کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زن و شوهرها بخوانند ؛ چگونه صمیمیت را افزایش دهیم ؟

ایسنا , 4 آبان 1398 ساعت 9:34

یک روانشناس و مشاور خانواده عنوان کرد: اگر در زندگی رابطه‌های مثبت نداشته باشیم زندگی ما به خوبی پیش نخواهد رفت. وقتی بتوانیم به درستی ارتباط موثر برقرار کنیم اعتماد به نفسمان نیز رشد می‌کند اما زمانی که در مهارت ارتباطی ناقص باشیم زندگیمان نیز به مشکل برمی‌خورد.


به گزارش نفت آنلاین ؛ کیمیا زارعی، مشاور خانواده و مدرس کارگاه آموزشی صمیمیت با همسر برای متاهلین گفت: صمیمیت باعث ایجاد رابطه خوب می شود و رابطه خوب زندگی را حفظ می‌کند. حفظ صمیمیت در رابطه سالم، سلامت جامعه را حفظ می کند و آن وقت است که می گوییم مشکلات در زندگی کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: اگر در زندگی رابطه‌های مثبت نداشته باشیم زندگی ما به خوبی پیش نخواهد رفت و لازمه یک زندگی خوب داشتن ارتباط موثر است. وقتی ما بتوانیم به درستی ارتباط موثر برقرار کنیم اعتماد به نفسمان نیز رشد می‌کند اما زمانی که ارتباط مشکل دارد و در این مهارت ارتباطی ناقص باشیم زندگیمان نیز به مشکل برمی‌خورد.

این مشاور خانواده ادامه داد: در مقوله ارتباط موثر ۳ عامل ارتباطی داریم. برای نمونه در ارسال پیام عوامل فرستنده پیام، گیرنده پیام و مسیر انتقال پیام که پردازش‌گر است و معنای آن، مفاهیم است که شما می توانید با داده هایی که از کودکی دریافت کرده اید درک مفاهیم داشته باشید و اینجا درک مفاهیم عاطفی مهم است.
زارعی تاکید کرد: شاید در موقعیتی چیزی را بشنوید که برایتان بار منفی داشته باشد ولی در شرایط مساعد برایتان مثبت و خوشایند باشد، مثل زمان خستگی که صدای موسیقی در ماشین آزارتان می دهد اما در شرایط عادی و مساعد برایتان خوشایند و بار مثبتی دارد. اگر ما بدانیم و صحبتمان را در یک موقعیت مناسب به زبان بیاوریم ارتباط موثری برقرار خواهیم کرد.
این روانشناس افزود: عناصر غیرکلامی در مباحثه بسیار مهم است یعنی اینکه ما بدانیم چه زبان بدنی به کار ببریم و چه حسی را منتقل کنیم تا باعث ایجاد انگیزه در شنونده شود.

محتوای کلام در روابط زوجین بسیار مهم است؛ آیا ما تهدید آمیز صحبت می کنیم یا آرام؟

احساستمان را به صورت منفی انتقال می دهیم یا مثبت؟ وقتی صحبت می کنیم در شنونده انگیزه ایجاد می کنیم یا خیر؟ با این تکنیک که جلوی آینه، حرف هایی که می‌خواهید بیان کنید را تمرین کنید تا حالات چهره و بدن خود را ببینید و اصلاح کنید.

وی عنوان کرد: زمانی که همسرتان خسته از سر کار برمی‌گردد حالت چهره و برخورد شما می‌تواند مانند یک شارژر برای او عمل کند، و یا حالتی منفی باشد تا او را سریعا به فرار از منزل تشویق کند زیرا همانطور که گفتیم ارتباط غیرکلامی بسیار مهم است.

کیمیا زارعی در ادامه تاثیرات تفاوت فرهنگی در روابط زوجین را اینگونه بیان کرد: زمانی که زوجین از دو فرهنگ مختلف بومی باشند ارتباط فرهنگی و غیر بومی در زندگیشان بسیار تاثیرگذار است، یکی از کارهای سخت زندگی هماهنگ کردن فرهنگ‌ها است، زیرا تفاوت زیاد فرهنگی باعث ایجاد چالش در زندگی می شود. در ازدواجی که مرد از جامعه مرد سالار و زن از جامعه زن سالار باشد معمولا همانطور که در مثل آمده دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در ارتباط موثر، نحوه صحبت کردن ما است که با چه فرایند، لحن و سرعتی صحبت کرده و منظور خود را چطور بیان کنیم؟ لازم است که بلندی صدا را مدیریت کنیم، صحبت هایمان در ابراز احساسات، با انگشت اتهام نباشد یعنی نگوییم تو همیشه مرا ناراحت می‌کنی، بلکه بگوییم شنیدن این حرف ها مرا ناراحت می‌کند.

وی با تشریح یک مثال دیگر گفت: از تکنیک ساندویچ استفاده کنیم، یعنی برای مطرح کردن انتقاد ابتدا یک نکته خوب و سپس جمله اصلی و باز یک نکته مثبت را بیان کنیم، ابتدا و انتهای کلام جملات مثبت و صحبت اصلی ما بین این دو باشد. در برقراری ارتباط موثر شخص را با نام کوچک صدا بزنیم تا توجه چشم به چشم حاصل شود بعد صحبت را شروع کنیم.

این مشاور خانواده توصیه کرد: مواظب باشید در بیان جملات اتهام‌زنی نداشته باشید زیرا افراد در مقابل انگشت اتهام گارد می‌گیرند، صحبت شما را نمی‌پذیرند و گفتگو را تمام می‌کنند.

داشتن بار عاطفی جملات در تن صدا بسیار تاثیرگذار است، آوایی که به کلمات می‌دهید، و تماس چشمی که برقرار می‌کنید عوامل ارتباط غیر کلامی و تاثیرگذاری هستند.

زارعی تصریح کرد: عامل بعدی "شنونده فعال" به مفهوم گوش دادن و شنیدن است؛ شنونده فعال بودن یعنی با فردی که صحبت می‌کند ارتباط چشمی داشته باشیم، با تکان دادن سر و سوال پرسیدن به طرف مقابل بفهمانیم که در حال گوش دادن هستیم و این شما را به سمت درک اطلاعات سوق می‌دهد یعنی وقتی مسائل را می‌فهمید سوال می‌پرسید.

بدن خود را به سمت طرف مقابل متمایل کنید تا نشان دهید که در حال توجه به کلامش هستید و در مورد سوال پرسیدن یک جمله سوالی کوتاه می تواند کافی باشد، مثل متوجه نشدم؟ واقعا؟ چطور شد؟ خب؟ دیگه چی؟ چرا؟


کد مطلب: 19145

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/19145/زن-شوهرها-بخوانند-چگونه-صمیمیت-افزایش-دهیم

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir