تاریخ انتشارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
یک کارشناس مامایی گفت: زردی مشکلی است که در یک سوم نوزادان رخ می‌دهد و در بیشتر موارد بدون درمان بهبود می‌یابد و عارضه‌ای بر جای نمی‌گذارد.
درمان زردی نوزاد | نفت آنلاین
درمان زردی نوزاد | نفت آنلاین
به گزارش گروه سلامت نفت آنلاین ؛ فرشته درایتی اظهار کرد: زردی مشکلی است که در یک سوم نوزادان رخ می‌دهد و در بیشتر موارد بدون درمان بهبود می‌یابد و عارضه‌ای بر جای نمی‌گذارد.

وی افزود: گلبول‌های قرمز خون نوزاد، اندکی پس از تولد شروع به تجزیه شدن می‌کنند و این تجزیه موجب ایجاد رنگدانه‌ای به نام بیلی روبین در خون می‌شود.

این کارشناس مامایی بیان کرد: کبد نوزاد، تا حدود یک هفتگی توانایی تجزیه بیلی روبین را ندارد و به علت عدم تکامل ریه و عدم توانایی در جذب و دفع بیلی روبین، این رنگدانه در خون می‌ماند و رنگ پوست را زرد می‌سازد.

درایتی ادامه داد: چنانچه میزان بیلی روبین بالاتر از حد بوده و بدون درمان باقی بماند، بیلی روبین وارد مغز شده و باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به مغز می‌شود.

وی تصریح کرد: حد خطرناک بودن زردی در نوزاد بستگی به سن، وزن، نارس یا به‌موقع دنیا آمدن او دارد که بررسی و درمان‌های اولیه و زود هنگام زردی نوزادان می‌تواند از بروز این عوارض جدی جلوگیری کند.

این کارشناس مامایی یادآور شد: رایج‌ترین درمان، گذاشتن نوزاد زیرچراغ‌های مخصوص(فتوتراپی) است که باعث تغییرساختار مولکول‌های بیلی روبین می‌شود، به گونه‌ای که می‌توانند در ادرار و مدفوع دفع شوند.
https://naftonline.ir/news/19142/
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0