردن اوقات بازنشتگی می باشند شاید خیلی نگران پیامد های بعدی نیستن، وانگهی شرکت فرودگاهها حاضر هست صفر تا صد فرودگاههای نفتی رو تحویل بگیره؟ایا میتواند صدها نفر برای امور غیر عملیاتی از قبیل فضای سبز، حراست، نگهداری از تاسیسات، خدمات و،،،،،،برای همه فرودگاههای نفت تامین کنه، اگر قرار بود یک شرکت همه فرودگاهها رو اداره کنه که شرکت حمل و نقل هوایی بهترین بود ولی همین دوستان اون هم رو بهم ریختن،یادمون باشه تنها فرودگاه خلیج فارس رو تحویل ندیم و الباقی بلا تکلیف بمونن، نماینده نفت حدود بیست ساله در این حوزه مسولیت داره چرا تا کنون نتونسته برنامه قابل قبولی رو ارایه کنه، ایشون مدیر عامل هواپیمایی نفت هم بوده کارنامه حضور خودش رو اعلام کنه، تجربه تلخ واگذاری هواپیمایی نفت در حال تکرار است مسولین در جریان باشن، موضوع دیگه هزینه درخواستی شرکت فرودگاهها ست که باید بسیار به اون دقت بشه، سرنوشت فرودگاههای نفت که یکی پس از دیگری در حال تعطلیلی است برای فرودگاه خلیج فارس در جال شکل گیری است، نماینده نفت کارمند شرکت فرودگاهها بوده و نمی تواند حافظ منافع وزارت نفت باشه، از طرف دیگه مشارالیه سالهاست از کار عملیاتی دور بوده و بروز نمی باشد، نفت نماینده ای دلسوز، با دانش روز و غیرت نفتی لازم داره، ازما گفتن بود و ادای دین، والسلام.
feedback
United States
سعید
من نمی دانم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی که تنها از ۷۷ فرودگاه تحت اختیارش دو فرودگاه اقتصادی دارد، چگونه میخواهد راهبری ۹ فرودگاه که هشتای آن فضای گلف (کنترل نشده) می باشدو بجز خدمات مراقبت پرواز وناوبری که توسط پرسنل بازنشسته هواپیمایی کشوری انجام میشود،بقیه امور از ترمینال ، آتش نشانی ، فضای سبز،حفاظت فرودگاه ،خدمات هندلینگ وغیره که هم اکنون با کمترین هزینه توسط پرسنل نفت انجام میشود.ر اهبری کند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
تیزبین
کسی از سیاستهای یک بام و دوهوای آقای وزیر سر در نمی آورد، در سال ۹۷ تعداد ۳۰ نفر از پرسنل فرودگاههای نفت با صرف هزینه ای سنگین به مدت یکسال در دانشکده هواپیمایی دوره مدیریت فرودگاهی را گذراندند،وامروز با کمال تاسف تمامی سمت های فرودگاهی در ۹ فرودگاه نفت حذف شده است.امروز این فرودگاهها با حداقل هزینه اداره می شوند، ولی معمول نیست وزارت نفت می خواهد با چه قیمتی فرودگاههایی را که از دید شرکت فرودگاهها غیر اقتصادی است واگذار نماید.
0