تاریخ انتشارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
وزارت انرژی ترکیه از آغاز چهارمین عملیات حفاری چاه نفت در بخش شرقی دریای مدیترانه خبر داد.
عملیات حفاری در شرق مدیترانه | نفت آنلاین
عملیات حفاری در شرق مدیترانه | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ علی‌رغم هشدار اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه به دلیل حفاری در شرق دریای مدیترانه، «فاتح دونمز» وزیر انرژی ترکیه شامگاه جمعه از آغاز عملیات حفاری چهارمین چاه نفت در این منطقه خبر داد.

دونمز طی گزارشی به پارلمان ترکیه گفت: «ما هم‌اکنون در حال اجرای چهارمین حفاری در شرق مدیترانه هستیم. ما آنقدر به حفاری ادامه می‌دهیم تا [نفت] پیدا کنیم».

اواخر مردادماه بود که وزارت خارجه ترکیه از اعزام چهارمین کشتی حفاری به مناطق شرقی دریای مدیترانه خبر داده بود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزیر انرژی ترکیه ضمن اشاره به اختلافات با یونان بر سر قبرس، تاکید کرد: «ترکیه از حق حکومتی و حقوق مردم جمهوری ترکیه‌ای قبرس شمالی دفاع می‌کند. آغازگر مشکل کنونی، رویکرد طولانی‌مدت دولت قبرس یونانی در ناسازگاری است».

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک نشین» در شمال و «یونانی نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای تنش زدایی صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

اتحادیه اروپا  چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

بعد از این هشدارها و بی‌توجهی ترکیه بود که اتحادیه اروپا ساز و کار تحریم‌های احتمالی علیه این کشور بابت عملیات حفاری در سواحل قبرس را تصویب کرد.
https://naftonline.ir/news/19486/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0