تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
بسیاری از افراد قبل از ورود به دانشگاه بدنبال رشته ای هستن که موقعیت شغلی خوبی برای آنها بدنبال داشته باشد.
صنعت نفت به چه رشته هایی بیشتر نیاز دارد؟ | استخدامی | نفت آنلاین
صنعت نفت به چه رشته هایی بیشتر نیاز دارد؟ | استخدامی | نفت آنلاین
محمد امین محبی، خبرنگار نفت آنلاین / کارمند شرکت نفت ؛ شاید این نام برای بسیاری از افرادی که تاکنون فضای یک شرکت نفتی را ندیده باشند بسیار شیرین باشد. بسیاری از افراد هنگام تحصیل آرزوی استخدام شدن در شرکت نفت را دارند؟ اما شرکت نفت به چه رشته های تحصیلی بیشتر نیاز دارد و آیا محیط کار نفتی همان محیط رویایی است که مردم از بیرون می بینند؟

کار در محیط های عملیاتی نفت دارای زحمات و مشقات فرآوانی هست. کسی که وارد شرکت نفت و محیط های عملیاتی آن می شود ؛ اولین نکته قبل از ورود دوری نصف سال از خانواده ؛ کار در گرما و سرمای طاقت فرسا و خطرات آن است. پس قبل از ورود به صنعت نفت همه نکات مهم را در نظر بگیرید تا هیچوقت پشیمان نشوید.

معمولا سخت ترین کار در صنعت نفت مربوط به کار در صنعت حفاری هست. کار در صنعت حفاری از جمله کارهای بسیار پرزحمت و پرمشقت است که البته اصلا سختی کار به آن تعلق نمی گیرد .

شاید کار در یک دکل حفاری به سختی کار در معدن نباشد ؛ اما قطعا از بسیاری از کارها که امروزه بعنوان مشاغل سخت نامبرده می شوند دشوار تر است.

بر روی یک دستگاه حفاری افراد زیادی مانند رییس دستگاه ؛ حفار ؛ سرحفار ؛ برقکار ؛ مکانیک ؛ گلشناس ؛ رادیومن و ... کار میکنند.

شاید بتوان حدس زد که یک دستگاه حفاری به فارغ التحصیلان چه رشته ای نیاز دارد. مهمترین رشته ها که بر روی یک دستگاه حفاری می توانند مشغول بشوند رشته های مهندسی نفت ؛ مهندسی مکانیک ؛ مهندسی برق ؛ مهندسی شیمی ؛ ایمنی و ... هستند. در یک دکل حفاری بیشتر کارکنان حداقل فارغ التحصیلان یکی از رشته های نام برده شده هستند.

البته این نکته قابل ذکر است افراد در گذشته بر روی یک دستگاه حفاری مدرک دانشگاهی نداشتند و همه چیز بر اساس تجربه پیش می رفت. اما باید قبول کرد که در دنیای مدرن امروز بدون تحصیلات دانشگاهی و در کنار آن تجربه هیچ هدفی به سرانجام نمی رسد.

اگر میخواهید به صنعت نفت وارد شوید و دارای یکی از رشته های مکانیک ؛ برق ؛ شیمی و ... هستید سعی کنید صنعت نفت را خوب بشناسید . از تجارب دیگران بهره ببرید . حتی افرادی بودند که با رایزنی بسیار بصورت رایگان بر روی بعضی از دستگاه های حفاری جهت کسب تجربه کار کردند و همین عامل باعث شد در آزمون های استخدامی نفت موفق و اکنون از تجربیات گذشته خود بخوبی استفاده کنند.

همچنین با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت در سراسر کشور ؛ کسانی که امروزه این رشته را انتخاب می کنند اگر بدنبال علاقه هستند این رشته را ادامه دهند ولی اگر بدنبال ورود به صنعت نفت هستند با توجه به کثرت تعداد فارغ التحصیلان رشته نفت ورود به نفت برای آنان دشوار خواهد بود.البته مشکل دیگری نیز که وجود دارد آن است که غیر از صنعت نفت امکان استخدام این فارغ التحصیلان در ارگان های دیگر نیست و به همین دلیل است امروز بخش زیادی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند.

صنعت نفت علاوه بر حفاری دارای بخش های پتروشیمی ؛ گاز و  پالایش و پخش نیز هست و بررسی ها نشان می دهد این سه بخش نیز در آینده بیشتر به رشته های مکانیک ؛ برق و شیمی نیاز دارند.

برخی از دوستان در خصوص رشته کامپیوتر سوال می کنند؟ با توجه به جوان بودن فارغ التحصیلان این رشته که جذب در صنعت نفت شده اند بعید می باشد صنعت نفت تا سال های سال نیاز گسترده ای به جذب فارغ التحصیلان کامپیوتر داشته باشد .

اگر آزمون های استخدامی 10 سال گذشته را بررسی کنیم حدود 80 درصد پذیرفته شدگان از رشته های برق ؛ مکانیک و شیمی بودند / پس در می یابیم صنعت نفت در آینده بیشتر به فارغ التحصیلان این رشته قطعا بیشتر از رشته های دیگر نیاز خواهد داشت.

در پایان خدمت فارغ التحصیلان دانشگاهی این نکته ذکر می شود که استخدام در صنعت نفت را بعنوان هدف خود در نظر نگیرند سازمان ها و ارگان های دیگری نیز برای موفقیت وجود دارند/ حتی میتوانید با توجه به رشته تحصیلی خود و تجربیات کسب شده کسب و کاری برای خود راه اندازی کنید و قطعا کار آزاد آن هم در شان رشته تحصیلی شما مزایای بیشتری برای شما بدنبال خواهد داشت / به امید موفقیت همه فارغ التحصیلان دانشگاه کشور/ محمد امین محبی خبرنگار نفت آنلاین
https://naftonline.ir/news/19057/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
United Arab Emirates
سلام.درجواب ان اقا که نوشتن چه رشته ایی بخوانیم تااستخدام شرکت نفت بشم.هیچ رشته.چون فارغ تحصیل های دانشکده نفت هم استخدام شرکت نفت نمیشوند.شما یا پارتی خیلی کلفت داشته باشین.یا فرزند یکی ازنماینده های مجلس باشین یا فرزند یکی از سباستمداران رده بالا باشین حتما استخدام میشوید.
feedback
Iran, Islamic Republic of
باسلام جدای از اینکه جز مشاغل سخت محسوب نمیشود تازه اگه نیرویی بخواد از مرخصی استحقاقی سالیانه استفاده بکنه (۱۴ روز) نزدیک یک میلیون و سیصد از حقوقش کسر میشه ( به شرط بودن نیروی جایگزین) اگه هم نیروی جایگزین نبود باید برگرده سرکار و در صورت عدم بازگشت غیبت و ترک کار- معرفی به اداره و دادن تعهدو.... اگه کسی هم از مرخصی سالیانه استفاده نکنه پولشو بهش نمیدن و میسوزه....
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام برام جای سواله چرا نیروی خانوم نمیگیرن مگه خانوم ها نمیتونن کار کنن یا حق کار کردن رو ندارن و لیسانس و .... این رشته ها رو نمیتونن داشته باشن اخه همه خانوم ها ضعیف نیستن و میتونن همراه اقایون کار کنن
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی بد هست که تازه یادشان افتاده به جوانان تحصیلکرده ناامید بگن در رشته نفت تحصیل نکنید کار نیست چرا موقع دانشجو گرفتن دانشگاه اعلام نمیکنید که این رشته‌ها حذف بشه فقط میخان پول بگیرن براشون مهم نیست که این شهریی دانشگاهها با چه بدبختی جور میشه من یک مادر بدبخت هستم که عذاب بیکاری فرزندم را می کشند دانشگاه علوم تحقیقات رشته مهندسی اکتشاف نفت درس خواند به موقع سربازی رفت به امید کار که باز درسش را ادامه بده اما سالها فرم استخدام در کرد نش الان باید به امید پول تو جیبی فروشندگی کند آن هم چند ماه یک بار یک جا چون وقتی نیرو میگیرن بیمه نمی‌کنند. قبل سال تعدیل. نیرو میشن آنوقت بچه‌ای بی مصعولین باید بدون زحمت سر کار باشند آن هم اصلان مربوط به درس رشتی تحصیلشون نیست اگر درسی خواند باشند امیدوارم خدا تو همین دنیا حق بچه‌ها مونو بگیره چون من وجوان من که کم هم نیستند داریم عذاب علیم میکشیم بخاطر بی کاری جوانی که الان باید زندگی جدا وزن پیچه داشته باشه بخاطر پول تو جیبش فروشندگی میکند شماها رو به خداوند منان قسم می دهم. که رشته‌ای دانشگاهها را بخاطر شهریه. به بچه‌ها تحمیل نکنید حذف کنید حذف
feedback
Iran, Islamic Republic of
فرزاد
باسلام فرزند من لیسانس نفت هست خودم هم جانباز 60 درصد هستم. بیخودی کسی تصور نکنه جانبازان مملکت رو غارت کردنه.... به4 نماینده مجلس مراجعه کردمه نامه به دفتر رهبری.. وزارت نفت.. مجلس شورای اسلامی ونمایندگان مجلس حضوری تحویل داده‌ام... هیچ وپوچ... یکم بیشتر فکر کردم چرا ملت ایران فکر نمی‌کنند از درآمد منابع نفت خودشون حقوق دریافت نکنن.. الان که عرضه تهیه شغل برای این قشر جوان وتحصیلکرده ندارن چرا حقوق بهشون نمی‌دهند منابع نفت ایران مانند همه دنیا متعلق به ایرانی است.. به تمسخر نگیریم واقعا چرا آرزوی جوان‌ها شده استخدام نفت بشن.. در حالی که حقشان است از درآمد نفت حقوق بگیرند مانند بسیاری از کشورها.. چرا تصور می‌کنیم حقمان نیست.. شغل برای تحصیلکرده های نفت نیست دانشگاه نفت رو تعطیل کنند چرا جوانهای مردم رو از زندگی و تحصیلشون نا امید میکند
feedback
Iran, Islamic Republic of
Hamzeh
سلام استخدام در وزارت نفت بزرگترین اشتباه است و کاملا باید خود را کور جلوه دهید و در صورت داشتن یک شخصیت اجتماعی جایگاهی در سازمان ندارید و نمیتوانید کنار ایید....
تازه ترين نظرات
0