کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی مهمترین رشته های مورد نیاز صنعت نفت

چه رشته ای بخوانیم تا وارد صنعت نفت شویم ؟

28 مهر 1398 ساعت 22:54

بسیاری از افراد قبل از ورود به دانشگاه بدنبال رشته ای هستن که موقعیت شغلی خوبی برای آنها بدنبال داشته باشد.


محمد امین محبی، خبرنگار نفت آنلاین / کارمند شرکت نفت ؛ شاید این نام برای بسیاری از افرادی که تاکنون فضای یک شرکت نفتی را ندیده باشند بسیار شیرین باشد. بسیاری از افراد هنگام تحصیل آرزوی استخدام شدن در شرکت نفت را دارند؟ اما شرکت نفت به چه رشته های تحصیلی بیشتر نیاز دارد و آیا محیط کار نفتی همان محیط رویایی است که مردم از بیرون می بینند؟

کار در محیط های عملیاتی نفت دارای زحمات و مشقات فرآوانی هست. کسی که وارد شرکت نفت و محیط های عملیاتی آن می شود ؛ اولین نکته قبل از ورود دوری نصف سال از خانواده ؛ کار در گرما و سرمای طاقت فرسا و خطرات آن است. پس قبل از ورود به صنعت نفت همه نکات مهم را در نظر بگیرید تا هیچوقت پشیمان نشوید.

معمولا سخت ترین کار در صنعت نفت مربوط به کار در صنعت حفاری هست. کار در صنعت حفاری از جمله کارهای بسیار پرزحمت و پرمشقت است که البته اصلا سختی کار به آن تعلق نمی گیرد .

شاید کار در یک دکل حفاری به سختی کار در معدن نباشد ؛ اما قطعا از بسیاری از کارها که امروزه بعنوان مشاغل سخت نامبرده می شوند دشوار تر است.

بر روی یک دستگاه حفاری افراد زیادی مانند رییس دستگاه ؛ حفار ؛ سرحفار ؛ برقکار ؛ مکانیک ؛ گلشناس ؛ رادیومن و ... کار میکنند.

شاید بتوان حدس زد که یک دستگاه حفاری به فارغ التحصیلان چه رشته ای نیاز دارد. مهمترین رشته ها که بر روی یک دستگاه حفاری می توانند مشغول بشوند رشته های مهندسی نفت ؛ مهندسی مکانیک ؛ مهندسی برق ؛ مهندسی شیمی ؛ ایمنی و ... هستند. در یک دکل حفاری بیشتر کارکنان حداقل فارغ التحصیلان یکی از رشته های نام برده شده هستند.

البته این نکته قابل ذکر است افراد در گذشته بر روی یک دستگاه حفاری مدرک دانشگاهی نداشتند و همه چیز بر اساس تجربه پیش می رفت. اما باید قبول کرد که در دنیای مدرن امروز بدون تحصیلات دانشگاهی و در کنار آن تجربه هیچ هدفی به سرانجام نمی رسد.

اگر میخواهید به صنعت نفت وارد شوید و دارای یکی از رشته های مکانیک ؛ برق ؛ شیمی و ... هستید سعی کنید صنعت نفت را خوب بشناسید . از تجارب دیگران بهره ببرید . حتی افرادی بودند که با رایزنی بسیار بصورت رایگان بر روی بعضی از دستگاه های حفاری جهت کسب تجربه کار کردند و همین عامل باعث شد در آزمون های استخدامی نفت موفق و اکنون از تجربیات گذشته خود بخوبی استفاده کنند.

همچنین با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت در سراسر کشور ؛ کسانی که امروزه این رشته را انتخاب می کنند اگر بدنبال علاقه هستند این رشته را ادامه دهند ولی اگر بدنبال ورود به صنعت نفت هستند با توجه به کثرت تعداد فارغ التحصیلان رشته نفت ورود به نفت برای آنان دشوار خواهد بود.البته مشکل دیگری نیز که وجود دارد آن است که غیر از صنعت نفت امکان استخدام این فارغ التحصیلان در ارگان های دیگر نیست و به همین دلیل است امروز بخش زیادی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند.

صنعت نفت علاوه بر حفاری دارای بخش های پتروشیمی ؛ گاز و  پالایش و پخش نیز هست و بررسی ها نشان می دهد این سه بخش نیز در آینده بیشتر به رشته های مکانیک ؛ برق و شیمی نیاز دارند.

برخی از دوستان در خصوص رشته کامپیوتر سوال می کنند؟ با توجه به جوان بودن فارغ التحصیلان این رشته که جذب در صنعت نفت شده اند بعید می باشد صنعت نفت تا سال های سال نیاز گسترده ای به جذب فارغ التحصیلان کامپیوتر داشته باشد .

اگر آزمون های استخدامی 10 سال گذشته را بررسی کنیم حدود 80 درصد پذیرفته شدگان از رشته های برق ؛ مکانیک و شیمی بودند / پس در می یابیم صنعت نفت در آینده بیشتر به فارغ التحصیلان این رشته قطعا بیشتر از رشته های دیگر نیاز خواهد داشت.

در پایان خدمت فارغ التحصیلان دانشگاهی این نکته ذکر می شود که استخدام در صنعت نفت را بعنوان هدف خود در نظر نگیرند سازمان ها و ارگان های دیگری نیز برای موفقیت وجود دارند/ حتی میتوانید با توجه به رشته تحصیلی خود و تجربیات کسب شده کسب و کاری برای خود راه اندازی کنید و قطعا کار آزاد آن هم در شان رشته تحصیلی شما مزایای بیشتری برای شما بدنبال خواهد داشت / به امید موفقیت همه فارغ التحصیلان دانشگاه کشور/ محمد امین محبی خبرنگار نفت آنلاین


کد مطلب: 19057

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/19057/رشته-بخوانیم-وارد-صنعت-نفت-شویم

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir